Всички български ученици трябва незабавно и безусловно да влязат в училище. Тестването на учениците трябва веднага да спре, не само защото прилаганите тестове са ниско ефективни, но и защото прилаганите насоки създават разделение в обществото и лишават огромен процент ученици от правото им за качествено редовно образование. С такава позиция излязоха от синдикат "Образование" след направен анализ на образователната система.

Те недоумяват как така няма да има зелен сертификат в българския парламент, но ще иска такъв в образователните институции. Като аргумент те заявиха, че това не е редно, тъй като близо 60% от учениците са ваксинирани. Ако не бъдат променени сегашните насоки, след обсъждане със социалните партньори и двете министерства - МОН и МЗ, Синдикатът би могъл да препоръча на българските учители и директори да не спазват дискриминационните правила с тестването и прилагането на зелените сертификати в училище.

Ако се спази предложението на МОН към МФ нарастващ до 3,8% от БВП е безкрайно далече от традиционния 6% в останалите страни членки. Този бюджет обрича на много трудно съществуване образователните институции с брутално нарасналите разходи за издръжка по отношение на горива, услуги и ремонти. От години Синдикат "Образование" настоява за единна електронна платформа на МОН, която да пести време и енергия на педагогическите специалисти при образователните дейности. Понастоящем идентични данни се изискват многократно от различни дирекции на МОН, поради липса на административна електронна координация, смятат те.

8700 ученици се върнаха в клас благодарение на екипите за обхват

8700 ученици се върнаха в клас благодарение на екипите за обхват

Над 2700 ученици са върнати в училище през тази есен

Политиката по подбор, задържане, защита, финансиране на труда, квалификация и атестация на педагогическите специалисти, трябва да се оптимизира, като се работи съвместно с представителните синдикати и се вземат предвид следните особености:

  • Българските учители са с най-високата за ЕС средна възраст, като тази тенденция се запазва последните 7 години;
  • Младите учители, проявили интерес към образователната система, не остават трайно в професията, поради обективни причини, често това е агресивно и обидно отношение към тях от родители;
  • Българския учител и директор са с най-голям дефицит на компенсаторни механизми, които да пазят неговото физическо и психическо здраве, в целия ЕС;
  • Липса на диференциация в труда на учителите, като преподавателските и възпитателни дейности, се смесват с организационни дейности;
  • Безплатната работа в многобройни комисии натоварва учителите в дейности със спорна ефективност;
  • Искане на доказателство от РУО и МОН за всеки детайл от работата на учителя.

Политиката за атестации на педагогическите специалист, която еволюира в електронна атестация, е копие на диференцираното заплащане на педагозите. Полезния ход тук е събиране на двата процеса, като се регламентира допълнително финансово възнаграждение по скалата на атестиране, а в атестационните комисии да участват представителните синдикатите на учителите.

Дебатът за мандатност на директорския труд е многогодишен, но без липса на никакви резултати. В подбора на директорите е важно:

  • Да се ситуира ценз, примерно специалност "Управление на образованието" към кандидатите за директори на образователни институции, сега изискването е само педагогическо образование;
  • Да се прилага изискване за опит в управлението, като заместник-директори или съветник на директора, което е европейския формат. Сега изискването е само за минимален стаж като учител;
  • Комисиите за назначение на директори, да се ситуират със задължителното участие на представители на представителните синдикати. Сега липсата на синдикално участие катализира политизацията на системата;
  • Атестационни комисии за директори, да се формират с участието на представителните синдикати;
  • Задължителна мандатност с ограничен или неограничен брой мандати на директорите.

За да се подобрят резултатите на учениците, трябва да се спре традиционното често преминаване в ОРЕС и да се активизира Стратегията за възпитанието и граденето на ценности в образователните институции. Ако българския учител не бъде оставен от обществото да бъде главния генератор във възпитателните процеси и формирането на граждански добродетели, в позитивно партньорство с родителите, то България ще бъде погълната от задълбочаващата се инфлация на ценностната система.