Химическият завод Оргахим е регистриран в Русе. Капиталът му е в размер на 502 815 лв., разпределени в същия брой акции с номинал 1 лв. Дружеството е включено при изчисляване на борсовия индекс Sofix. От началото на годината акциите на компанията постепенно се покачват, като на 20 януари отбелязаха исторически рекорд от 26.09 лв. за брой. През 2003 г. Оргахим получи приза на Българската фондова борса за най-добро дружество емитент. ИСТОРИЯ Началото на фирмата е отпреди повече от сто години. През 1901 г. Алберт Искович и Израел Леви създават предприятие за добиване на различни видове мастила, бои за обувки и лакове. От 1948 г. фабриката носи името "Гаврил Генов", а през 1993 г. химическият комбинат е преименуван в Оргахим ЕООД. През 1998 г. то е преобразувано в акционерно и е извършена приватизация. ОСНОВНА ДЕЙНОСТ И ПЕРСОНАЛ Основната дейност на Оргахим е производство на бои, лакове, лепила и смоли. Дружеството е единствен производител в страната на анхидриди и е най-големият производител на пластификатори и алкидни смоли. Регистрираните търговски марки са Фасаген, Алутин, Балкид, Рувипласт, Винакол, Хамелекон, Protecta, Mefisto, Леко, Интерин, Еманел, Благо. В Оргахим работят около 500 души, с една от най-високите средни работни заплати за гр. Русе. УПРАВЛЕНСКА СТРУКТУРА Оргахим е с двустепенна форма на управление - надзорен и управителен съвет. Изпълнителен директор на дружеството е Иван Соколов. Членове на управителния съвет са Благомир Йорданов и Живко Минков. В надзорния съвет участват Румъно-американски инвестиционен фонд, представляван от Санду Кристинел, Златен лев холдинг АД , представлявано от Христо Памукчиев, Поликолор АД-Румъния, представлявано от Думитру Попеску, Латинка Савова, Мариус Голопенца и Кармен Сегете от Румъния. АКЦИОНЕРНА СТРУКТУРА Оргахим е с основен капитал в размер на 502 815 лв., разпределени в същия брой акции с номинал 1 лв. Ценните книжа на дружеството се търгуват на неофициален пазар на Българската фондова борса, като компанията участва при изчисляването на борсовия индекс Sofix. През 1998 г. Оргахим е приватизирано по реда на касовата приватизация, като 51% от акциите са закупени от Уайтбийм холдингс ООД, Малта, който притежава мажоритарния пакет от акции и на румънското дружество Поликолор АД. В момента Уайтбийм холдингс ООД притежава 64.21% от капитала на Оргахим АД. Русенското предприятие е дъщерна компания на Поликолор АД, което е едно от водещите румънски дружества, листвани на Румънската фондова борса. То произвежда алкидни бои, фасадни бои, лакове. ПРОИЗВОДСТВЕНА ДЕЙНОСТ Продуктите, които произвежда Оргахим, намират широко потребление в строителството, машиностроенето, мебелната промишленост, електрониката, в производството и преработката на пластмаси и други отрасли на икономиката. Дружеството произвежда продукти за дома, автобои, продукти за индустрията и други. Те са разработени на основата на висококачествени съставки, които гарантират устойчивост на механични и атмосферни влияния, добра разливност, нисък разход, оптимална еластичност и дълготрайност на покритията. Основен акцент през 2003 г. е въвеждане на системата за тониране на бои Хамелекон. Инсталирани и пуснати в експлоатация са 20 системи за тониране. Производствената и търговската дейност на дружеството през 2004 г. ще бъде насочена в някои основни направления, като нов дизайн на продуктите, разширяване на продуктовата гама на продуктите ХАМЕЛЕКОН, пускане на пазара на безоловни бои в зависимост от европейските изисквания, нови декоративни покрития, нови препарати за смъкване на старата боя, кит за стени, водоразредими продукти, инсталиране на нови тониращи системи, пускане на възможност за тониране на алкидни бои и лазурни лакове. Целите на ръководството в дългосрочен план включват увеличаване на пазарния дял, възстановяване позициите на Оргахим на пазара в бившите съветски републики, както и навлизането на други чуждестранни пазари. ОСНОВНИ ПАЗАРИ Основните пазари на продукцията са България, Турция, Гърция, Румъния, Египет, страни от Централна Европа, Близкия изток и бившите съветски републики. Пазарът на бои, лакове и лепила се характеризира с голяма конкуренция от над 52 български производителя, редица чуждестранни производители и множество малки гаражни производства. Оргахим държи около 36% от вътрешния пазар на бои и лакове. Делът на износа за миналата година представлява 57% от общите продажби, като за 2002 г. е бил 60%. Намаляването в стойността на износа се дължи както на спада в цените на международните пазари, така също и на понижаването на долара спрямо единната европейска валута. ФИНАНСОВИ РЕЗУЛТАТИ Финансовият резултат на русенското предприятие за миналата година е намалял с 30.45% до 4.454 млн. лв. в сравнение с 6.404 млн. лв. за същия период година по-рано, показва счетоводният отчет на дружеството. Влошените данни са следствие на по-лошите резултати от дейността, като разликата между оперативните приходи и разходи е намаляла с 67.7% от 6.991 млн. на 2.263 млн. лв. Понижаването се дължи на по-ниските продажби на суровинните продукти на Оргахим, които се реализират на пазарите в Близкия изток и Турция, където се котират в долари. Намаляването с 4.394 млн. лв., или 17.88%, на дългосрочните задължения на компанията, както и значителната печалба от валутни операции също се дължат на изменението в курса на долара. Правят впечатление начислените по-високи разходи за данъци в сравнение с предходната година, когато е регистрирана по-голяма печалба. Причината за този факт са очакваните данъчни разходи, с които ще се обложи преоценъчният резерв на активи с нулева балансова стойност, които ще бъдат отписани. Очаква се стойностите да претърпят значителни корекции в одитирания отчет, който ще бъде съставен по МСС. За първите шест месеца на тази година Оргахим реализира 571 хил. лв. загуба спрямо печалба от 3.27 млн. лв. за същия период на 2003 г., показват счетоводните отчети на дружеството. Нетните приходи от продажби регистрират спад с 19.11% до 21.45 млн. лв. ПЕРСПЕКТИВИ - Благоприятно развитие на продажбите на новоразработваните от предприятието пазари. - Увеличение на пазарите вследствие на евроинтеграцията. - Разширяване на продуктовата гама. - Пускане на пазара на безоловни бои в зависимост от европейските изисквания. РИСКОВЕ - Валутен риск: Дружеството има взаимоотношения с чуждестранни доставчици и клиенти, което предполага, че част от разчетите, приходите и разходите са деноминирани в чуждестранна валута. - Кредитен риск: Дружеството има политика, която осигурява продажбата на продукти и услуги да се извършва на клиенти с подходяща кредитна история. СИЛНИ СТРАНИ - Новите продукти на компанията отговарят изцяло на изискванията на Европейския съюз. - В дружеството работят специалисти с доказани професионални качества. - Продукти се продават предимно въз основа на ниска цена или високо качество. СЛАБИ СТРАНИ - Работа на силно конкурентен пазар. - Поява на нови, външни аналози на продукти на дружеството. - Основните суровини, с които работи дружеството, са предимно от внос.