Президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви във вторник постигането на търговска рамкова сделка с Япония, която предвижда 15% мито върху японските стоки - значително намаление спрямо 25-те процента, които държавният глава заплашваше, че ще се прибавят към цената на вноса от 1 август, съобщават световните агенции.

"Тази сделка ще създаде стотици хиляди работни места - никога не е имало нещо подобно", написа Тръмп в Truth Social, добавяйки че Съединените щати "ще продължат винаги да имат страхотни отношения с Япония".

Какви приходи от мита получи САЩ за първата половина на 2025-а

Какви приходи от мита получи САЩ за първата половина на 2025-а

За юни те са 4 пъти по-високи от миналогодишните

Според обявената рамка, Япония ще инвестира 550 милиарда долара в американската икономика под формата на заеми и гаранции от правителствени институции. Тези средства са предназначени да помогнат на японските фирми да изградят "устойчиви вериги на доставки в ключови сектори като фармацевтиката и полупроводниците", обясни японският премиер Шигеру Ишиба.

За критично важния автомобилен сектор, който представлява над четвърт от японския износ за САЩ, съществуващите мита ще бъдат намалени на 15% от 25%.

Япония също така ще увеличи закупуването на американски селскостопански продукти, включително ориз, въпреки че Ишиба подчерта, че споразумението "не жертва" японското земеделие.

Как реагираха пазарите?

Новината предизвика ентусиазъм на финансовите пазари. Водещият японски индекс Nikkei скочи с над 3% до най-високо ниво от една година насам, воден от акциите на автопроизводителите - Toyota се повиши с над 14%, а Honda с близо 12%.

Оптимизмът зарази и акциите на южнокорейските автопроизводители, тъй като японската сделка породи надежди, че Южна Корея може да постигне подобно споразумение.

Stellantis ще загуби поне $2,7 милиарда - разходите за преструктуриране и американските мита удрят по бизнеса

Stellantis ще загуби поне $2,7 милиарда - разходите за преструктуриране и американските мита удрят по бизнеса

"Митата на Тръмп до момента ни струат 300 милиона евро"

Американските автопроизводители обаче изразиха недоволство. Мат Блънт, ръководител на Американския съвет за автомобилна политика, който представлява General Motors, Ford и Stellantis, заяви: "Всяка сделка, която налага по-ниско мито за японски вносни стоки с практически никакво американско съдържание, отколкото митото върху северноамериканските превозни средства с високо американско съдържание, е лоша сделка за американската индустрия и работниците".

Тук проблемът е в това, че все още американската автоиндустрия не може напълно да се откъсне от останалия свят и се налага да внася компоненти с по-високо мито.

Защо тази сделка е важна?

Двустранната търговия между САЩ и Япония възлиза на близо 230 милиарда долара през 2024 г., като Токио има търговски излишък от около 70 милиарда долара. Това е петият по големина търговски партньор на САЩ в стоките.

Автомобилите представляват огромна част от японско-американската търговия, но почти изцяло едностранна - от Япония към САЩ. През 2024 г. САЩ са внесли превозни средства и автомобилни части за над 55 милиарда долара, докато продажбите на американския пазар в Япония възлязоха на малко над 2 милиарда долара.

Япония е най-големият инвеститор в Съединените щати с около 2 трилиона долара инвестирани в американските пазари и 1,2 трилиона долара преки инвестиции към края на 2024 г.