След пет отлагания на първия полет, последното от което беше през юни най-големият граждански самолет произвеждан от Boeing полетя за първи път в небето на северозападния американски щат Вашингтон. Припомняме че по план машината трябваше да тества висините през септември 2007 г.  От тогава до края на октомври тази година акциите на компанията се понижиха близо 50%.

След като достигнаха най-ниската си точка на 3 март книжата на компанията отбелязаха ръст от 91% до най-високата си стойност достигната на 14 декември.

Основните причини за забавянето са две - разпръскването на производството на 100 места чрез наемане на 40 подизпълнители и неочакваното поскъпване на материали.

Новият самолет се приземи след продължил малко повече от три часа полет. Първоначално бе предвидено Боинг 787 "Дриймлайнър" да остане във въздуха пет часа и половина, но тестът бе съкратен заради проливния дъжд, който при това се усили и намали видимостта на пилотите. "Самолетът показа великолепно представяне", увери говорител на Боинг по време на прякото предаване на приземяването по интернет.

"Дриймлайнър", който е боядисан в бяло, тюркоазено и морско синьо, кацна на аеродрума "Боинг фийлд" в Сиатъл, близо до завода на Боинг в Евърет, под аплодисментите на хиляди служители на компанията. Двамата капитани бяха единствените хора на борда на отличаващия се с висока степен на компютъризация самолет, който изпращаше директно анализирани данни на екип специалисти на земята.

Боинг 787 "Дриймлайнър" е достигнал височина от близо 4600 метра и е развил скорост до 333 км/ч. От компанията увериха, че това са обичайни показатели за изпитателни полети.

Боинг 787 "Дриймлайнър" е от решаващо значение за бъдещето на американския самолетостроител, който не е пускал нов самолет на пазара от 15 години, отбелязва Франс прес. Вторият изпитателен полет е насрочен за 22 декември.

Двумоторният самолет е конструиран да превозва между 210 и 330 пътници на разстояния в рамките на 4600 до 15 750 километра. Той осигурява по-голямо удобство на пасажерите, благодарение на по-висока от средната влажност на въздуха.

Фюзелажът на този самолет от ново поколение е направен на 50% от съставни материали. Boeing обещава, че Dreamliner ще изразходва с 20% по-малко гориво от останалите самолети с подобни размери, допълва БТА.

Заради закъснението на първия изпитателен полет на самолета, компанията регистрира през третото тримесечие на годината загуба от 1.6 млрд. долара. Боинг понижи над три пъти прогнозната си печалба за годината, без да включва в сметката няколкото отменени поръчки и подадена от инвеститори колективна жалба.

Компанията твърди, че новият самолет се продава най-бързо в историята на авиацията. До момента в Боинг са постъпили 840 поръчки от 55 клиенти. Първата доставка е предвидена за края на следващата година с получател японската авиокомпания "Ол Нипон еърлайнз".

Президентът и главен изпълнителен директор на компанията Джим Макнирни призна, че забавянето не е било очаквано. "Сега имаме самолет, който ще прилича на самолетите от идните 100 години", увери в същото време той.

Анализатори обаче предупреждават, че остава още много работа, по-специално по сертификацията на новия Боинг 787 Dreamliner.

Американската компания въпреки всичко остава със сериозна преднина пред големия си европейски съперник  Airbus. Очаква се първите доставки на неговия самолет А350 XWB, който е замислен като пряк конкурент на Boeing 787 Dreamliner, да бъдат осъществени не по-рано от средата на 2013 г.