След намалението на цената на олиото с до 7,5%, а на ценовото равнище на търсенето на маслодаен слънчоглед с около 10%, ситуацията на пазара на слънчогледа навлезе в позиционната си фаза.
Това констатираха брокерите по време на 37-та редовна борсова сесия на Пловдивска стокова борса, проведена в периода 13.09-15.09.2006 г, съобщиха от борсата, цитирани от Агро БГ.
След като преди три седмици продавачите изтеглиха заявките си за продажба на суровината за мазната течност при нива 400 лв./т без ДДС, на пазара останаха само купувачите, които постепенно коригираха своите заявки "купува" от 380 на 360, 350 и 340 лв./т без ДДС.
По време на борсовата сесия продавачите се появиха на пазара с анонс, че са съгласни на сделки на най-ниско котираната от купувачите цена (340 лв./т без ДДС), но пък купувачите изтеглиха своите заявки и преминаха в позиция на изчакване. Тази тяхна стратегия за опъване нервите на производителите на слънчоглед се базира на факта, че тазгодишната реколта многократно надхвърля производствения капацитет на рафинериите.
При тази конюнктура очакванията са за още по-ниски цени на предлагане на слънчоглед и съответно по-ниски нива на равновесни цени в близък период от време. Тази констатация се подкрепя и от намалението на цената на предлаганото олио през миналата борсова седмица с около 6-7 %, а актуалните му котировки сега са с около 7% по-ниски спрямо същия период на миналата година.
Докато при слънчогледа ценовият тренд е в посока "надолу", обратна е ситуацията на пазара на хлебната пшеница. Докато през миналата борсова седмица котировките "продава" бяха разположени в ценови диапазон 168 -178 - 182 - 190 лв./т без ДДС в съответствие с качествените характеристики на суровината за насъщния, то през настоящата борсова седмица те заеха възходяща позиция.
Предложенията за продажба вече са в ценови диапазон от по-високо ниво - 182 - 195 -200 лв./т без ДДС. Информациите за по-ниски количествени равнища на произведената пшеница в световен мащаб, а и в Черноморския район, както и сериозният износ на пшеница от страната подтикват продавачите да постигнат по-високи цени за своите усилия