Световната филмова индустрия отчита приходи от $28.1 млрд. за 2008 г., а киносалоните в България - 17.47 млн. лв. 

Киноиндустрията затвърждава позициите си на печеливша дори в условия на финансова и икономическа криза. Нейното голямо преимущество е, че продуктът й - филмът, си остава и едно от най-евтините зрелища за народа. Доказват го огласените данни на Американската асоциация за игрални филми. Те сочат, че киноиндустрията в целия свят е изпратила 2008 г. с приходи от $28.1 млрд. Това представлява ръст от 5% спрямо 2007 г.

Тази тенденция се забелязва и в България. Според киноразпространителите през 2008 г. броят на посетилите киносалоните е нараснал до около 2.5 млн. души при 2.4 млн. през 2007 г., което представлява увеличение с около 4% на годишна база. По-голям обаче е ръстът в цената на билетите от 7.03 лв. средно през 2008-а срещу 5.83 лв. през 2007-а,  или нарастване от малко над 20%.

Изчисления на „Икономически живот" показват, че при съотношение на средната цена и броя на посетителите общият оборот от бокс офис през 2008 г. е приблизително 17.47 млн. лв., или с 25% повече спрямо 2007 г.

„Увеличението в средната цена до голяма степен се дължи и на новооткритите шест 3D екрана, тъй като тези продукции се излъчват в салоните на цени поне 1.5 пъти по-високи от тези за класическото кино", казва Станислав Захариев, маркетинг мениджър в „Съни филмс". Според него реализираните приходи от компанията, която той представлява, са се запазили малко над нивото от 2007 г., без да уточнява точно колко. 

Това се дължи на увеличения брой нови екрани през 2008 г., които „излъчват легална кинопродукция у нас" - от 107 на 111, но затова пък са закрити доста по-малки кина.

От „Прооптики България" отчитат увеличение на приходите си с 25% от бокс офис. По думите на изпълнителния директор на кинодистрибутора Илиян Ганев нарастването на посетителите на филми, внесени и обработени от „Прооптики България", е около 3%.

Това обаче е под очакванията особено за София, където през последните години се наблюдава преразпределение на пазара „Приходите за първите три месеца на 2009 г. са с около 45% повече спрямо същия период на 2008 г.", уточнява Ганев. Той очаква тази тенденция да се запази за цялата година и дори да се увеличи, като основен принос ще имат все по-големият брой по-скъпи като билети 3D филми, планирани за показ.

Българската публика е избрала за свой фаворит лентата с Харисън Форд „Индиана Джоунс и Кралството на кристалния череп", която за 2008 г. е генерирала приходи от над 924 хил. лв. Втората позиция е за киноверсията на тв сериала „Сексът и градът" с бокс офис от над 710 хил. лв. Бронзовият медалист е поредният Агент 007, изигран от Даниел Крейг („Спектър на утехата"), регистрирал приход от билети за около 570 млн. лв.

Топ 5

Киноиндустрията в света ще запомни 2008 г. и с едва четвъртия филм, преминал психологическата бариера от $1 млрд. приходи. Лентата „Черният рицар", която бе отличена с две награди "Оскар", регистрира постъпления от $1.001 млрд., като бюджетът му е $185 млн. Досега този праг са преминавали три продукции: „Титаник", „Властелинът на пръстените: Завръщането на краля" и „Карибски пирати: Сандъкът на мъртвеца".

Второто място в класацията на Американската асоциация за игрални филми е за „Индиана Джоунс и Кралството на кристалния череп" с продадени билети за $786 млн. в глобален мащаб при бюджет от $185 млн.

Третата позиция е за анимацията Kung Fu Panda с постъпления от $633.4 млн. и разходи за създаването от $130 млн. долара.

Четвърти е Hancook с Уил Смит в главната роля, който е събрал $623.5 млн. при бюджет от $150 млн.

На пето място остана Mamma Mia с бокс офис от $601.3 млн. и разходи за реализацията в размер на $52 млн.

Въпреки че отстъпва значително по приходи, българската кино в лицето на „Дзифт" на режисьора Явор Гърдев, появил се по кината през есента, заема 17-о място в неофициалната класация на разпространителите с приход от близо 251 хил. лв.

Бюджетът на филма обаче е 1.5 млн. лв. Общо новите филми, които са били прожектирани за първи път на българския екран, са 139. Лидер по пазарен дял са продукциите на Warnar Brothers с 20% от приходите при реализирани 14 заглавия, следвани от Paramount с 14% дял и 9 ленти. Третото място е за филмите на 20th Century Fox, които взимат 13% от продажбите на билети, но с 14 филма.

Как е по света

От общите приходи за 2008 г., които възлизат на $28.1 млрд., 35% са регистрирани в САЩ и Канада, или $9.8 млрд. (слаб ръст от 1.7%  спрямо 2007 г.). Средната цена на билетите само в САЩ е нараснала от $6.88 до $7.08 през 2008 г., а регистрираните посещения в киносалоните на САЩ са били с около 20 млн. души по-малко спрямо 2007 г., или общо 1.36 млрд. посещения.

Безспорен лидер в класацията зад океана е продължението на поредицата за Батман - „Черният рицар", с приход от $533 млн.

Британската бокс офис класация се оглавява от мюзикъла Mamma Mia с приход от 69.17 млн. британски лири (над $101 млн.), който измества от първото място във вечната класация хита на Джеймс Камерън от 1997 г. „Титаник". Вторият и третият в подреждането са продължението за Агент 007 - „Спектър на утехата" с постъпления от 51.02 млн. британски лири, и "Черният рицар" с 48.69 млн. британски лири.

Броят на продадените билети на Острова през миналата година остава без съществена промяна спрямо 2007 г., като е отчетено слабо покачване от 164.2 млн. продадени билета с общ приход от 949.5 млн. британски лири, или ръст от 5% спрямо от 2007г.

Киноразпространението в Китай също отчете силна 2008 г. с ръст от 26% в приходите до $617 млн. Основна заслуга за това имат местните продукции, които заемат първите пет места в бокс офис класацията с генерирани постъпления от близо $180 млн.

При съседите

Интересна тенденция се очертава в съседна Румъния, където през 2008 г. зрителите са предпочели 3D лентата „Пътуване до центъра на Земята", за която са продадени билети за общо $744 971. От началото на тази година отново 3D екранизацията My Bloody Valentine заема първото място с бокс офис от продажби за общо $521 585.

Новите заглавия

Спечелилият осем Оскара включително за най-добър филм на 2009 г. „Беднякът милионер" заема едва 15-о място в света с постъпления от $304.7 млн. Трябва да се отбележи обаче, че продукцията на Fox Searchlight е реализирана срещу скромния бюджет от $15 млн.

Настоящата 2009 г. ще да предложи дългочаквани заглавия, сред които личат продължението на „Терминатор" с четвъртата му част, поредният "Хари Потър" и класиката „Стар Трек". През лятото световна премиера се очаква на касовия гангстерски екшън Public Enemies, в който ще участват Джони Деп, Крисчън Бейл и Марион Котилард.