Изпращане на AWACS концепцията в миналото и бракуване на огромен брой стари самолети с цел да се освободи финансиране за нови - това представлява бюджетът на американските ВВС за 2026 г. В него по всичко личи, че военният министър Пийт Хегсет продължава с пълна скорост по пътя на интегрирането на безпилотни и космически системи в най-мощната авиация в света.
Едно от най-важните решения, които се прокарват с бюджета, е прекратяването на програмата за покупка на нови самолети за далечно радиолокационно откриване Boeing E-7 Wedgetail. САЩ са едни от пионерите на AWACS, като този тип машини са били "очите и ушите" на американските изтребители в рамките на всякакви конфликти и военни операции през последните десетилетия.
За целта обаче се използваше остаряващият модел E-3, базиран на Boeing 707. Към края на 10-те години във Вашингтон се появиха сериозни опасения, че самолетите не могат да засичат навреме нови заплахи като китайския изтребител J-20. Така се появи и идеята за бърза покупка на разработения за Австралия E-7, който стъпва върху модерната платформа на Boeing 737NG и е с най-модерни радарна и изчислителна системи.
Такива машини имат и Турция и Южна Корея.
Проектът обаче не е безпроблемен от самото си начало. Първият австралийски E-7 трябваше да бъде доставен още през 2007 г., но той застъпи на дежурство чак през 2014 г. Подобна изглеждаше ситуацията и за американската поръчка, която беше за цели 26 Wedgetail - макар формално да говорим за вече готова платформа.
Прототипите, по 1,3 млрд. долара бройката, трябваше да бъдат доставени чак през фискалната 2028 г., а според източници на Breaking Defense на фона на закъсненията и цената на серийните бройки се е надула от $588 млн. до $724 млн.
Изправени пред такава сметка, Хегсет и подчинените му започнаха да виждат недостатъци в самолета. Военният министър в прав текст заяви, че не смята, че голям AWACS има шанс за оцеляване в съвременен конфликт, при който няма господство във въздуха. Донякъде това се потвърждава и от съдбата на два от аналогичните руски A-50, които Украйна успя да свали.
Според неназован официален представител, цитиран от американското издание, в момента приоритет са космическите платформи, които имат глобален обхват и могат да подават данни към бъдещия "Златен купол", който Доналд Тръмп иска да изгради над САЩ. Освен всичко друго, очакванията във Вашингтон са, че резултатите така ще дойдат по-бързо, отколкото Boeing ще е в състояние да достави самолетите.
В експлоатация остават по-малките палубни "летящи радари" E-2D Hawkeye, но според някои конгресмени техните възможности са значително по-ограничени от това, което E-7 предлага, а според по-ранни експертни оценки космическото следене на небето в реално време няма да е факт преди началото на 30-те години. От американските ВВС обаче са оптимисти и очакват това да се случи много по-рано.
Отново в името на оптимизация на разходите ще бъдат намалени доставките на нови изтребители F-35 с цел да се подобрят поддръжката и темпото на модернизация на наличните. Новият тежък изтребител F-47 може да получи близо милиард долара допълнително финансиране за разработката си. Средства се насочват още към новия ядрен бомбардировач B-21, междуконтиненталната балистична ракета Sentinel и явно спасилата се програма за хиперзвуковата AGM-183A.
В същото време 340 самолета и вертолета ще бъдат бракувани през следващата финансова година, за да не се дават пари за тяхната поддръжка. Сред тях са последните 162 щурмови A-10, 62 F-16 C/D, 21 F-15E, 13 F-15 C/D, 14 летящи цистерни KC-135 и много други.
За разлика от друга година, няма да се прави опит някои от най-старите F-22 да бъдат отписани - Конгресът на няколко пъти даде мощен отпор срещу това предложение.