Мащабни реформи в железниците обявиха на пресконференция от БДЖ, съобщи репортер на News.bg.
2 000 души ще бъдат съкратени от системата на Българските държавни железници. Намаляване на персонала или т.нар. масово съкращаване ще бъде извършено по абсолютно законен начин, каза председателят на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров. На служителите, които са в включени в поименните списъци, предоставени от директорите на поделенията на БДЖ, ще бъдат предложени 6 крупни заплати, за да напуснат. Който няма желание да напусне, ще се действа според Кодекса на труда.
Съкращенията на тези 2000 служители започват веднага. „Нашата надежда е до началото на следващата година всичко да е приключило", заяви изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев.
Средно с 9% ще бъдат увеличени цените на билетите на влаковете, субсидирани от държавата, а на бизнес влаковете - с 15%. От 1 декември ще влязат в сила новите цени за билетите на бизнес влаковете, а за субсидираните влакове - от 1 януари, обяви Владимир Владимиров. Той обясни, че в момента цените на билетите на влаковет са много по-ниски от тези на автобусния транспорт. След увеличението на цените на билетите на влаковете, те ще са с 25 % са по-ниски в едната посока от цените на билетите на автобусите и с 40 % в двете посоки.
Основната цел, която си поставяме, е през 2012 г. БДЖ да не е на загуба. Втората цел е да заделим по-голям вътрешен ресурс, за да успеем да погасим една част от задълженията, преди всичко към банките кредитори, подчерта Владимиров.
От железниците планират и продажба на ненужните активи, както и спиране интензитета на 150 влака. На този етап обаче няма да спират влакови линии, а ще намалее броят на влаковете, които се движат по определени линии.
Реално няма да бъде закрита нито една влакова линия, само ще бъде променен графикът и влаковете ще бъдат оптимизирани. Със спирането на тези влакове, ще бъдат спестени 22 милиона лева на годишна база. С тези пари ще се погасяват задължения към банките кредитори.
Недев даде пример с линията Септември - Добринище, която е губеща линия. Загубата е 7 млн. лв., но поради липсата на алтернативен транспорт, няма да бъде спряна.
Влакът Пловдив - Асеновград е печеливш, но по тази линия ще бъде намален интензитетът на пътуване.
БДЖ е реализирало 4 млн. лв. приходи за тази година, а до края на годината още 7 - 8 млн. лв. трябва да бъдат реализирани. Около 25 - 30 млн. лв. трябва да бъдат реализирани в първото полугодие на следващата година. Описват се ненужните активи и трябва да бъдат продадени до средата на следващата година.
Относно необходимостта за приватизация на „Товарни превози" от БДЖ казаха, че за последните 5 години оборотите от товарната дейност са спаднали наполовина. Има спад в пътникопотока, където е въпрос на анализ дали проблемът е в качеството на услугата. Спадът е с 3 млн.пътника на годишна база или около 10 % от пътниците за пет години.