Таня Кръстева Първите четири месеца на тази година зарадваха производителите на пиво у нас - продажбите се увеличиха. Подобно оживление в началния период се наблюдава вече от няколко години, но този път ръстът е наистина забележителен - цели 20 процента. За периода януари - април любителите на бира у нас са изпили малко над 1 млн. хектолитра (1 хектолитър е равен на 100 литра) от пенливата течност. Според изпълнителния директор на "Загорка" Димитър Алексиев повишеният интерес към нея се дължи не само на хубавото време, а и на повишеното качество на бирите. Въпреки увеличената консумация обаче възможностите на производствените мощности надвишават с около 30% потреблението на пиво в страната. Ръстът на продажбите не доведе до разместване в пазарните позиции на пивоварите. Лидерското място отново заема кипърската група "Брюинвест", която държи 35% от този пазар и включва марките "Загорка", "Ариана" (чиито любители са най-многобройни), "Голд", "Амстел" и "Столично пиво". На второ място е белгийската компания "Интербрю", която е продала 309 хил. хектолитра. Марките "Каменица", "Астика", "Бургаско пиво" и "Плевенско пиво" са отредили на белгийците 30% от бирения пазар у нас. Българският играч в този бранш, който в края на март промени името си от "Варненско пиво" на "Леденика и ММ" (след вливането на "Леденика" във "Варненско пиво"), е трети в класацията с пазарен дял от 20-25 процента. Четвърта остана "Карлсберг" със 17% от пласираното количество пиво в страната. Датската групировка е собственик на пивоварните "Пиринско пиво" и "Шуменско пиво", които са продали 173 хил. хектолитра бира през първите четири месеца на годината. Въпреки очакванията датчаните да се прицелят в лидерското място, засега те не дават такива индикации. "Болярка" продължава със скромното си, но постоянно присъствие на пазара у нас с 12%-ен дял. Тепърва обаче идва златното време за пивоварите - летните месеци. По всичко личи, че през това лято конкурентната борба ще се води чрез рекламни клипове. "Леденика и ММ" е отделила за реклама около 2.5 млн. лв., докато "Брюинвест" и "Интербрю" са приготвили поне три пъти повече средства. Европейското футболно първенство също създаде добри възможности и за "бирените игри". На 5 май "Загорка" постави начало на инициативата "8 милиона, 1 флаг", а "Леденика и ММ" започна игра, която дава възможност за печелене на фланелки и на някои спортни атрибути. "Каменица" пък отвърна с футболен клип, който ще започне да се върти по екраните в близките няколко дни. Футболното първенство и добрите резултати от първите четири месеца настройват пивоварите оптимистично. Но дъждовете и ниските температури през май са довели до спад в продажбите на някои марки с по около 30-50%, което не е за пренебрегване. Предпочитанията към различните опаковки и разфасовки на пивото не са се променили от миналата година. Затвърждава се мнението, че българинът се отказва трудно от навиците си - независимо от голямото разнообразие от опаковки и вкусови качества на бирения пазар пивото в стъклени бутилки си остава предпочитано. Въпреки по-добрата цена и по-голямото удобство на бирата в пластмасови опаковки те са на второ място по потребление с около 25-35% от продажбите. Наливното пиво остава приоритет на летните заведения, но въпреки това се нарежда на трето място в общите продажби на пенливата течност с 10-12 процента. В Европа наливната бира е заела 80-90% от целия пазар, но според пивоварите това е резултат от икономическото положение на съответната страна и от манталитета на хората. Българските марки определено доминират у нас, нишата на вносните едва 5-6 процента. Чуждестранните бири обаче заемат по-малко от 1% от българския пазар. Безразличието е взаимно - износът на българско пиво също не надвишава един процент.