Изглежда Европа ще стане въглеродно неутрална до 2050 г., а Европейската зелена сделка се превръща в ключова част от икономическите политики на континента. Интересът към по-чиста автомобилната индустрия и увеличаването на дела на електрически превозни средства, сега е на първо място в дневния ред на производителите, инвеститорите и потребителите, пише Emerging Europe.

Няколко страни в региона актуализират своите паркове за обществен транспорт с електрически превозни средства (EV), предлагат субсидии за покупка на електромобили и дори, в случая на Полша и Румъния, произвеждат свои собствени електрически превозни средства.

Но според някои анализатори в автомобилната индустрия регионът все още има какво да подобри, ако иска да се възползва от тласъка към електромобилите, особено когато става въпрос за това населението да разбере защо това е важно и защо електромобилите са добър вариант.

Според главния изпълнителен директор на Полската асоциация за алтернативни горива (PSPA) Макией Мазур, нещата изглеждат добре, когато става въпрос за приемането на електромобилите в Полша.

Песимистичен сценарий за Полша, ако няма субсидии и механизми за финансиране, е, че до 2025 г. в страната ще има 130 000 електромобила. Според Организацията обаче ако през следващите две години бъдат приети политики като 100% намаление на ДДС и преки субсидии, броят на електромобилите ще достигне 280 000. Когато се добавят plug-in хибриди, броят достига почти половин милион превозни средства.

Тези цифри зависят от политиката, която полското правителство решава да следва през следващите няколко години, казва, Мазур

"На 20 август министърът на околната среда обяви промени в подробните правила за оформяне и изчисляване на тарифи за търговия с електроенергия. С изменението се въвежда специална група тарифи, изрично посветена на публично достъпни зарядни станции", обяснява Мазур.

Той добавя, че това изменение ще премахне една от най-важните пречки пред развитието на електромобилната индустрия в Полша. В момента, според данните на PSPA, в страната има регистрирани 14 788 електромобила и хибрида. Чисто електрическите превозни средства съставляват 55 процента от този брой.

Въпреки че цифрите, както и съотношението на зарядната станция към превозното средство, са обнадеждаващи, може и трябва да се направи повече за укрепване на публичната инфраструктура за зареждане.

Най-горещите новини в Полша в момента обаче са плановете страната да произведе собствен електрически автомобил до 2023 г.Прототип на електрическото превозно средство, наречен Izera беше представен по-рано тази година.

"Търговският успех на полския проект за електомобил ще бъде много труден за постигане", казва Мазур. "Полската марка възнамерява да предлага превозни средства в популярни сегменти, които трябва да се открояват по отношение на качество, аксесоари и - преди всичко - рационална и атрактивна цена. Конкуренцията в тези области вече е много интензивна и ще бъде несравнимо по-голяма през 2023 г. "

Румънският производител на автомобили Dacia, собственост на Renault, е друг регионален производител, който наскоро се впусна в производство на електромобили. Неговият изцяло електрически автомобил, Dacia Spring, трябва да бъде най-евтиният подобен на европейския пазар. Но Dacia опитва друга стратегия в сравнение с колегите си от Полша - Spring няма да се произвежда в Румъния, а в Китай, за да се запазят цените на дребно възможно най-ниски.

Обществен транспорт

Що се отнася до обществения транспорт, Европа се справя далеч по-добре и в много отношения вече е доста по-напред. Литовската Elinta Motors например планира да направи микробуси, произведени изцяло в Литва. Микробусите ще имат батерия, произведена също в Литва, два пъти по-голяма от капацитета на автомобилите на Tesla. В Естония самоуправляващите се електрически автобуси вече са по улиците на някои градове.

Електромобилите изискват батерии и това е друга област, в която регионът се представя добре. Словашкият производител на батерии InoBat наскоро подписа сделка с Manz, една от водещите европейски фирми за производство на високотехнологично оборудване, която ще отвори изследователски и развоен център и производствена линия през следващата година.

Словакия произвежда най-много автомобили на глава от населението в света от 2007 г. насам, а автомобилната индустрия е може би най-важният отрасъл на икономиката на страната. Въпреки това има закъснения поради прехода към по-екологична индустрия.

"Европа все още остава силно зависима от азиатските доставчици на батерии за електромобили", казват от InoBat. "Очаква се обаче търсенето да надмине предлагането на пазара в ЕС за по-малко от пет години."

Докато държави като Полша и Румъния сега играят значителна роля в електромобилната индустрия по отношение и на производството, в Хърватия възприятието е по-бавно. Според представител на Асоциация на собствениците на електрически превозни средства в Хърватия, страната е в дъното на списъка в ЕС с едва 730 напълно електрически автомобила по пътищата. И все пак цената е по-добра от държавите извън ЕС в региона, като Сърбия, където броят на електрическите превозни средство с акумулатор на пътя е само 102.

Макар хърватското правителство да предлага субсидии за закупуване на електромобили, те се предлагат само веднъж годишно, така че през останалите единадесет месеца пазарът на електромобили в страната е предимно в хибернация. Освен това има проблем с неизползваните субсидии, тъй като средствата не са обвързани с непосредствения момент на закупуване на автомобил.

Въпреки това Хърватия има своите успехи в областта на електромобилите. Rimac, който през миналата година привлече инвестиции от Porsche и Hyundai, вече произвежда един от най-бързите електромобили в света, C_One, и в момента работи върху своя модел C_Two, който се очаква да бъде най-бързият сериен автомобил, правен някога, когато излезе в продажба следващата година. Цената му обаче, вероятно около два милиона евро, значи че масовото ползване е малко вероятно. В края на краищата Rimac е супер автомобил.

Ясно е, че правителствата в Европа трябва да работят за увеличаване на инфраструктурата и субсидиите, които помагат за покупка на електромобили. Знаците са обнадеждаващи, но трябва да се свърши още много работа.