Насърчителна сви лихвите си по кредитите за експорт, информира „Монитор"
Насърчителна банка ще отпуска кредити за фирми, реализиращи сделки за износ, при лихви от 7,5% и облекчени изисквания за обезпечение. Това съобщиха вчера от трезора, управляван от Димитър Димитров. Банките крият лихвите си по този вид продукти, но проучване на "+Монитор" показа, че те са над 10%.
Преференцията влиза в сила от 16 юли 2007 г. по специална програма "Export Support". От нея могат да се възползват малки и средни предприятия, които реализират над 50 на сто от приходите си от сделки за износ.
Заемите ще се отпускат за инвестиции в експортно ориентирани производства, закупуване на суровини и материали с цел производство на стоки за износ, закупуване на български стоки или продукция за износ, както и за сконтиране на вземания по експортни сделки.
Банката ще финансира до 75% от стойността на инвестиционните проекти и до 80% от стойността на сделките за износ. Срокът на заемите е до 10 години за инвестиции и до 18 месеца за реализация на експортни сделки. Финансирането ще се одобрява до 15 дни за инвестиционните проекти и до 7 дни за сделки за износ.
Стимулирането на експорта е приоритетно за дейността на Насърчителна банка, която предстои да се трансформира в Банка за развитие. Банката има споразумения за съвместно финансиране на проекти с редица международни банкови институции и банки за развитие - Европейската инвестиционна банка, Банката за развитие към Съвета на Европа, австрийската Дексиа Комуналкредит банк, ирландската Депфа банк, Черноморската банка за търговия и развитие, Нордик инвестмънт банк, Банката за развитие на Северен Рейн-Вестфалия, Испанската банка за развитие, Хърватската банка за развитие, Японската банка за международно сътрудничество и други.
През 2006 г. Насърчителна сключи и споразумения с две руски банки - Московската банка за реконструкция и развитие и Международната банка за икономическо сътрудничество за улеснения за финансиране на сделки за износ, както и опростени схеми при разплащания на клиентите по стокообмена.
Като довереник на немската кредитна институция "Кредитанщалт фюр видерауфбау" банката предоставя финансов ресурс за кредитиране на малки и средни предприятия на избрани търговски банки-партньори.
„До 26 лв. върху старите пенсии", отбелязва „Труд"
От 3,12 лв. до 26,79 лв. повече ще получават възрастните хора с пенсии, отпуснати преди 2000 г., ако те бъдат преизчислени според плана на БСП, лансиран от министър Емилия Масларова.
Увеличението ще засегне 40% от тези пенсионери, които са близо 1,4 млн. души, изчислиха социални експерти. Това повишение няма нищо общо с годишната индексация, която т. г. беше 10% и влезе в сила от 1 юли. Осъвременяването е на база средния осигурителен доход от 2005 г. Идеята е старите пенсии да догонят новите.
БНБ налага ограничения на кредитите от август , пише „Новинар"
БНБ може да наложи ограничения в минималните задължителни резерви (МЗР) по кредитите от 1 август, съобщиха от ведомството. На редовно заседание в четвъртък ще се обсъжда вариант дали банките да плащат МЗР в размер на 15% от привлечените си средства, или първоначално те да са 10-12%, и ако ръстът на кредитите не намалее, през септември да бъдат повишени с още 7 на сто. При повишаване на МЗР от сегашните 8 на 12% сумите по сметките, които кредитните институции ще трябва да блокират в БНБ, ще нараснат от 2,9 млрд. на 4,3 млрд. лева. Парите по тези сметки не се олихвяват и не носят доходи за банките.
Основната причина за налагането на ограниченията по кредитите са ангажиментите, поети от БНБ и правителството към Европейската централна банка и Европейската комисия. Двете институции на ЕС настояват за намаляване на рекордния дефицит по текущата сметка на платежния баланс на България. Прогнозите са, че той ще достигне до 18% от брутния вътрешен продукт. Другата причина е, че прекалено големият брой на раздаваните кредити може да влоши тяхното обслужване.
„Трамвай стрела кръстосва София", съобщава „Стандарт"
Трамваи стрели ще кръстосват столицата от следващата година. Скоростните влакчета ще тръгнат първо по бул. "Ломско шосе" в кв. "Надежда". Там през май догодина Столична община ще положи три релси за трамваи. Две от тях ще са нормални, а третата ще бъде предназначена за бъдещата лека железница. Това предвижда пилотният проект за реконструкция на пътя. Финансирането е вече одобрено и ще е от еврофондовете, обясни кметът Бойко Борисов вчера. Според него проектът е важен, защото столицата ще се развива в посока Костинброд и инфраструктурата трябва да отговаря на бъдещите перспективи.
Бул. "Ломско шосе" е в изключително тежко състояние, защото 25 години не е правен основен ремонт на настилката, обясни шефът на столичния електротранспорт Йордан Василев. Три са конфликтните точки на пътя - две на крайните спирки на трамваите в кв. "Надежда" и "Връбница", а третата е при надлез "Надежда". Релсовият път е в средата на платното и това създава още напрежение в трафика. На спирките пък хората слизат по средата на улицата и пресичат пред колите, които нерядко изпреварват трамвая, без да имат видимост.
Идеята на проекта е двупосочният релсов път да се измести отляво на шосето, както е на бул. "Цар Борис III". Той ще бъде ограден с парапети. Екстра ще са бетонните тротоари, които ще са на нивото на вратите на мотрисите, поясни още Борисов. Това ще е облекчение за трудноподвижните хора с увреждания и малките деца.
Движението по шосето ще се извършва в две ленти. Отстрани обаче ще има по още едно платно за паркиране. Местата за спиране около спирките на трамваите ще бъдат "синя зона".
Ремонтът трябва да продължи 90 дни. През това време движението няма да се спира, само ще се ограничава в определени дни и часове, обясни зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов. Релсите ще се поставят по модерна технология, допълни Йордан Василев. Машините едновременно ще изравняват пътя и ще полагат бетонната настилка. Релсите пък ще се монтират на специални скоби. По разчетите на проекта дневно ще се полагат по 150 метра траверси.
4,5 километра е отсечката, която ще се реконструира. Парите, необходими за осъществяването на проекта, са 15-17 милиона лева. Той вече е одобрен, остава само да се стартира през май. Основната реконструкция ще отпуши трафика в района, категорични са от градската управа. Преместването на релсовия път от едната страна на шосето пък ще спести построяването на подлези на спирките.
Ще закърпим дупките по "Ломско шосе" това лято, защото настилката е в ужасно състояние и не може да трае до пролетта, съобщи зам.-кметът Велизар Стоилов. Екипите ще влязат там през август. Общината е заделила 1,5 милиона лева за ремонта.
Приемането на проекта за "Ломско шосе" в общинския съвет бе съпроводено с дебати. При обсъжданията се появи идея да се пусне една отсечка на метрото, която да свързва жк "Обеля" с кв. "Надежда". Смисълът на това малко трасе е да служи като обръщало на метровлакчетата. Това означава обаче да се чака още поне шест, седем години за ремонта на шосето върху трасето на метрото. Не можем да обещаваме светло бъдеще след 2014 г., когато очакваме да стане готово метрото от надлез "Надежда" до бул. "Черни връх" и да караме хората да чакат толкова време, коментира кметът Борисов. Според него включването на ремонтираната пътна артерия в общата схема на трафика ще запълни една от брънките на втория ринг около центъра.
„Монополите остават държавни", научаваме от „Новинар"
Държавните компании като Булгаргаз, НЕК, БДЖ и други монополисти да се приватизират само ако имат реална конкуренция, иначе да останат държавни. Това е заявил новият министър на икономиката и енергетиката Петър Димитров, който отговаря и за Агенцията по приватизация, в интервю за Money.bg. През последните месеци висши чиновници от кабинета неколкократно настояват за изваждане на някои от държавните мастодонти от забранителния списък за приватизация. През 2006 г. бившият енергиен министър Румен Овчаров лансира идеята да се предложат акции от енергиен холдинг, обединяващ НЕК, Булгаргаз и ТЕЦ "Марица-изток 2" и други компании, срещу акции от големи европейски енергийни групи - като ЕNEL, CEZ, Е.ОN, EVN и други. Енергийният отрасъл ще създаде най-много проблеми на Димитров, коментираха енергетици. Като начало министърът трябва да предотврати стачката на миньорите от въгледобива тази седмица.
„ Брашното поскъпна, хлябът минава 1 лев" , четем в „Новинар"
Поскъпването на хляба ще продължи и през тази седмица, като ще обхване всички райони на страната, съобщиха от Съюза на хлебопроизводителите. Цената на хляба в Русенско ще достигне 1,15 лв. до 1,25 лв. Във Врачанско тя вече е от 1,50 лв. до 1 ,70 лв. за килограм. С 10 ст. поскъпна хлябът в Благоевградско и 700 грама вече струват 80 ст. В София хлябът постепенно ще стигне 1,60 лв.
В края на жътвата интересът към търговията и цените, по които ще се търгуват пшеницата и брашното, се засилва. След неблагоприятните данни за реколта 2007 г. търговците на хлебно зърно се активизираха, но производителите изчакват по-високи цени, коментираха от стоковите борси в страната.
На Пловдивската борса брашната поскъпнаха с 5-6 % през миналата седмица. Така 1 тон брашно тип 500 се е предлагал по 492 лв. без ДДС, тип 700 - по 475 лв., а тип 1150 - по 408 лв. Брокерите изчисляват, че в цената на брашната пшеницата е калкулирана по 245-250 лв. Тези нива са малко по-високи от предлаганите оферти от мелнични комбинати. През миналата седмица купувачите са били готови да купят хлебното зърно на цени между 220 и 240 лв. за тон, които са по-високи от досега търгуваните, но сделки не са сключени. След българското и вносното олио поскъпна и се е предлагало по 1,95-2,01 лв. за литър.
„Проверяват реклами на шест банки", научаваме от „Труд"
Реклами на шест банки за отпускане на потребителски кредити са проверени от Комисията за защита на потребителите през юни. Установено е само едно нарушение. Става дума за оферта, в която се посочва лихвеният процент по заема, без да се споменава годишният процент на разходите (ГПР). От комисията отказаха да съобщят името на финансовата институция.
МЕТРО "Кеш енд Кери" строи 9-ти магазин у нас , съобщава „Монитор"
МЕТРО "Кеш енд Кери" направи първа копка на своя 9-ти магазин в България - във Велико Търново.
Целият терен е с площ от 53хил.кв.м., търговската площ е 7 000 кв. м.,паркингът ще има 400 места. Местните професионални клиенти, преди всичко малкия и среден бизнес от хотелиерството, ресторантьорството и кетъринга, търговците и сферата на услугите ще бъдат задоволени от обширен, висококачествен асортимент от продукти на изгодни цени на едро.
Инвестицията е за 30 млн. лева и ще разкрие 200 работни места. Много местни производители и търговци ще бъдат интегрирани към компанията като доставчици.
МЕТРО Кеш енд Кери отваря първите си магазини в страната през март 1999 год. Компанията вече е представена в България с осем магазина София - 2 магазина, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе и Благоевград и повече от 2 300 служители.