До края на 2025 година Русия се очаква да се изправи пред серия от фалити на компании, занимаващи се със строителство на инфраструктура. Причината - рязко намаляване на поръчките на фона на високата основна лихва на Централната банка. Това заяви генералният директор на най-големия в отрасъла холдинг "Нацпроектстрой" (НПС) Алексей Крапивин, цитиран от Moscow Times.

"Днес всички компании без изключение усещат влиянието на скъпите пари. Предприемачите смятаха, че ще могат да обслужват кредитния си портфейл и се занимаваха със собствени инвестиционни програми или други проекти, а днес вече не могат да обслужват дълговете си при такова ниво на лихвите", коментира Крапивин пред РБК.

Над една четвърт от въгледобивните предприятия в Русия са пред закриване

Над една четвърт от предприятията от основен сектор в Русия са пред закриване

Какви са причините за загубите достигащи милиарди долари

Според него строителният бизнес като цяло е сложен отрасъл с ниски маржове, в който дори в най-добрите години за добра рентабилност се е считало нивото от 10-15% по проект. При това рентабилността на компаниите в пътното строителство е най-ниската. Докато за руската икономика средно показателят е 12-14%, в жилищното строителство 9-10%, то в строителството на пътища той е едва 2-3%.

"Особеността на инфраструктурните проекти е високата капиталоемкост и дългият срок на реализация. Ако се изчисли възвръщаемостта на инфраструктурата само аритметически, без да се отчетат комплексните ефекти, то да строиш сега изобщо не е изгодно. По-просто е да сложиш парите на депозит", отбеляза ръководителят на НПС.

В момента държавата и частният бизнес обсъждат как да се намали негативното влияние на основната лихва и да се запазят темповете на развитие на инфраструктурата. Без мерки за подкрепа обаче строителите няма да могат да преминат през този труден период, подчерта Крапивин. Компаниите очакват от държавата ясен план за проекти в средносрочна перспектива с фиксиране на съответните лимити за финансиране.

По-рано участниците на пазара прогнозираха съкращаване на инфраструктурното строителство през текущата година. Обемите финансиране на проектите се намаляват или се отлагат, а също така спада и активността по строителство и ремонт на пътища.

Металургичните гиганти в окупираните Донецк и Луганск затънаха - искат помощ от Москва

Металургичните гиганти в окупираните Донецк и Луганск затънаха - искат помощ от Москва

Скъпият ток е проблем за индустрията не само у нас

На този фон рязко паднаха продажбите на пътно-строителна техника - в периода януари-март те се съкратиха с 36,6% на годишна база до 11,94 милиарда рубли.

Проблемите в строителството се случват на фона на по-широка икономическа несигурност в Русия. От началото на годината почти двойно се е увеличил броят на компаниите, планиращи да съкращават служители. Ако в януари делът на такива организации е бил 6,9% от общия брой, то в юни вече е достигнал 11,5%, сочи доклад на Централната банка за регионалната икономика.

Най-често за намерение да освободят част от работниците съобщават компании, работещи в сферата на добива на полезни изкопаеми, машиностроенето и фармацията. Като една от причините те посочват намаляване на търсенето на продукцията. В тези условия отделни компании вече съкращават персонал, въвеждат режим на непълна заетост или излизат в извънпланови отпуски.

Едновременно с това по-сдържани стават плановете на компаниите относно повишаване на заплатите. Делът на организациите, очакващи ръст на трудовото възнаграждение, се е съкратил от 84% в началото на годината до 71% през юни, а медианната оценка на очаквания ръст на заплатите е спаднала от 8,4% до 5,3%.

Тази тенденция е характерна за всички отрасли, особено за търговията, добива на полезни изкопаеми, химическата промишленост, строителството и селското стопанство.

34% от руските компании съобщиха за влошаване на вътрешната ситуация на фона на забавянето на икономиката - най-високият показател от началото на войната.