Лодз е третият по големина град в най-голямата икономика в Централна и Източна Европа, като там живеят близо 700 000 души. Като населено място с подобни мащаби той разполага с летище, което обаче скоро може да изчезне.

Причината е, че до Лодз по въздух пътуват толкова малко хора, че капацитетът на аерогарата остава неизползван. А това от своя страна струва на местните данъкоплатци десетки милиони злоти.

Но сега представителите на местните власти са решили да променят това, като искат да продадат летището, а на негово място да бъде изграден логистичен хъб. "На практика никой не лети от аерогарата в Лодз", обяснява Адам Пущелник, който е заместник кмет на града.

На практика от аерогарата до скоро е била обслужвана една единствена линия на Ryanair до лондонското летище "Стансед". От пандемията насам обаче и пътуванията по нея са спрени. Преди 7 години анализаторите очакват активността там да нарасне след завършването на още един терминал.

Той отваря през 2013 година, като от Ernst and Young тогава прогнозират, че през аерогарата ще пътуват по 1,042 пътници на година. Според Reuters всъщност те са били значително по-малко - под 355 хиляди, а към 2018 година са намалели до едва 217 хиляди.

Като решение на дългогодишните финансови проблеми за аерогарата от местната власт се надяват, че ще успеят да привлекат инвестиции от Азия и да изградят на нейно място транспортен и логистичен хъб, разказва сайта Emerging Europe.

"Лодз би могъл да бъде прозорец към Европа за държавите от Далечния Изток. Транспорта на товар ще даде голям тласък на развитието на града и ще създаде нови работни места", посочва кмета Ханна Здановска.

Засега по-конкретни планове за това кога ще се случи продажбата и каква част от летището ще има нов собственик няма. Все пак от местната власт искат да запазят участието си в проекта, като са готови да продадат мажоритарен или миноритарен дял от всички 95,5% от акциите, които държат.

Според главния изпълнителен директор на летището Анна Мидера продажбата ще бъде най-доброто решение, въпреки че по нейните думи загубите за последните четири години са се свили с 30 милиона злоти или 6,6 милиона евро.

Парадоксалното е, че катастрофалната за авиосектора 2020 година се е оказала по-добра за аерогарата в Лодз, отколкото предходната. Данните показват, че през ноември миналата година тя има по-малка загуба в сравнение със същия период на 2019 година, когато летището е работило нормално.