Правителствата в Европа се изправени пред гнева на производителите на автомобили, които твърдят, че настоящите правила, предназначени да насърчават по-масовото закупуване на такива коли, са твърде сурови. Потребителското търсене на електрически автомобили е далеч под очакваното, с изключение на Норвегия, което означава, че компаниите буквално се борят, за да продадат достатъчно, пише BBC.
От Ford настояват, че това е причината за неотдавнашното решение да съкратят 800 работни места във Великобритания. Подобни примери виждаме в цяла Европа.
И така, какво може да се направи, за да се насърчат хората да купуват електрически коли? Ето пет идеи:
1. Субсидирайте разходите
Електрическите превозни средства (EV) обикновено са по-скъпи за закупуване от техните бензинови и особено дизелови еквиваленти. Това отчасти се дължи на факта, че те все още представляват сравнително малка част от произвежданите автомобили, така че икономиите от мащаба - когато цената намалява, колкото повече произвеждате - все още не са започнали правилно. Много правителства вече предлагат някои субсидии, за да направят електромобилите по-евтини, като по-ниска ставка на служебния данък върху автомобила, например.
Различни схеми позволяват на служителите да наемат автомобили по-евтино чрез своите работодатели, като използват необлагаемия си доход, което може да предложи значителни спестявания. Но като цяло сериозен стимул за хората, които искат да си закупят електромобил, все още няма. Хората в индустрията вярват, че това трябва да се промени.
Британският автомобилен журналист Куентин Уилсън, който днес ръководи кампания, наречена FairCharge, смята, че правителството на Обединеното кралство, както и другите в Европа, трябва да обмислят "безлихвени заеми за употребявани електрически превозни средства за шофьори с по-ниски доходи и да намали наполовина ДДС за новите коли".
Специално на Острова, предполага той, това може да бъде финансирано чрез изоставяне на сегашното замразяване на митото върху горивото.
Източник: iStock
2. Създаване на по-евтини електромобили
Цената на електрическите автомобили намалява, отчасти поради по-евтините батерии. Въпреки резките колебания в стойността на металите, използвани за производството им, като литий и кобалт, цените на батериите са паднали с около 70% от 2015 г. насам. Това спомогна за намаляване на ценовата разлика между електрическите и конвенционалните автомобили.
По-рано тази година Stellantis започна да предлага електрическата версия на своя модел Frontera на същата цена като бензиновия хибриден модел. Това обаче не означава, че е лесно да се намери нискобюджетна електрическа кола. На пазара има недостиг на наистина евтини опции. Това отчасти се дължи на факта, че редица производители са предпочели да се фокусират върху по-скъпи и потенциално по-печеливши модели. Но както казва Роджър Аткинс, основател на консултантската компания Electric Vehicles Outlook, "автомобилите, които струват £50 000 до £60 000, не са автомобилите, които всеки може да купи".
Промяната обаче е зад ъгъла. Dacia Spring беше пусната в продажба в Обединеното кралство преди няколко седмици с начална цена от £14 995. Наскоро лансираният Leapmotor T03 струва много малко повече, докато китайският гигант BYD заяви, че ще представи версия на своя супербюджетен модел Seagull в Обединеното кралство през следващата година.
3. Премахване на объркванията
ЕС казва, че продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили в общността ще бъде забранена през 2035 гадина, а правителството на Великобритания искаше това да се случи още през 2030-а година, но дали наистина ще стане така? Плановете за изтегляне на конвенционалните автомобили от пазара първоначално трябваше да влязат в сила през 2040 г., съгласно планове, представени от правителството на Тереза Мей.
Източник: electric car guide
Но целта беше преместена до 2030 г. при Борис Джонсън, след това отложена до 2035 г. при Риши Сунак. Хората в индустрията твърдят, че променящата се цел е изпратила смесени послания и е объркала потребителите, карайки някои хора да отложат закупуването на електрическа кола, докато ситуацията стане по-ясна.
Според редица експерти много шофьори са "объркани относно датите, загрижени са за разходите и имат въпроси относно зареждането". Тя казва, че е необходима "последователна програма за комуникация с факти", подкрепена от правителството.
4. Намаляване на ДДС в обществените точки за зареждане
Въпреки че разходите за използване на обществени точки за зареждане могат да варират значително в зависимост от доставчика и избраната от вас скорост на зареждане, обществените зарядни устройства обикновено са по-скъпи от зареждането у дома. Това отчасти се дължи на данъците. Собственик на електромобил, който зарежда автомобил по време на шофиране, ще плаща 5% ДДС върху електроенергията, която консумира.
Но ако използват обществено зарядно ще платят 20%. Хората, които не могат да зареждат вкъщи, нямат друг избор, освен да плащат по-високата тарифа. Индустрията, застъпниците на EV и дори комисия на Камарата на лордовете призоваха публичната ставка да бъде намалена до 5% Консултантът Роджър Аткинс твърди, че сегашната политика е "разделяща", защото "благоприятства хората с по-добро положение, които могат да зареждат вкъщи на алеите си".
5. Подредена обществената мрежа за зареждане
Прочетете всяко проучване за нагласите на потенциалните купувачи към електрическите автомобили и опасенията относно инфраструктурата за зареждане ще бъдат на или близо до върха. Хората се притесняват дали ще успеят да намерят зарядно в оживена бензиностанция или в селски район. Броят на зарядните станции расте, но на повечето места в Европа все още е крайно недостатъчен.
И тъй като все повече електромобили излизат по пътищата, ще са необходими много повече точки за зареждане.