БОРИСЛАВ КОЕВ София Хотел Балкан АД /Шератон/ управлява едноименния луксозен хотел от градски тип в София и е единствената компания от такъв тип, регистрирана като публично дружество, чиито акции се търгуват активно на БФБ-София /грандхотел Велико Търново и интерхотел Сандански все още са публични, но акциите им не са ликвидни/. На общото събрание, проведено през този месец, акционерите решиха компанията отново да раздаде дивидент след едногодишно прекъсване и да променят името на дружеството, което вече ще се казва София Хотел Балкан АД. През тази и следващата година дружеството ще изкупи собствени акции, които няма да обезсилва, на стойност до 3% от капитала. Цените ще са между 10 и 25 лв., като ще се използват средства от неразпределената печалба. ИСТОРИЯ Сградата на хотела е построена през 1956 г. и получава името Хотел Балкан. Основният предмет на дейност на София Хотел Балкан АД включва: хотелиерство, ресторантьорство, съпътстващи туристически дейности като бизнесуслуги, провеждане на конгресни мероприятия и други видове допълнителни услуги, свързани с международния и вътрешния туризъм. Хотелската база включва 188 стаи и апартаменти с общо 226 легла. Четиридесет години след изграждането му той е приватизиран от корейската компания Daewoo Corporation, която придобива 67% от акциите на Шератон София Балкан ЕАД. През 2002 г. корпорацията продава пакета си и в момента мажоритарният дял е собственост на две регистрирани в България дружества, създадени с гръцки капитали. КАПИТАЛ, УПРАВЛЕНИЕ И АКЦИОНЕРИ Акционерният капитал на София Хотел Балкан АД е разпределен в 478 536 броя акции с номинална стойност 1 лв. Дружеството е с едностепенна система на управление. Ръководен орган е седемчленен съвет на директорите с председател Йоанис Николаос Даскалантонакис. Основните акционери в София Хотел Балкан АД са Юропеан хотел Ентърпрайзис АД и Интернешънъл лоджинг БГ АД, притежаващи по 23.46% от капитала, с които дружеството има сключени договори за управление и техническа помощ. Те от своя страна са собственост на известната в гръцкия туристически бизнес фамилия Даскалантонакис. Компанията има сключен договор за франчайзинг със Старууд и продължава да е към веригата Шератон. Дружеството няма акционери физически лица, притежаващи пряко или чрез свързани лица над 10 на 100 от гласовете в Общото събрание на акционерите. АКТИВИ Дружеството притежава един от най-луксозните петзвездни хотели в България, намиращ се в идеалния център на София. Според одитирания отчет на София Хотел Балкан АД по МСС, публикуван на сайта на БФБ, активите на компанията към 31 декември 2003 г. възлизат на 19.284 млн. лв. Те отбелязват незначително намаление спрямо 2002 г. Земите и сградите представляват около 84% от всички дълготрайни материални активи, които през миналата година запазват стойностния си обем. ПАСИВИ Задълженията на дружеството са формирани от спецификата на дейността и влиянията на отделни фактори за тяхното увеличение и намаление. Чувствително намаление има на дълговете към свързани лица по изплащане на дивиденти от минали години. Заемите от свързани лица се изчистват изцяло през миналата година, а задълженията по изплащанията на дивиденти намаляват от 931 хил. лв. през 2002 г. до 72 хил. лв. към края на 2003 г ПРОДАЖБИ Приходите от продажби са спаднали леко през миналата година до 14.583 млн. от 15.659 млн. лв. през 2002 г., което представлява намаление от 6.87%. Това се дължи основно на стагнацията в целия пазар на луксозни туристически услуги в света. Значително намаление в общия обем приходи от продажби бележат приходите от нощувки с около 10% поради използването на по-либерална ценова политика. Тези резултати са отчетени при повишаваща се средногодишна заетост - от 61.03% през 2002 на 61.10% през 2003 г. /за периода 1997-1999 г. тя е средно 57.3%/. Лесно може да се види, че при по-голяма заетост през 2003 г. компанията е отчела по-малко приходи. Приходите в отдел Хранене реализират незначително увеличение. Те се осъществяват най-вече чрез двата ресторанта Балкан и Преслав и лобибара, намиращи се в хотела, както и от организирането на банкетни мероприятия. Относителният дял на кетъринга през 2003 г. е 7.04%, като се е увеличил от 6.47% през предходната година. В структурата на общите приходи водещо място се пада на приходите от хотел, които са 52.01% за 2002 при 55.3% за 2003 г. Приходите от Хранене възлизат на 22.94% за 2002 при 26.10% за 2003 г., а другите приходи - 25.05% за 2002 при 23.17% за 2003 г. Съотношението на приходите по дейности в общите приходи е запазено и през отчетния период. Дружеството е извършило промяна на продажните цени на услугите в края на 2002 г. Дотогава те бяха обявявани в доларово изражение, от което се реализираха значителни курсови разлики и по-ниски приходи от основна дейност. След тази дата цените се обявяват в евро, което доведе до намаляване на влиянието на промените в чуждестранна валута. Нивото на Приходи от финансиране е величина, формирана от годишните амортизации на реновираните ДМА съгласно приватизационния договор в изпълнение на инвестиционната програма на инвеститора, одобрена от Агенцията за приватизация. ФИНАНСОВИ РЕЗУЛТАТИ Нетната печалба на София Хотел Балкан АД за миналата година е 3.222 млн. лв., което е намаление с 617 хил. лв. спрямо 2002 г. На общото събрание на дружеството, проведено на 15 юни тази година, се гласува да бъде разпределен брутен дивидент в размер на 1.90 лв. на акция. Остатъкът ще се задели като неразпределена печалба. Дружеството не е разпределяло дивиденти за 2002 г., тъй като печалбата беше изцяло реинвестирана. Дивидентите за периода 1998-2001 г. варираха в рамките на 8.90 до 11.08 лв. на акция, което е доходност от около 25% и направи акциите на дружеството едни от най-привлекателните сред търгуваните на Българската фондова борса-София през този период. Компанията разполага с достатъчно налични парични средства за покриване на финансовите задължения и обслужване на дейността си като цяло. Коефициентът на обща ликвидност отбелязва значително подобрение, като от 0.80 за 2002 скача на 2.13 за миналата година. Дружеството не ползва външни финансови инструменти като овърдрафти, банкови заеми и други, което е видно и от нарастващия коефициент на финансова автономност, 2.83 за 2003 спрямо 1.19 - година по-рано. Паричните потоци, ползвани от компанията, се генерират от дейността му и реализират от търговските му контрагенти. Тези източници формират собствените му парични потоци, с които същото осъществява дейността си и покрива изцяло нуждите си от оборотни средства. ПЕРСПЕКТИВИ Повишаване на средногодишната заетост на хотела и навлизане на нови пазарни сегменти, чрез развитието на конгресния туризъм Разширяване обема на външни и вътрешни потребители, което ще доведе до повишение на обема на предоставените от дружеството услуги Развитие на кетъринга, като форма на диверсификация на дейността РИСКОВЕ Силна конкуренция от страна на големите петзвездни хотели в София и множеството по-малки, което може да доведе до намаляване пазарния дял. Нарастване на конкуренцията от евентуално навлизане на още големи световни вериги /Marriott, Ritz/ Изоставане в развитието на конгресния и другите перспективни видове туризъм Недотам успешна инвестиционна програма на дружеството СИЛНИ СТРАНИ Хотелът се намира в идеалния център на София, което го прави изключително подходящо място за провеждане на конференции, симпозиуми и др. Добро позициониране на пазара на луксозните хотелски комплекси в София Възползване от франчайзинговото споразумение със Старууд СЛАБИ СТРАНИ Ограничени възможности за растеж Нужда от инвестиции за обновяване на остаряла база в сравнение с новоизградените хотели от същия ранг Нарастваща конкуренция от изграждането на нови хотели с развитието на икономиката и увеличението на бизнеспътуванията.