Отдавнашна мечта е на турския президент Реджеп Ердоган да създаде национална автомобилна индустрия, която да е способна да произведе изцяло турски автомобил. Тя е напът да се осъществи, но първата копка на завода на TOGG, която бе направена миналата седмица в Бурса, се състоя на фона на сриваща се икономика, засегната тежко от пандемията, пише Deutsche Welle.

В момент, в който автомобилните компании в Турция страдат от драматичния спад на търсенето, който доведе до временно спиране на производството т.г., турският президент обеща пълна държавна подкрепа за проекта "по един или друг начин". "Искам да е ясно. Ако има каквито и да е проблеми, Министерството на финансите ще направи каквото трябва, за да ги разреши", каза той.

Турската Automobile Joint Venture Group, или TOGG, е консорциум от компании, който цели да произведе първия изцяло турски автомобил в края на 2022 г. 51% от нужните части за електрическия SUV ще дойдат от страната, обеща главният директор Гуркан Каракас. "Като страна, произвеждаме електромобил за първи път. Ще подготвим доставчиците за бъдещето и когато те разработят технологии за електромобили, това съотношение (на турските части - бел. ред.) ще се увеличи", казва той.

Очаква се проектът да допринесе $50 млрд. годишно към турската икономика.

Снимка 489445

За Турция обаче няма да е лесно да създаде собствен автомобилен производител, който да се състезава успешно на световните пазари. Вейсел Улусой, професор в Yeditepe University, припомня, че решението е изцяло политически мотивирано и е в рамките на националистическите политики на Ердоган, а не е фокусирано върху възвръщаемост на инвестицията.

"Производството не е такъв проблем, но спечелването на пазар за продукт, който ще посрещне нуждите на турците с различни доходи, е", категоричен е той. По думите му, държавната помощ е задължителна, за да може новите автомобили да се състезават с установените производители.

Кемал Демиртас, анализатор на автомобилната индустрия в Ata Invest, също се съмнява, че производството на турски автомобил има някакъв смисъл дори и за икономиката, която вече е значима част от световното производство на автомобили. "Предпочитам VW да бяха инвестирали тук", допълва той.

Турция вече е голям износител на автомобили, произведени в страната, за гиганти като VW, Toyota, Renault, Fiat Chrysler, Ford и Hyundai.

Заради Covid-19 търсенето на автомобили по света се срина. Износът на Турция спада с между 30 и 35%, след като производството временно бе спряно заради здравната криза.

Консорциумът TOGG, основан през 2018 г., включва редица компании като Anadolu Grubu, BMC, Kok Grubu, Turkcell и Zorlu Holding. Някои от тях страдат тежко заради пандемията и бяха принудени да търсят помощ от държавата. Каракас обаче е сигурен, че дружествата ще изпълнят финансовите си ангажименти. "В рамките на три години те ще платят 3,5 млрд. лири (€350 млн.)", уверен е той.

Делът на внесените автомобили, продавани в Турция, бе около 60% - преди турската лира да удари историческо дъно през август 2018 г. Оттогава делът намалява до 40%.

За да успее на пазара, турският автомобил ще се нуждае от огромна търговска мрежа. Засега турците изглеждат заинтересовани от проекта, но когато стане въпрос за покупка, нещата изглеждат по-сложни. Според местни анализатори, компанията ще трябва да убеди потребителите, че автомобилът е качествен. А държавните институции трябва да обновят автопарковете си с него.

Според сегашните планове TOGG се надява да произведе над 1 млн. автомобила до края на 2035 г. Цената им все още не е ясна. Но правителството вече обаче да купи поне 30 000.