Предмет на дейност: Производство на медикаменти и медикофармацевтични препарати; търговия в страната и чужбина. Местонахождение: гр. София, ул. "Илиянско шосе" №16, България Основен собственик: "Елфарма" АД - 86.26% Служители: 1700 души Записан капитал: 66 000 000 лв. Брой акции: 66 000 000 броя Номинал на акция: BGN 1.00 Борсов код: SFARM Началото на "Софарма" АД се поставя през 1933 г. с построяването на лабораторията на българското аптечно кооперативно дружество. Първоначално фармацевтичната компания започва производство и продажба на различни лекарствени форми - екстракти, тинктури, инжекционен разтвор, таблетки и други. Бизнесът на компанията се развива успешно и през 1942 г. лабораторията прераства във фабрика "Галенус", което е първото на Балканския полуостров модерно промишлено предприятие за лекарства, като по това време компанията реално се конкурира с водещи германски и швейцарски фирми за производство на медикаменти. Преминавайки през няколко икономически и политически строя, компанията запазва водещо място на фармацевтичния пазар в страната вече над 71 години. Основен предмет на дейност на "Софарма" е производство на медикаменти и медикофармацевтични препарати, научноизследователска, инженеро-внедрителска, производствена и търговска дейност в областта на органичния синтез на лекарствени субстанции, лекарствени форми и биотехнологични продукти. Компанията има няколко основни направления в дейността си - синтез на фармацевтични субстанции, фотохимично производство, производство на лекарствени продукти за хуманна медицина, както и научноизследователска дейност. "Софарма" притежава над 28 патента и собствено ноу-хау за повече от 300 технологии, особено оригиналните собствени технологии в областта на фитохимията. В общата част от индустриалната собственост на компанията с най-голям дял са търговските марки (170 на брой). Всички марки на "Софарма" с изключение на фирменото наименование и знака са стокови марки. Водещи асортименти са карсил, темпалгин, ранитидин, аналгин-хинин. На второ място след таблетките като относителен дял в продажбите заемат ампулните форми с 34%, следвани от лиофилните флакони - 6%, и сиропите - 5%. "Софарма" е уникална за страната със своето ампулно производство, като предлага 80 асортимента в различни концентрации, като голяма част от продуктите на компанията покриват световните стандарти за добра производствена практика (GMP). Над 70% от производството на компанията се реализира при износ. Дружеството изнася в над 30 страни, като 83% от продажбите при износ се реализират в три страни - Русия, Украйна и Полша. Основен външен пазар на "Софарма" е Русия, където се реализират над 70% от продажбите при износ. Около 3% от продажбите на компанията при износ се реализират в Беларус, докато делът й на украинския пазар е 1%. През последните години се увеличава делът на изнесената продукция за Кавказкия регион, Монголия и Албания. Въпреки че софийската фармацевтична компания е добре позната на местния пазар, делът й е едва около 15%. Продукцията на компанията се извършва основно чрез дистрибутори на едро. Дистрибутори на едро са "Санита трейдинг" АД, "Търговска лига" АД, "Хигия" ООД, "Стинг" ООД, "S&D фарма", "Глобъл медикъл", "Калиман" , "Унифарма 2000", "Корал", "Пламар", "Биофармация" "Мултифарм". Сред основните клиенти на фармацевтичната компания са Националната здравноосигурителна каса и Министерството на здравеопазването. На местния пазар основен конкурент са вносителите на лекарства, "Акта вис" (бившата "Балканфарма"), "Чайка фарма", както и по-малки фармацевтични компании и търговските фирми - вносителки на медикаменти. През последните няколко месеца "Софарма" придоби дялове от няколко големи аптечни вериги. Собственост на компанията станаха 9.99% от "Калиман РТ" АД, 9 дружествени дяла от капитала на "Глобъл медикъл" ООД, и 9.99 % от капитала на "Санита трейдинг" АД. Борсова търговия След приватизацията на компанията бързо започва да стабилизира състоянието си. Макар че всичко това стана в трудните времена за капиталовия пазар в България, компанията не убягва на инвеститорския нюх и се превръща в едно от най-търгуваните дружества. Фармацевтичната компания се превръща в символ на развиващия се по това време пазар у нас и една от любимите компании на инвеститорите. Тези настроения се проектират върху пазарната й цена и в средата на 2003 г. книжата на софийската фармацевтична компания се търгуват на нива от 22 лева. Компанията прави сплит, като за всяка 1 акция дава по десет нови и така капиталът й се увеличава от 6 млн. лв. на 66 млн. лв. След разводняването на капитала очаквано коригира и цената на книжата, които от 22 лв. се понижиха до 2 лв. за брой. Оттогава досега книжата на фармацевтичната компания са поскъпнали над два пъти, като се има предвид, че фармацевтичните акции в понеделник затвориха при ниво от 6.24 лв. при значителния оборот от над 200 хил. акции само за деня, като само от началото на годината досега е повишила пазарната си капитализация с над 33%. Финансово състояние Новото управление бързо ограничи копирането на търговските марки - собственост на компанията, оптимизира дейността на дружеството и съответно стабилизира финансовото състояние на компанията. Според предварителните данни за 2004 г. нетните приходи от продажби на компанията нарастват до 112.2 млн. лв. спрямо 106.9 млн. лв. Нарастването на приходите през миналата година е съпроводено със спад на разходите, което се отразява положително върху крайния резултат и за 2004 г. компанията отчита печалба от 22.48 млн. лв. спрямо 10.47 млн. лв. за година по-рано. Въпреки увеличаването на производството й общите разходи на "Софарма" за 2004 г. намаляват до 93.45 млн. лв. спрямо 103 млн. лв. за година по-рано. Принос за подобряването на крайния финансов резултат имат както разходите за икономически елементи, които от 85.1 млн. лв. през 2003 г. се понижават до 83.44 млн. лв., така и финансовите разходи. През 2004 г. "Софарма" понижава загубата от валутно-курсови разлики до 10 млн. лв. спрямо 17.88 млн. лв. за година по-рано. През последната година активите на компанията нарастват с нови 36 млн. лв. до 246.3 млн. лв. към края на 2004 г., като същевременно дългосрочните пасиви нарастват с 14 млн. лв., а краткосрочните - с близо 6 млн. лв., като общите задължения на компанията за периода са 72.5 млн. лв. SWОT анализ Силни страни Един от най-големите производители в България Продуктовата номенклатура на компанията обхваща над 100 асортимента Широка гама от произвеждани медикаменти в разнообразни лекарствени форми Притежава търговските марки на най-разпространените лекарства Фармацевтичната компания не е зависима от определени клиенти, тъй като няма концентрация на поръчките Добро финансово състояние на дружеството Дружеството покрива световните стандарти за добра производствена практика (GMP), осигуряващи достъп до европейските пазари Високо качество на произвежданата продукция Хоризонтална и вертикална интеграция на производствения процес Конкурентоспособни цени на външния и вътрешния пазар Автоматизирано производство и контрол на качеството Традиции в производството и добра репутация Висококвалифициран персонал Слаби страни Ограничено потребление на вътрешен пазар Нисък пазарен дял на компанията в страната Нерегламентиран внос на лекарствени средства Недостатъчно развита здравна реформа в страната и липса на ясни правила за фармацевтичните производители Необходимост от значителни инвестиции Ниска покупателна способност на потребителите на местния пазар Поява на нови аналози в пазарната ниша на продуктите на дружеството Намаление на процента на заплащане от ЗК на лекарствата, включени в позитивния списък за миналата година Непокриване на нуждите на пазара от инжекционни форми във връзка с ремонтите за лицензиране по GMP. Възможности Увеличаване на пазарния дял на компанията на вътрешния пазар Разработването и налагането на пазара на нови марки лекарства По-агресивна маркетингова кампания Повишаване на цената на лекарствата в страната Разширяване на присъствието на пазарите в Централна и Източна Европа след присъединяването ни към ЕС. Опасности Засилване на конкуренцията от страна на чужди производители, даващи дъмпингови цени на аналогични продукти Висок валутен риск, тъй като голяма част от продукцията се изнася в Русия и се заплаща в долари Кредитен риск, тъй като за деветмесечието дружеството има над 42 млн. лв. банкови кредити Влошаване на финансовото състояние на някои от дистрибуторите на лекарства. За 2005 г. Максимална цена: 6.25 лв Минимална цена: 4.83 лв. Последна цена: 6.24 лв. Коефициенти Пазарна капитализация: 411.840 млн. лв. Печалба на акция: 0.34 лв. Приходи на акция: 1.85 лв. Р/Е : 18.35 Price / Seles: 3.67 Price / Book Value 2.37