Модернизацията на построеното преди повече от век метро в Ню Йорк - може да струва $40 милиарда и да отнеме десетилетие, заяви пред CBS президентът на New York City Transit Authority Анди Байфорд.

"Няма да бъде бързо. Няма да бъде евтино. И със сигурност няма да бъде лесно. Затова моето послание към нюйоркчани е: без малко болка няма победа. Ще си заслужава", увери той.

Байфорд, който започна кариерата си в лондонското метро, започва в Ню Йорк след като води агенцията за масов транспорт в Торонто.

Макар градът да притежава подземната система, държавната агенция я управлява. И губернаторът на Ню Йорк Андрю Куомо, и кметът Бил до Бласио са съгласни, че органът, който вече има $38,6 милиарда дългове, изисква повече капиталови инвестиции. Но не са съгласни кой трябва да плати за тях.

Най-тежко ще бъде за возещите се по линията под Ийст ривър между Бруклин и Манхатън. Тунелът ще бъде затворен за 15 месеца от началото на април, след като транспортните власти взимат решение за пълно затваряне, вместо частичните ремонти, които се превърнаха в рутина.

През юни 2017 г. Куомо обяви, че цялата система е в състояние на бедствие и призова за план, който да се справи с причините за закъсненията, включително неизправностите в техническите уредби, спирането на електрозахранването и счупените релси.

От своя пик от 2 милиона през 2015 г. броят на возещите се е намалял с 2 процента въпреки постоянно увеличаване на населението, заетостта и туризма.Агенцията представи "екшън план" през юли 2017 г., с който се искат над $830 милиона бързи ремонти, насочени към звената в системата, заради които се създават най-много случаи на повреди и закъснения, нови мотриси и повече полиция, която да намали случаите на пожари, причинени от хвърляне на боклук.

Изпълнението на плана е бавно. От 18-месечната програма остават само три, а агенцията е усвои по-малко от 60% от насочените $348,5 милиона. Наемането на още поддържат персонал също не върви с нужните темпове.

Според одиторът на Ню Йорк Томас ДиНаполи агенцията се изправя пред едно от най-големите предизвикателства от десетилетия. Тя планира да увеличи цените на билетите с 4 процента през 2019 г. и още веднъж през 2021, както и последващо намаляване на бюджета ѝ.

Но въпреки това се предвижда недостиг от $262 милиона през 2020 и $634 милиона през 2022.

Куомо обеща, че ще плати половината от стойността на спешните ремонти и дългосрочен план за $33 милиарда, но де Бласио не е съгласен. Той твърди, че градът вече поема по-голямата част от разходите за системата с петгодишни обещани разходи от $2,5 милиарда. Градът допринася и около $1 милиард годишно за бюджета на агенцията.

Губернаторът предложи шофьорите да бъдат таксувани, ако искат да влязат с автомобилите си в Манхатън, а де Бласио иска увеличаване на данъците за местните, които изкарват над $500 000 годишно.