На българския пазар хечбекът Dacia Sandero започва на цена от 14,8 хил. лв., според последните данни на сайта на компанията за страната. Основният му конкурент Volkswagen Polo пък се предлага в най-базовия си вариант с 1-литров бензинов двигател 29,7 хил. лв., Mazda 2 е една идея по-скъпа - 29,9 хил. лв., а Peugeot 107 започва от 22,6 хил. лв.

Въпросът как е възможно моделът да се предлага толкова евтино, изглежда, интересува не само потребителите, но и TopGear. Именно в това предаване по BBC, макар и с напълно различни водещи, Джеймс Мей превърна Sandero в обект на постоянни шеги, тъй като за автоентуасиастите той не предлага нищо вълнуващо - тазгодишният модел, който може да се поръча у нас, идва с 1-литрови бензинови и 1,4-литрови дизелови двигатели, 5-степенна ръчна скоростна кутия и ускорение от 0 до 100 над 12 секунди.

Но предимството на колата не е в представянето. Sandero е малък градски хечбек. И като такъв е много лесно достъпен за потребителите и икономичен.

Dacia ще покаже до дни "най-достъпния електрически автомобил" на пазара

Dacia ще покаже до дни "най-достъпния електрически автомобил" на пазара

15 октомври е датата на дебюта

"Хората искат атрактивна нова кола, функционална и сигурна", казва пред TopGear програмният директор на Dacia Мишел Бенусан. "Те искат автомобилът да е модерен, безопасен и да не нарушава правилата. И да има петгодишна гаранция."

Първото нещо, което той посочва, е, че Sandero не е сред най-свързаните автомобили. В него няма да се намери вградена навигация с реално следене на местоположението или пътни приложения. Само бутонът за спешни случаи, който всяка кола в Европа вече трябва да има.

Базисният вариант няма и дисплей в централната конзола, за разлика от братовчед си Clio, който задължително има такъв. При Sandero получавате държач за смартфон, през който можете да се свържете с колата си от приложението на Dacia и проблемът е решен, поне според румънската компания.

Продажбите на Dacia спаднаха с 53% в Европа

Продажбите на Dacia спаднаха с 53% в Европа

Това показват данните за първите четири месеца на 2020 година

Разликите между двете не свършват дотук. При Clio ауспухът е по-дълъг, тъй като той идва и с по-големи двигатели; Sandero обаче не предлага такива, респективно може да се постигне икономия от тръбите. На Clio могат да се сложат 17-инчови джанти, което прави калниците и подкалниците по-скъпи, затова със Sandero потребителите са ограничени от 16-инчови.

Предните дискови спирачки са едни и същи между двата автомобила, но при Sandero отзад получавате барабанни, които се включват с физическа ръчна спирачка от купето при по-евтините модели. Clio идва с електрическа такава.

При едрогабаритните части също има разлика. Докато предният капак на Clio е алуминиев, при Sandero той е стоманен. Панелите на румънската кола са по-дебели от тези на френската, тъй като са по-евтини за производство.

От друга страна, моделът е на обща платформа, споделяна с Renault Clio и Nissan Juke - т.нар. CMF-B. Икономиите от мащаба, реализирани при поръчката на компонентите доведе до понижаване на цените на всички тях, а сега и на Sandero. "Можем да постигаме голям обем поръчки, защото Sandero е най-купуваната кола от бизнесите в Европа", казва Бенусан.

Dacia и Ford възобновиха продукцията си в Румъния

Dacia и Ford възобновиха продукцията си в Румъния

По време на прекъсването Dacia освободи 14 хиляди служители

Това се вижда и от данните, като за последното десетилетие продажбите на Sandero почти се удвояват на Стария континент, покачвайки се от 138 хил. през 2009 и 2010 г. до 223 хил. през 2019 г. Вероятно именно Голямата рецесия изведе колата под светлините на прожекторите, тъй като през 2008 г. са продадени пренебрежителните 25 хил. броя. Затова може да се очаква и през настоящата и следващите години Sandero да постига високи продажби - хората искат евтин икономичен автомобил, който да ги свали от градския транспорт, където може би дебне коронавирусът.

Но цената не се понижава само от понижаването на екстрите и икономиите от мащаба. "Екипът, разработващ платформата, взе предвид нашите изисквания", казва Бенусан. "аз натисках много силно. Сравнявах съотношението цена/представяне на всеки един компонент. Ако друг в автомобилната промишленост имаше по-добро представяне, аз натисках, за да ги изпреварим."