Очакваното решение на групировката Altria да отдели международното поделение Philip Morris International ще даде възможност на PMI да започне мощна международна експанзия, излизайки на пазара с нови продукти, пише The Wall Street Journal.

Преструктурирането ще освободи международното подразделение от търканията с американските власти и представителите на американската общественост. Върху отделената компания няма да действат американските закони и тя ще престане да бъде достъпна за ищци от тази страна.

Още през март PMI може да стане независима компания - трета по печалба на пазара на потребителски стоки след Procter & Gamble и Nestle.

Тъй като американските борци срещу тютюнопушенето няма да могат да им оказват влияние повече, PMI ще предложат на развиващите се пазари много нови продукти. В това число са например устройство за намаляване количеството дим, влизащ в организма, по-къса цигара, нови видове опаковки.

Броят на чуждестранните клиенти на PMI нараства и прогнозите сочат, че през тази година светът ще изпуши 5,2 трилиона цигари, произведени от компанията. В Пакистан например употребата на тютюневи изделия е нараснала с 42% от 2001 г., в Украйна с 36%, в Аржентина с 18%.

Някои критици изтъкват, че преструктурирането може да направи PMI неконтролируема, но производителите на цигари напомнят, че в някои европейски страни нормите срещу тютюнопушенето са по-строги, отколкото в САЩ.

До 2003 г. най-голямата тютюнева компания в света Altria Group се казваше Philip Morris Companies. Освен оставащата в групировката Philip Morris USA, Altria притежава 28% от пивоварната компания SABMiller plc. Миналата пролет Altria отдели (spin off) поделението си за хранителни стоки Kraft Foods.

Счита се, че срокът за предстоящия spin-off ще стане ясен в четвъртък.  

Коментирайки евентуалното разделяне, агенция Bloomberg посочва, че най-голямата американска цигарена компания Philip Morris USA вече ще зависи от свиващите се с между един и два процента годишно продажби в САЩ.

Производителите на марката Marlboro предвиждат да инвестират $3.7 млрд. в пазара на бездимен тютюн, който сега расте с 6% годишно и да „надраснат" цигарите. Altria вече прави проучвания в град Атланта как би се приело енфие с марката Marlboro.

В сряда базираната в Ню Йрок Altria ще съобщи печалбите си за четвъртото тримесечие. Пазарът се е подготвил за 6.6% ръст на продажбите до $9.17 млрд. За ръста е помогнало поскъпването на цигарите в САЩ, както и повече продажби в чужбина заради слабия долар.

За пръв път за разделянето на Altria главният изпълнителен директор Камилиери заговори през 2004 г. Международният отдел PMI със седалище Лозана, Швейцария, носи две трети от печалбите на корпорацията. Акциите на Altria са се покачили с 1.4% след изнасянето на информацията.