Инж. Веселин Иванов Кожухаров е роден през 1952 г. във Велико Търново. През 1973 - 1978 г. е студент във ВИАС - София, специалност "Транспортно строителство". През 1984 г. завършва следдипломна квалификация във ВИАС, свързана с ремонта и поддържането на железния път, а през 1990 - 1992 г. - следдипломна квалификация в Центъра по администрация към Министерския съвет "Базисна подготовка на мениджъри". Притежава сертификат за "Евроинженер" от Сдружението на дружествата на инженерите по железния път в Европа UEEIN със седалище Франкфурт, Германия.        

Професионалната си реализация започва през 1978 г. като помощник-технически ръководител по капиталните ремонти в жп секция Горна Оряховица, където последователно заема длъжностите главен инженер, главен инженер на отдел `Железен път` в Железопътно управление - Горна Оряховица, началник на Строително-ремонтна секция, зам.-началник по инфраструктурата. През 1998 г. след закриване на жп управленията става началник жп секция - Горна Оряховица. През 2002 год. е директор на ПЕПЖИ - Горна Оряховица.

От 2003 г. до ноември 2006 г. е заместник-генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура"

От 01.11.2006 г. е назначен за главен директор на Държавно предприятие "Транспортно строителство и възстановяване".

 В разказна форма историята на създаването от първия Указ, втория Указ, Закона и т.н. с описание на това откъде са се нарибали войноци, офицери, чии са активите и т.н.

Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване" е наследник на натрупан опит и традиции с над 119 годишна история, с датирано начало 14.01.1888 г., когато  Княз Фердинанд  издава  Указ №4 за създаване на нова пионерна рота, със задачи по експлоатацията, строителството и реконструкцията на железопътни линии и автомобилни пътища на територията на страната. В новата история на България,с Указ № 564 от 1965 г. се формира Бригада за железопътно и свързочно строителство към Министерството на транспорта, а  през 1975 г. на нейна основа се създават Войските на Министерството на транспорта. През периода 1965 - 1974 г., когато започва разширяването и реконструкцията на железопътната система са построени и отремонтирани над 1 140 км. жп линии, прокарани са над 3 200 км. телефонни и телеграфни кабели, построени са 244 различни обекти.
През следващите десетилетия Транспортни войски са

гръбнакът в изграждането на железопътната инфраструктура

Те удвояват и електрифицират над 950 км. жп линии, изпълняват капитален и среден ремонт на 7450 км. железен път, построяват над 40 км. автомагистрален път, десетки километри трамвайни и тролейбусни линии, стотици километри коловози в енергийния комплекс "Марица Изток". Основен изпълнител са на всички етапи от Оздравителната програма на БДЖ.

Съгласно Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия на 01.01.2002 е създадено Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване", като като юридическо лице по смисъла на чл.62, ал. 3 от Търговския закон с основен предмет на дейност строителство, поддържане и възстановяване на транспортни обекти; проектантска, строителна, ремонтна и предприемаческа дейност в областта на транспортните комуникации. На ДП"Транспортно строителство и възстановяване" са възложени и публични задачи за поддържане на готовност и изпълнение на дейности и задачи по държавния военновременен план, поддържане на готовност и изпълнение на задачи по националния, регионалните, областните и общинските планове за управление при кризи, изпълнение на задачи по териториалната отбрана на страната.

Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване" изпълнява различни по характер и предназначение обекти от почти целия обхват от строително-монтажни и строително-ремонтни дейности, чрез своите поделения и строителни райони, разположени на територията на цялата страна.

Предприятието е специализирано в:

  • Реконструкция на железния път по механизиран способ;
  • Среден ремонт и текущо поддържане на железния път;
  • Изкопно-насипни работи за изграждане на земно платно за нови жп линии и заздравяване на съществуващите;
  • Механизирано подновяване на нов железен път с последващо балансиране и нивелации;
  • Изграждане на изкуствени съоръжения по новостроящи се жп линии;
  • Строителство на нови железопътни гари и преустройство на вече съществуващи гари;
  • Строителство на нови трамвайни и тролейбусни линии и реконструкция на съществуващи линии
  • Електрификация на нови и съществуващи жп линии;
  • Изграждане на система за жп сигнализация, автоматизация и телекомуникационни работи.

Със своите поделения в София, Варна, Горна Оряховица, Пловдив и Раднево ДП "ТСВ" покрива територията на цялата страна и има възможности за изпълнение на големи строителни обекти разполагайки със:

  • собствени производствени и комплектовъчни бази четири бетонови възела и арматурни дворове, осигуряващи за вътрешни нужди и външни клиенти бетонови разтвори, арматурни заготовки, метални и стоманобетонови конструкции, заготовки за В и К и др.;
  • монтажно-демонтажни бази с възможност за монтаж на около 150 км железен път годишно, съответно в Казичене, Мездра, Одърне, Безмер и Разделна;
  • собствена механизация и автотранспорт - повече от 1000 леки и товарни автомобили, строителна и тунелна техника, специализирани железопътни машини, жп вагони и локомотиви ;
  • уникална за България техника за механизиран ремонт на жп стрелки;
  • строителни лаборатории за изпитване на добавъчни материали за цимент, бетон, строителни почви, заварки и армировъчна стомана и др. в София, Пловдив, Горна Оряховица, Варна и Раднево.

В ДП "ТСВ" работят над 1 400 души инженерно-технически и други управленски специалисти, изпълнителски състав от работници, задоволяващи нуждите му от почти всички специалности. Квалификацията на управленския и изпълнителския състав е многократно доказана на големи обекти и е гаранция за качеството на извършваните строителни и монтажни работи. Предприятието е с възможности за самостоятелно и цялостно изпълнение на най-сложните задачи, в съответствие със съвременните изисквания за високо качество и гарантиране на договорените срокове.

Големи по обем и значими за престижа на предприятието обекти, изпълнявани  от 2002 г. досега са "Механизирано подновяване на железен път в междугарието Роман - Кунино, път № 2 от км 108+595 до км 117+750 - 9155м", "Механизирано подновяване на железен път в междугарието Бутово - Павликени, път № 1 от км 242+917 до км 252+318, с дължина - 9401 м по ІІ-ра жп линия София - Варна", "Механизирано подновяване на І-ви и ІІ-ри  главни коловози със смяна на стрелки в гара Павликени", "Извършване на аварийно-възстановителни работи на железния път и съоръжения по І-ва жп линия в участъка Ихтиман - Немирово - Костенец", "Извършване на аварийно-възстановителни работи на железния път и съоръжения в участъка на гара Белово", "Подновяване на железен път и коловозно развитие в металургичен комбинат Кремиковци ", "Удвояване и електрификация на жп линия Карнобат - Синдел", подобекти: "Тунел № 1" и "Тунел № 3", „Изграждане на съоръжение в гара Зиминца за нуждите на Инженерния корпус на армията на САЩ в Европа", „Ремонт на железния път в междугарието Тива-Инои, Гърция" и др.

  • Други дейности, които подпомагат, съпътствуват или допълват основната дейност са предприемаческа дейност за изграждане на собствени инвестиционни обекти (жилища, ателието, гаражи, магазини, офиси и др.), дейности по узаконяване на предоставената на предприятията за ползване и управление частна държавна собственост и отдаване под наем на свободните имоти, хотелиерска дейност чрез предоставените на предприятието за ползване и управление хотели в к.к „Ален Мак", к.к. „Камчия", с. Лозенец, парк „Родопи" и гр. Дряново.

Предприятието осъществява основния си предмет на дейност единствено чрез приходи от търговския си оборот и в това отношение има пълна финансова самостоятелност и независимост от бюджетни субсидии, но извършвайки стопанската си дейност, предприятието работи в условията на някои

особености, неприсъщи за другите пазарни субекти

Например,  ДП "ТСВ" е държавно предприятие, регистрирано по чл.62, ал.3 от Търговския закон, но не е търговско дружество. В предмета на дейност на стопански субект са възложени и публични задачи, които по своята същност са задачи и функции на органите на изпълнителната власт - Министерство на отбраната и Министерство на държавната политика при бедствия и аварии. За изпълнение на предмета на дейност на предприятието е предоставена за стопанисване и управление държавна собственост - публична или частна. Режимът за разпореждане с държавната собственост е строго регламентиран в Закона за държавната собственост и Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост. ДП "ТСВ" е строго ограничено от нормативните разпоредби, уреждащи реда за управляване на публичната държавна собственост. В разпоредби е предвидено, че имоти - публична държавна собственост, не могат да се отдават под наем, да се ползват съвместно по договор с трети лица, както и да се използуват не по предназначение, но в същото време да се опазват и поддържат в добро състояние, което е съпътствано със значителни разходи.

Наред с тези особености, правният статут на предприятието също води след себе си редица недостатъци, затрудняващи чисто стопанската му дейност, като:

  • усложнена управленска структура - администрацията на Министерството на транспорта има широк кръг от правомощия по отношение на оперативното управление на предприятието, което създава трудности по отношение на бързината и експедитивността при вземането на управленски решения и тяхното изпълнение;
  • част от правомощията на министерството и Управителния съвет се покриват, а контролният съвет дублира законово определените пълномощия и функции на министъра на транспорта;
  • поделенията на предприятието не могат да участват, като самостоятелни субекти в процедури възлагани по реда на ЗОП;
  • не може да се реинвестира печалбата, без специално разрешение от министъра на транспорта, а се внася в държавния бюджет или се покриват загуби от минали години;
  • възможност за политическо влияние върху управленски решения за търговска реализация;
  • колективният трудов договор, като фактор за завишени разходи и нереална социална политика, водеща до неконкурентност с частните строителни фирми;
  • регулаторен механизъм върху средствата за работна заплата, а оттам липса на възможност за използване на стимули за повишаване на производителността на труда;
  • невъзможност за самостоятелно и директно участие в търгове финансирани със средства от ЕС, като 100% държавно предприятие.

Прегледът в държавите членки на ЕС в областта на транспорта показват, че в Европа няма аналогични структури на държавни строителни предприятия. Всички тези дейности за изнесени в реалната икономика и съществуват на пазарен принцип, като се възползват единствено и само от името на съществуващите преди тях държавни строителни предприятия в областта на транспорта. Истината е, че няма публичен достъп до подобни структури, които са били или все още са в състава на техните министерства на отбраната или вътрешните работи. От оскъдните данни в тази област може да се направи извод, че част от тези министерства са запазили вътрешни структури, които извършват изключително конфиденциални строително-монтажни дейности в областта на телекомуникациите, строителство на сгради със специален режим на ползване, складове за държавен резерв и др. Данни за такива звена има в Министерството на отбраната във Франция, Чехия, Полша и  Германия.

Някои от страните членки на Европейския съюз са запазили в структурата на железниците си строителната дейност по отношение на поддържането и текущите ремонти, но общото правило за инвестиции, свързани с модернизация и ново строителство, е да се дават чрез публични търгове. Голяма част от инфраструктурните мениджъри в Европа имат свои звена, които извършват само провеждането на процедури за възлагане на строителството на външни фирми. Има железници, които са запазили проектантските си звена и са изнесли чистото строителство при готови проекти.

Франция е оставила едно звено в системата на железопътния транспорт, което извършва възлагането и контрола по изпълнение на строителните работи. Германия е запазила проектантската си дейност изцяло в системата на железницата и извършването на текущо поддържане и ремонт. Австрия е изнесла проектантската дейност изцяло извън системата на железопътната инфраструктура и е запазила звено за извършване на текущи ремонти и подновяване в системата на холдинга, като дъщерно дружество на инфраструктурния мениджър. Новото строителство и модернизацията се възлагат  изцяло на тръжен принцип.  Италия няма в системата на железопътната инфраструктура нито проектантско, нито строително звено и даже е възложила на външни фирми контрола по изпълнението на строителството.

В областта на автомобилния транспорт строителните дейности бяха приватизирани в периода 1998 - 2003 г. и сега на малко места има останали общински фирми за поддръжка и изграждане на пътища, собственост на общините. След прехвърлянето им в системата на МРРБ от МТ държавните предприятия от областта на пътното строителство бяха подготвени за приватизация и раздържавени изцяло.

Пазарът, на който работи ДП „ТСВ" е този на нежилищното строителство, който заема повече от половината от извършваните строително-монтажни дейности в  България. Много малка част от строителните фирми са останали държавна собственост и данните показват, че едва 4% от тези услуги се извършват от обществения сектор.  И, ако трябва да говорим в абсолютни цифри,  това значи строителство за около 210 млн. лв. годишно, за чието усвояване се борят общинските и държавни фирми, в това число и ДП „ТСВ".

Аналогично предприятие на ДП „ТСВ" в България е ДП „Строителство и възстановяване". За разлика от ДП „ТСВ" то е специализирано в областта на промишлено и гражданско строителство и има далеч по-голяма възможност за пазарна реализация, предвид ръста на строителните работи в тези области.

Що се касае до пазара на железопътно строителство, където предприятието е тясно специализирано,  същият в последните години се характеризирше с  недостатъчно финансиране от държавния бюджет и единични и малки по обем частни инвестиции. Предпресъединителният период и присъединяването на  България към Европейския съюз с наложените от това изисквания към транспортната мрежа на страната, наред с нарастващия товаропоток в железниците, отбелязаха ръст в подновяването на съществуващата и изграждането но нова жп инфраструктура. Съгласно изготвената Референтна рамка за развитие на България в периода 2007 - 2013 г. от ЕС ще бъдат предоставени 4,5 млрд. евро, основно за развитие на инфраструктура и земеделие. Средствата за изграждане на инфраструктура са разпределение в два основни фонда - Кохезионен фонд и Структурен фонд за развитие. В Кохезионния фонд са разработени две секторни оперативни програми - Транспорт (СОПТ) и Екология (СОПЕ). ДП ТСВ" може да се възползва от  средства и по двете програми, защото в СОПТ влизат разходите за изграждане на пътища и железопътна инфраструктура, а в СОПЕ влизат разходите за изграждане на ВиК системи. Общата стойност на средствата по СОПТ са 1,4 млрд. вро, разпределени по равно между двата вида транспорт, а средствата по СОПЕ са около 1,2 млрд. евро, като 0,9 млрд. евро са планирани за изграждане на ВиК системи.

Към настоящия момент, въпреки очакванията основен източник на финансиране в областта на железопътното строителство е държавния бюджет чрез капиталовия трансфер към НК „ЖИ" за ремонти и възстановяване на жп инфраструктура. На база анализа за извършваните от ДП „ТСВ" работи съотнесени към размера на капиталовите трансфери на НК „ЖИ" и предвид обектите в титулния списък на компанията, може да бъде направено допускането, че ДП „ТСВ" ще работи на обекти за  поне 30% от общия размер на капиталовия трансфер. Разбира се, в условияна на засилваща се конкуренция от страна на частни строителни фирми от България и големи такива извън страната. Българските фирми са конкуренти основно за обектите с по-ниска стойност и финансирани с бюджетни средства или собствени такива на по-малки инвеститори. Големите чуждестранни фирми са конкуренти на пазара за обекти с висока стойност, финансирани с европейски средства.

ДП "Транспортно строителство и възстановяване" счита, че с цел повишаване на конкурентноспособността си на строителния пазар, следва да предприеме действия по  

активиране на маркетинговата политика

чрез дейностти в следните направления:

  • взаимно участие с други големи строителни фирми от страната в офериране и изграждане на големи обекти в страната;
  • преговори и договаряне с големи чужди фирми за съвместно участие в изграждането на обекти в страната и чужбина;
  • активно участие в търговете по Закона за обществените поръчки, процедури, организирани от МРРБ, Министерството на финансите, Министерството на транспорта, Министерството на отбраната, НЕК и др;
  • контакти и преговори с частни инвеститори за директно възлагане или чрез конкурс на обекти, на които основно се изпълняват дейности, свързани с предмета на дейност на предприятието;
  • активно участие в търгове, организирани от общините и финансирани от МОСВ по Програмите за изграждане на сметищата и пречиствателните станции, както и за полагане на оптични кабели, електропроводни, водопроводни и канализационни мрежи;
  • активни контакти със собствениците на големи приватизирани предприятия по участие в реконструкция и основни ремонти в тях, свързани с предмета на дейност на предприятието;
  • да се създадат всички необходими условия за изготвяне на оферти, отговарящи на изискванията на потенциалните инвеститори.

Цели и приоритети на предприятието

Основната стратегическа цел на ръководството е да се утвърди и развие държавното предприятие и то да заеме полагащото му се място в икономиката на страната, съответстващо на ресурсния потенциал, който има, на традициите и опита, натрупани през изминалите десетилетия, за да бъде то полезно на държавата и на обществото. С усилията на всички кадри да се изгради нов образ на предприятието.

В условията на голямата конкуренция в строителния отрасъл и на непрекъснатото повишаване изискванията на инвеститорите и клиентите, политиката по качество на ръководството на ДП "ТСВ", декларирана и залегнала в внедрената и сретифицирана система за управление на качеството по ISO 9001:200 се ориентира към реализиране на девиза "Опит, качество, надеждност !"  чрез:

  • Приобщаване на предприятието към европейските принципи на работа в строително-монтажната дейност;
  • Осъществяване на активна и ефикасна проектно-внедрителска дейност;
  • Осигуряване на необходимите ресурси за техническо обновление, подобряване на технологиите и повишаване качеството на произвежданите строителни продукти и на изпълняваните строително-монтажни работи;
  • Осигуряване на ефективна организация и управление на предприятието;
  • Постигане и поддържане на високо качество на обучение, квалификация, мотивация и възпитание на персонала;
  • Осигуряване на висока дисциплина и персонална отговорност за качеството на работа от персонала на предприятието;
  • Осъществяване на ефикасни и взаимноизгодни връзки и отношения с доставчиците и подизпълнителите.

За изпълнение на политиката по качество, ръководството ще работи за постигане на следните основни цели:

  • Ежегодно обновяване, разширяване и модернизация на прилаганите строителни технологии и на произвежданите строителни продукти.
  • Непрекъснато увеличаване на пазарния дял на изпълняваните строително-монтажни работи и на произвежданите строителни продукти.
  • Повишаване на ефективността на производствената дейност в предприятието.
  • Повишаване на компетентността на персонала.
  • Непрекъснато увеличаване на удовлетвореността на инвеститорите/ клиентите.

Приоритетните и функционални стратегии на предприятието са:

  • да запази водещото място в отрасъла по строителство на нов железен път и на всички съоръжения, свързани с него, по ремонтите на железния път, в изграждането на големи инфраструктурни и промишлени обекти;
  • да се обърне особено внимание по внедряването на нови материали и технологии, като се потърсят контакти с чуждестранни фирми и производители за производство и дистрибуция;
  • да се подобри състоянието на железопътната, строителна и автомобилна техника чрез поддържане и възстановяване на наличната техника и закупуване на нова;
  • подобряване качеството на пазарния продукт и спомагателните дейности чрез технологично усъвършенстване на производството;

Предприятието има определена държавна подкрепа, но разчита главно на реализацията си като стопански субект на свободния строителен пазар - обемът на строително-монтажните и ремонтни работи следва да е адекватен на капацитета на ресурсната база. Развива се мрежата от непосредствени контакти с потенциалните възложители на строителни задачи, като областни управители, представители на местната власт, международни институции и програми, които реализират определени проекти в България, бивши и настоящи инвеститори и др. Това изисква конкретна работа със съответните министерства, ведомства, регионални и местни институции. Поставените амбициозни задачи от ръководството на предприятието ще бъдат изпълними единствено в условията на подкрепа от страна на принципала Министерството на транспорта и убеденост в бъдещето на предприятието на всички негови работници и служители.