„Интерснак България" инвестира над 25 млн. лв. в нови продукти и съоръжения, твърди Юлиана Николова, финансов директор на компанията
Едно от тийнейджърските правила за хранене, което гласи: „Щом е нездравословно, значи е вкусно", обяснява донякъде големия ръст в търговията с чипс и солети в света. България все още е далеч от средните показатели за Европа. Спрямо Англия изоставаме почти 15 пъти, а спрямо Чехия и Германия - 5 пъти по потребление на чипс на глава от населението.
„През последните три години печалбите ни нараснаха три пъти, а през 2009 г. се очертава оборотът да надскочи 1.5 млрд. евро. Това е доказателство, че нашата група е европейски лидер в областта на чипса и световен лидер в областта на ядките", каза за „Икономически живот" Юлиана Николова(на снимката), финансов директор на „Интерснак България". Фирмата е дъщерно дружество на базираната в немския град Дюсердорф Intersnack Group of сompanies (GfK). Инвестициите в България през 2008 г. надхвърлят 25 млн. лв. и са предвидени за строеж на нови производствени бази, въвеждане на нови продукти, обучение и развитие на персонала, както и за финансиране на програми за стимулиране на българското земеделие.
„Интерснак България" е сред 18-те дъщерни дружества на компанията майка, която оперира на европейския пазар повече от 45 години. През 2008 г. GfK сля двете основни направления в производството си - ядки и чипс, вкл. и тестените продукти от т. нар. хрупкави изделия.
„Пазаруването е наука, която се изучава в престижни университети. Искаме да предадем на българските търговци на дребно най-доброто от световния опит и практика в тази област и да им помогнем да увеличат печалбата си чрез правилно излагане на продуктите в техните магазини. Основната цел на програмата ни е да помогнем на хората да правят повече пари по време на криза", казва Юлиана Николова, финансов директор на „Интерснак България".
Старт в България преди 8 години
Българското дружество е регистрирано през 2001 г., когато чипсът с марката „Чио" вече е познат на потребителите в страната. Производството от първата фабрика на „Интерснак България", изградена в столичния квартал Враждебна, се появява на пазара в края на 2004 г. Така към познатата на европейците марка „Чио" скоро се добавя българската „Чипи", но според експерти на компанията двата продукта се различават само по външен вид заради опаковките, а на практика суровините и технологията на производство са еднакви. Различна е обаче маркетинговата стратегия на двата бранда, тъй като единият се разпространява само в България, а другият намира пазар в повечето европейски държави.
Основните марки
които произвежда българското дружество са „Чио" (CHIO), Pom Bar, Maxi Mix, Stickletti и Party Mix. През 2008 г. фирмата лансира нова серия продукти - ядките „Чипи" в седем асортимента (слънчогледови и тиквени семки, фъстъци, лешник, бадем, шам фъстък и кашу). „Тази година предвиждаме да пуснем няколко нови асортимента под марката ЧИПИ от т. нар. биопродукти. Те ще имат различно съдържание на мазнини от останалия чипс", съобщи Юлияна Николова.
Допълването на асортимента идва в отговор на засилената кампания за налагане на навици за здравославно хранене. Николова обаче изрази несъгласието си с лошата слава на чипса като вредна храна: „В крайна сметка това са пържени картофи, и то без оцветители и консерванти. При това е възможно да се намали още съдържанието на мазнини в него. Вече е създаден екип от специалисти, които разработват подобен продукт."
Финансовият директор добави, че компанията-майка гледа сериозно на ангажиментите в България и доказателство за това е предстоящото изграждане на нова фабрика в района на Ихтиман, където ще се работи с модерна техника, отговаряща на световните и европейските изисквания за качество. В новия проект ще бъдат инвестирани 18 млн. лв. през тази година.
През последните години във фокуса на работата на маркетинг специалистите попадат дребните търговци и дистрибутори на продуктите, произведени от „Интерснак". В резултат на специална програма за стимулиране на потреблението, наречена „Колкото повече - толкова повече", 1000 търговци на дребно от страната спечелиха плазмен телевизор заради рекордни продажби на чипс с марките Chio, Чипи, Pom Bar и Baked. Заради подобни маркетингови кампании обаче „Интерснак България" е обект на санкциониране от страна на антимонополната комисия (КЗК).
През февруари миналата година КЗК наложи имуществена санкция от 20 хил. лв. на фирмата заради рекламната кампания „Спечели Beetle или Golf". Тогава печелившите в промоцията трябваше да съберат трите елемента на пъзел, които са поставени в опаковките на „Чио Чипс". Комисарите от КЗК обявиха, че стойността на обещаните автомобили надвишава значително законовия праг от 10 минимални работни заплати или 100 пъти цената на стоката.
Пазарът
на солени изделия в България се оценява на около 250 млн. лв. (включително и ядките), като около 15-20% от него се пада на картофения чипс. Проучване на „Маркет тест" показва, че една пета от българите на възраст от 15 до 24 години прекарват пред телевизора повече от девет часа на ден, а около 42% от тях консумират чипс. Близо 70% от най-младите телевизионни маниаци похапват чипс, а 17% от тях дори повече от един път на ден. Според друго проучване, направено от Института за маркетингови изследвания GfK, най-предпочитаните марки чипс от хората над 15 години са Chio Chips (76%), Chipi chips (28%) и Pom Bar (14%). Данните показват, че хранителната индустрия и бързооборотните стоки са сред малкото отрасли на икономиката, които не очакват сериозни сътресения от финансовата криза и последващата стагнация на световните пазари.
В края на 2008 г. бордът на директорите на GfK приема
антикризисна програма
въпреки утвърдения вече годишен бюджет на компанията. В нея са разработени няколко стъпки за справяне с последствията от икономическата криза. Управленският персонал на фирмата преминава обучение в Германия за това как да намалява оперативните разходи. Първите резултати в България вече са налице. Сменено е горивото за котела на фабриката за подгряване на палмовото олио във Враждебна - преминава се от дизелово гориво на газ пропан-бутан. „Не предвиждаме съкращение на персонала, а дори го увеличаваме", каза Юлияна Николова. В края на 2008 г. щатните служители на „Интерснак България" в сравнение с 2007 г. са нараснали с над 10%, а през 2009 г. се предвижда да бъдат разкрити още 30 нови работни места. До края на тази година служителите ще наброяват общо 250 души.
2.5 млн. лв. за български фермери
През седмицата братята Иван и Веселин Димитрови, фермери от с. Живково, община Ихтиман, получиха 20 хил. лв. от „Интерснак България". Те са отгледали за компанията 1200 тона картофи на 500 дка през 2008 г., с което са превишили договореното количество с 600 тона. През тази година „Интерснак България" ще отдели 2 млн. лв. за насърчаване на българските производители на картофи и слънчоглед. „
Стремежът на ръководството е да преработва само и единствено български картофи за чипс. Така ще стимулираме нашите фермери, но и от икономическа гледна точка за нас като производители е по-целесъобразно да работим с местна суровина, тъй като вносната се оскъпява от транспортните разходи", каза финансовият директор на компанията. При недостиг на суровини се налага внос от Германия, Унгария и Чехия.
Тъй като суровините за чипс са специален сорт картофи, засега само 7 земеделски производители в България ги отглеждат и точно с тях фирмата има подписани договори. Трета поредна година, преди да започне сезонът за засаждане, на фермери от Ихтиман и Самоков се осигуряват семена, внесени от Холандия и Чехия. По-малки количества картофи се отглеждат в Пазарджишко и около Банско, а за пръв път миналата година е имало пробив в Монтана.
Придружени със специални сертификати и ноу-хау за отглеждане, тези семена се дават на стопаните, без да ги заплащат предварително. Тези разходи се приспадат на фермерите, след като предоставят произведените картофи. Като голям клиент на вносители на торове „Интерснак България" е договорила по-изгодни цени за своите партньори. В крайна сметка фермерите имат гарантиран пазар на добра цена, дори и при свръхпроизводство, уверяват от фирмата.
Корпоративната география
Intersnack Group of сompanies (GfK) присъства в 20 държави и има над 6 хил. служители в цял свят, 18 собствени фабрики, а отчетеният оборот за 2008 г. възлиза на 1.5 млрд. евро. Всеки ден на европейския пазар се продават 2.6 млн. опаковки на продукти, произведени във фирмените заводи на GfK. Корпорацията разполага с 20 сертифицирани лаборатории, които следят продуктите според световни и европейски стандарти за качество. Годишно в корпорацията се обработват над 150 хил. т ядки, което представлява една трета от общия пазар. Доставените от най-големите плантации в Америка, Австралия и Азия ядки се търгуват на възможно най-изгодните цени. В края на миналата година „Интерснак България" пусна на пазара ядки ЧИПИ, които са 100% български семки, съобщиха от компанията.
Нови опаковки
Сериозно перо от разходите на „Интерснак България отиват за програмата на компанията за опазване на околната среда. В момента тече процес на подмяна на опаковките с рециклирани суровини. Въвеждат се скъпоструващи опаковки, които нямат аналог на българския пазар. Това е трипластово фолио, запазващо вкусови качества и физически параметри на продуктите до гарантирания срок, обясняват технолози от фирмата. Ако те не се изкупят до определената дата, практика на компанията е да ги подменя.