„Скокът на осигурителните прагове очаквано доведе до още безработни", обобщава от първата си страница „Сега"
Справка на НОИ за средния осигурителен доход по икономически дейности за първите пет месеца на годината, на базата на която се договарят новите минимални осигурителни прагове, показва това, за което повечето бизнес организации предупреждават - едностранното определяне на по-високи прагове за плащане на осигуровки не води до повече приходи в бюджета, а до намаляване на заетите и заплатите.
За една година осигурените са намалели с 320 000. От 2 247 702 души през януари до май 2010 г. до 1 927 883 за същия период на т.г. Средният осигурителен доход е нараснал с 5.8% - от 550.06 лв. на 582.15 лв., колкото бе договорено в края на 2010 г. Освен със съкращения това е постигнато и с масово сключване на договори за непълен работен ден. Което води до осигуряване под минималния праг на неквалифицираните работници и обслужващия персонал.
Типичен пример за необоснованото увеличение на минимални осигурителни прагове са хотелиерството и туризмът. Секторът беше първенец по увеличаване на минималния осигурителен праг. За 2011 г. той скочи с 12.5% спрямо 2010 г. и стигна до 410 лв. За 2012 г. също се очаква увеличението да е най-високо. Според синдикатите ще е около 20%. В същото време средният осигурителен доход в сектора за първите пет месеца на годината е под минималния от 410 лв. - 371.64 лв. Причината е, че голяма част от персонала получава едва 320.28 лв. на месец.
Още от статията на „Сега"
„София най-накрая ще има план за движението", съобщава от първата си страница „Дневник"
В края на мандата си Столичният общински съвет (СОС) най-накрая ще приеме генерален план за организация на движението в града. Документът е изработен от наетата през 2009 г. консултантска фирма "Мот Макдоналд" и представлява 128 страници обобщен доклад и предложения в десет точки (виж карето). Те ще бъдат гласувани на заседанието на общинския съвет този четвъртък. Срокът на плана е 5 години, т.е. следващите два СОС ще трябва да го изпълняват, а могат и да решат, че не им харесва.
Консултацията струваше 2.3 млн. лв. на общината и закъсня с близо година от първоначално предвидения в договора срок. "Мот Макдоналд" препоръчва развитието на транспортната инфраструктура на София да се съсредоточи върху ограничаване на автомобилния трафик в центъра. "Над 30-годишния опит показва, че независимо от усилията никога не успяваме да осигурим необходимия капацитет на уличната мрежа, така че да отговори на нарастващото търсене от автомобилния трафик. Новата пътна инфраструктура изисква големи финансови средства и влошава екологията, но не подобрява условията за живот в градовете", пише в анализа.
Още от статията на „Дневник"
„20% скок на сделките с ипотекирани жилища", обобщава от първата си страница „Класа"
Само за последните няколко месеца продавачите на ипотекирани имоти са се увеличили с 20%, сочи анализ на компанията за недвижими имоти „Адрес". Тенденцията за излизането на все повече такива оферти на дневен ред бе потвърдена и от други експерти в бранша. Финансовите затруднения са причината за над 45% от продавачите за периода април - август 2011 г. да се разделят с апартамента си, отчитат от „Адрес". Затрудненията при погасяването на ипотечен кредит са накарали 24% от тях да продадат жилището си. Също толкова са решили да потърсят купувач за имота си поради трудности в погасяването на потребителски кредит.
„Продавачите с финансови затруднения се увеличиха с над 20% през последните няколко месеца", потвърди Георги Павлов, изпълнителен директор на Адрес" „Хората, изтеглили кредит, който нямат възможност да погасяват редовно, разбират, че изчакването на продажбата не е оправдано финансово. Цените дори на най-атрактивните имоти се задържат, което означава, че стойността на обезпечението не се променя с времето, а задължението расте. Така с всеки изминат ден тежестта на длъжника се увеличава, докато очакване за повишаване на цената на залога липсва. Затова съветваме тези продавачи да реализират имотите си сега, вместо да чакат", допълва Павлов.
Като цяло има ръст в продажбите на ипотекирани имоти, но той започна още преди две години, коментира и Теодора Димитрова, изпълнителен директор на Era България. В този период част много от офертите са се оказали на много високи цени, макар че е имало и успешни сделки. Това означава, че собствениците са предприели прекалено късно действие по продажба, когато вече са задлъжнели с 5-10 вноски, което завишава значително задълженията им към банките и цената става извън пазарната, а сделката е трудна за реализация, обясни още Димитрова.
Още от статията на „Класа"
"Вдигаме сграда само с план за трафика", съобщава от първата си страница „Монитор"
Столичната община ще отказва разрешение за строеж на инвеститори, които не представят проект за организация на движението около бъдещата сграда. Това предвижда една от мерките в Генералния план за трафика, който местният парламент ще гласува утре. Проектът е изготвен от консултанта „Мот Макдоналд", на който кметството ще плати над 2 млн. лева.
Със сигурност трябва да се отказва разрешение за строеж на инвеститори в големи сгради - било то жилищни или не, коментира общинският съветник Мартин Заимов, който е един от вносителите на доклада. Според него преди началото на изкопните работи частниците трябва да представят комуникационно-транспортен план, в който да се предвиждат улиците и местата за спиране за бъдещите обитатели на сградата.
В концепцията за паркиране, за която вече „Монитор" писа, пък е предвидено събирането на такса от инвеститори в сгради в центъра на София, ако не построят подземен гараж.
Докладът все още не е гласуван от общинския съвет. Инвеститорите в молове, спортни съоръжения и други сгради с площ над 10 000 квадратни метра ще бъдат задължени със заповед на кмета да представят доклад за оценка на обектите върху трафика в района, решиха на заседанието на бюджетна комисия в общината вчера. Целта е да се види как посещенията на 1000 и повече души на ден влияят на движението наоколо и при необходимост да се промени неговата организация, коментират от „Мот Макдоналд".
Още от статията на „Монитор"
"БСП: Молът на Ламбо да ни плати", четем от първата страница на „Стандарт"
Продуцентите на "Стъклен дом" да платят на БСП за рекламата на Ламбо като кандидат за вицепрезидент. Така червени депутати отговориха на призивите сериалът да бъде спрян до вота, за да не може Стефан Данаилов да трупа електорат с ролята си. "С кампанията на Ламбо по цяла България рейтингът на филма ще удари тавана. Затова не ние трябва да даваме пари на телевизията, а те на нас", настояват от "Позитано" 20. Централата на Столетницата е бомбардирана с обаждания и писма по повод превъплъщението на Данаилов в милионера Димитър Касабов. "Ламбо, продай мола! Не може нашият кандидат да е толкова богат, все пак сме социална партия", пишат червени фенки. Сериите, които ще се въртят до вота обаче, вече са снимани и нищо в тях няма да се пипа, обясниха от екипа на "Стъклен дом". Данаилов ще редува снимките с изборни срещи. Няма да убиваме отново героя му, нито ще му навредим, увери продуцентът Димитър Митовски.
Още от статията на „Стандарт"
„ЕС ще изключва страни от Шенгенската зона", предупреждава „Сега"
ЕС се готви да изключва държави членки на Шенгенското пространство, писа британският в. "Файненшъл таймс". Новите правила ще бъдат официално представени от Еврокомисията в петък. Целта на механизъм за изключването на страни от Шенгенската зона е да се окаже натиск върху Гърция да държи нелегалните имигранти извън ЕС, твърди пред изданието високопоставен дипломат, пожелал анонимност. Страната от десетилетие е най-слабото място в системата на общите граници на ЕС и трудно успява да контролира източната си граница с Турция и островната си брегова линия в Средиземно море, посочва още изданието.
"Всяка мярка за евентуално изключване на страни (от Шенген) би била ясно насочена срещу Гърция, която е проблем за Шенген от присъединяването си през 2000 г.", казва Хуго Брейди от Центъра за европейска реформа, организация, базирана в Брюксел. Около 104 000 имигранти са пристигнали нелегално в ЕС през 2010 г., близо 88 000 от тях са преминали през границите на Гърция.
"Необходимо е страните членки да спазват задълженията си", казва шведският министър за имиграцията Тобиас Билстрьом. "Подобна мярка трябва да бъде разглеждана като радикална, но не може да бъде изключена от дневния ред", добавя той.
Още от статията на „Сега"
"Дружества дължат над 350 млн. лв. на "Булгаргаз", информира „Дневник"
Текущите вземания от шестте най-големи длъжници на "Булгаргаз" надхвърлят 130 млн. лева, а общият размер на закъснелите вземания на компанията е над 350 млн. лева, включително съдебно присъдените суми. Това съобщи пред "Дневник" изпълнителният директор на компанията Димитър Гогов. Той обясни, че само комбинатът "Кремиковци" дължи 106 млн. лева на обществения доставчик, които няма да бъдат платени. "От тези 106 млн. лева, които достигна дългът, няма да получим и една стотинка заради цената, по която беше продаден комбинатът - удовлетворени са кредиторите преди нас, така че нито ние, нито НЕК ще получим парите си", каза Гогов.
Разпределението на средствата от продажба на производствените активи на "Кремиковци", изготвено от синдика, показа също, че дружества, сред които и "Булгаргаз", ще претърпят загуби. Като причина за това обаче бе изтъкнат фактът, че през годините тези компании са разсрочвали вземанията си от комбината, без да искат за тях като гаранция залог на активи.
Най-голям длъжник на газовата компания остават топлофикационните дружества начело с "Топлофикация София". В момента дружеството дължи около 60 млн. лева на "Булгаргаз".
Още от статията на „Дневник"
„Край на дупките хранилки", казва в интервю за „Стандарт" новият шеф на Агенцията за пътна инфраструктура Лазар Лазаров
Вие сте Лазар, а новият ви заместник в пътната агенция се казва Лазарина Стоичкова. Ще възкресите ли репутацията на ведомството с тези библейски имена?
- По имиджа на пътната агенция вече се работи много. Доказахме, че във ведомството тук и в страната работят изключителни професионалисти. Видно е и по успешните ни проекти, но е нужно да продължим да работим в тази посока, за да се промени окончателно обликът на пътната агенция в България. Пътната агенция е възкресена и за нас остана единствено да работим за доизвисяването й. Така че да спрем с актуалната към момента тема за дупките и да говорим вече за комфорт на пътуване.
Притеснява ли ви, че заставате на най-ветровития пост в държавата, където някои от директорите не изкараха и година?
- Това ме амбицира чрез професионализъм и постигнати резултати да докажем, че пътната агенция наистина трябва да се управлява от пътни инженери. Да направим така, че работата й да е изключително експертна и професионална, а не политическа.
Приема ли ви строителният бранш?
- Нямам проблеми с бранша, работим от години заедно. Все пак съм човек от системата, познаваме се добре с всички изпълнители. На тях им е ясно, че не правим компромиси. И досега сме били такива по отношение на качеството, сроковете и самите процедури.
Предстоят ли кадрови промени?
- Вече година и половина съм в борда на управителния съвет на агенцията и съм запознат с работата на всички в нея. Ще има леки промени. Хората, за които съм забелязал, че бавят проекти и не спазват сроковете, ще бъдат освободени. Ще се разделим с тези, които не допринасят за срочното изпълнение на нещата. А всички останали, с които работим добре, а това са болшинството от хората, няма да имат проблеми и могат да разчитат на мен. Новият член на УС Лазарина Стоичкова е бившият директор в агенцията на дирекция ОПРР и трансгранично сътрудничество. Отличен професионалист, също от системата.
Кои ще са приоритетите ви на поста?
- Приоритетите са поставени от правителството и от доскорошния министър Росен Плевнелиев и няма да се променят. Програмата е много амбициозна и новият регионален министър Лиляна Павлова пое щафетата да доизпълни и направи това, което е поставено. Предстои поставянето на нови цели за следващия програмен период.
Още от интервюто на „Стандарт"
„Пазарът на труда се стабилизира", обобщава „Класа"
Един от пет работодатели очаква да наеме персонал през периода октомври-декември, сочи последното обзорно проучване на Manpower за заетостта. Оказва се, че в края на годината 22% от работодателите се надяват да увеличат персонала си, 9% прогнозират намаление, а 64% не очакват промяна, което води до нетен обзор на заетостта от +13% (цифрата се получава, като от процента на мениджъри, които очакват увеличение на общата заетост, се извади процентът на тези, които предвиждат намаление).
От началото на годината едва 19% от бизнеса предвиждаше откриването на нови работни места, през второто тримесечие те се увеличиха до 25%, през третото леко спаднаха на 24%.
Процентът на песимистите по отношение на работните места обаче намалява от 15% на 9%.
През четвъртото тримесечие почти две трети от анкетираните мениджъри очакват текущата им работна ръка да остане без промяна, което е сигнал за продължаваща стабилност до края на годината, отчита изследването.
Въпреки несигурността в бизнес средата в Европа отговорите на работодателите показват, че пазарът на труда няма да поднесе големи изненади през остатъка на годината. Очаква се темповете на наемане да останат без промяна и относително стабилни в сравнение с третото тримесечие. „Факт е, че българските работодатели са едни от най-оптимистичните в Европа, като по-малко от 10% от тях съобщават, че ще съкращават персонала си през следващото тримесечие", коментира данните Надя Василева, управляващ директор на Manpower България, Сърбия и Хърватия.
Най-много възможности за заетост през следващото тримесечие ще бъдат предложени от
работодателите в секторите на строителството и финансите, застраховането, недвижимите имоти и бизнес услугите. Най-голямо подобрение на прогнозите на тримесечна база идва от бизнеса в сектор „Електричество, газ и вода", където обзорът за заетостта от +18% регистрира подобрение от 16 пр. пункта.
Още от статията на „Класа"
„Подписаха договора за „Булгартабак", информира „Монитор"
Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол и австрийското дружество „БТ Инвест" подписаха вчера договора за приватизация на 79,83% от капитала на "Булгартабак - Холдинг", съобщиха вчера от ведомството. Цената, на която се продаде държавният тютюнев холдинг по договора, е 100,1 млн. евро, като 20% от нея се внасят по сметка на агенцията в деня, когато са положени парафите. Останалата част от 80,08 млн. евро ще бъде преведена преди приключване на сделката. По време на подписването компанията купувач е представлявана от Александра Дойчинова, която е била упълномощена да се подпише в договора.
Новите собственици ще придобият пълни права върху холдинга, след като последните средства влязат по сметките на агенцията и Комисията по защита на конкуренцията се произнесе за концентрацията на стопанска дейност. Очаква се антимонополният орган да излезе със своето решение в началото на следващия месец. Според процедурата КЗК трябва да покани за становища всички страни, които имат интерес от сделката, в седемдневен срок след внасяне на документите. До 25 дни след като изтече срокът за подаване на възражения, КЗК трябва да направи анализ на пазарната среда и да излезе с решение по сделката.
В началото на процедурата 10 фирми закупиха документи за участие в приватизацията на „Булгартабак", но на по-късен етап останаха само три заинтересовани компании. Австрийската компания остана единственият кандидат-купувач, след като „Бритиш Американ Табако" се отказа от надпреварата на 1 август. За последните десет години това беше петият опит да се продаде холдингът.
Още от статията на „Монитор"