Повечето от стратегиите на инвеститорите са насочени към печелившите компоненти на фондовите борси и тези, които се радват на най-голямо медийно внимание. Често обаче, истинските възможности се крият в пренебрегваната част на пазара, а защо не и в най-губещите компоненти?

Разбира се търсенето сред най-губещите може да е особено опасна стратегия, защото в крайна сметка най-вероятно има някаква сериозна фундаментална причина акциите на тези компании да поевтиняват. Особено в среда на повишение на широкия индекс S&P 500 с 21% от началото на годината. И не забравяйте предупреждението на експертите - "не се опитвайте да хванете падащ нож".

И все пак - сега ще хвърлим един поглед към това кои са най-зле представящите се компоненти на широкия щатски индекс, както и към причините за това. А експертите от изданието InvestorPlace, дори си позволяват да коментират дали и кои от тези компоненти имат шанс да се превърнат в печеливша история от тук нататък.

Macy's (M)

Загуба от началото на годината: 47.6%

През септември най-зле представящите се акции в S&P 500 са тези на Macy's (NYSE: M). Това не е новост за компанията. Всъщност книжата на Macy са в низходящ тренд вече няколко години, тъй като търговският център на дребно се бори да се адаптира към променящата се среда на търговията. Тези борби продължават и през 2019 г.

Сравнимият ръст на продажбите е плоска линия, маржовете са паднали и печалбите са се понижили. Преминаването към онлайн търговия продължава, а инвеститорите стават все по-скептични дали Macy ще има сила да преживее новата ера. Това отведе книжата на компанията до многогодишни дъна.

Пред компанията обаче може и да има перспективи за ръст. По-конкретно - мениджмънтът очерта това, което изглежда като доста добра стратегия за връщане на надеждите - включително намаляване на промоциите, промяна на веригата за доставки и приоритизиране на частни марки. Но загубила доверието на инвеститорите, Macy е в ситуация, в която инвеститорите първо искат да видят преди да повярват.

Така че спекулацията за обрат при книжата са доста рискови и може да не си заслужават. Вместо това, може би най-добрият начин на действие е да наблюдавате ситуацията от кулоарите и да купувате само когато данните покажат, че е налице съществено обръщане, съветват анализаторите на InvestorPlace.

DXC Technology (DXC)

Загуба от началото на годината: 39.4%

Втората най-зле представяща се компания в S&P 500 до септември е доставчикът на IT услуги DXC Technology.

Акциите на DXC поевтиняха с близо 40% спрямо предходната година на фона на забавянето на растежа на приходите, компресията на маржа и ерозията на печалбите. По-конкретно DXC беше компания ориентирана към ръст с положителни приходи с увеличаващ се марж и увеличаваща се печалба.

Но наследственият бизнес с инфраструктурата на компанията беше изложен на огромен натиск през последните 18 месеца, тъй като световният икономически фон се забави и ускори натиска към бизнеса. Въпреки, че дигиталният бизнес остава до голяма степен в добро здраве силата на компанията не е достатъчна, за да компенсира слабостта на инфраструктурата.

Слабостта на инфраструктурата ще продължи. Но това трябва да се облекчи с подобряването на глобалните икономически условия. Търгувани при съотношение цена-прогнозирана печалба от едва 3.7, акциите на DXC не изглежда да залагат за връщане на ръста. И ако последното се случи, това може да е много добра изненада, която да доведе до възстановяване в нивата на книжата й.

Nektar Therapeutics (NKTR)

Загуба от началото на годината: 39.4%

Третата най-лошо представяща се компания в S&P 500 е биофармацевтичната компания Nektar Therapeutics (NASDAQ: NKTR).

Спадът от 39.4% в пазарната капитализация на компанията може изцяло да се отдаде на проблемите в линията от продукти на компанията. Първо - предклиничните данни за продукта на компанията NKTR-255 предназначен да стимулира естествените убийци на имунната система, се бавят. Второ, приложението на Нектар за опиоиден продукт NKTR-181 за болки в долната част на гърба се забави, тъй като FDA преглежда своите правила за опиоидни болкоуспокояващи. Трето, Nektar има проблем с контрола на качеството с NKTR-214, използван за лечение на метастатичен меланом, който по презумпция забавя срока за тази имунотерапия с няколко месеца.

До наличието на положителен катализатор, акциите на компанията могат да запазят низходящия си тренд. За съжаление е почти невъзможно да се каже кога ще видим добри новини, защото никой всъщност не знае кога FDA отново ще започне да одобрява опиоиди, нито някой има добра представа кога ще дойдат добри новини по отношение на NKTR-255.

Abiomed (ABMD)

Загуба от началото на годината: 39%

Четвъртата най-лоша компания е доставчикът на технологии за възстановяване и поддържане на сърцето Abiomed (NASDAQ: ABMD).

Проблемите за компанията започнаха в началото на февруари, когато писмо от Американската администрация по храните и лекарствата изпрати предупреждение за повишени рискове за смъртност за пациенти, които използват основния продукт на Abiomed - сърдечната помпа Impella RP. Оттогава - и може би неслучайно, растежът на Abiomed се забави значително.

Само дни преди писмото до FDA, Abiomed отчете ръст на приходите за третото тримесечие от 30%. През четвъртото тримесечие ръстът на приходите се забави до 19%. През Q1 се понижи до 15%. И това забавяне доведе до спад в книжата на компанията.

Спадът обаче, може и да наближава своя край. Анализаторите очакват 16% ръст на приходите през тази година и 17% през следващата, което предполага ново ускоряване. В същото време акциите се търгуват при многогодишно дъно.

Kraft Heinz (KHC)

Загуба от началото на годината: 35.2%

Петата най-зле представяща се позиция за тази година, изненадващо е една от сериозните инвестиции на Уорън Бъфет. Става въпрос за Kraft Heinz (NASDAQ: KHC).

Както е случаят с много от акциите в този списък, акциите на KHC поевтиняват отдавна. Книжата са поевтинели с 35% през тази година, но спрямо най-високите й нива от 2017-та година загубата е в размер на 70%.

Причината - лошото управление. Когато Kraft и Heinz се обединиха през 2015 г., всеобхватната цел на мениджмънта беше да намали бързо разходите за реализиране на оперативни взаимодействия между двете компании и в крайна сметка да увеличи печалбите.

В манията си да намалят разходите, ръководството забрави да инвестира в области, свързани с растежа. Вследствие на това ръстът на приходите стана отрицателен - и падна по-бързо от оперативните разходи. Така печалбите също паднаха и тази ерозия на печалбата предизвика голям разпродажба в акциите на KHC.

Тук може да се случи възстановяване с новото управление. Този нов мениджърски екип е по-малко обсебен от намаляване на разходите и по-насочен към органичния растеж. Това е правилното мислене за бъдеще. Той трябва да стабилизира растежа на приходите и да върне компанията към положителен ръст на печалбата. Но подобно на Macy, компанията е управлявана толкова дълго лошо, че инвеститорите първо искат да видят резултатите.

GAP (GPS)

Загуба от началото на годината: 31.5%

Още една компания за търговия на дребно, но този път от сферата на текстила и облеклата.

Това беше натоварена година за Gap. Компанията е в процес на отделяне на Old Navy - една от малкото вериги в портфолиото й, която се представяше добре през последните няколко години - и е съсредоточена върху драстично разширяване на присъствието и обхвата на магазините на Old Navy. Друга насока е подобряване на траекторията на растеж в другите депресирани марки на Gap - Gap и Banana Republic. Инвеститорите не са сигурни в тази стратегия за растеж - и това е причината за поевтиняването на акциите й с 31.5%.

Възможно е обаче тази стратегия да проработи. Old Navy е силна марка, която отдавна се отличава с положителни и големи маржове. Има огромна възможност да разшири отпечатъка си в Северна Америка. В същото време отделянето на Old Navy в самостоятелна компания ще позволи на Gap да се съсредоточи върху марките Gap и Banana Republic. Вероятно, повече фокус върху тези магазини ще доведе до подобряване на резултатите им. В общия случай, цялата траектория на растежа на Gap трябва да се подобри оттук.

Акциите на GPS не залагат на горния сценарий. Те се търгуват при съотношение цена-прогнозирана печалба от едва 8.4 пъти.

Nordstrom (JWN)

Загуба от началото на годината: 29%

Списъкът на лошите компании приключва с още една търговска верига. Акциите на Nordstrom (NYSE: JWN) са поевтинели с 29% тази година, което ги поставя на седмо място в негативната класация. Причината за спада? Същите неща, които при Macy. Бавен ръст на продажбите, ерозиращи маржове и отрицателен ръст на печалбата - всички те допринасят за тази идея, че операциите на Nordstrom продължават да бъдат неблагоприятно повлияни от изменението на картината при търговията на дребно. Преминаването към електронна търговия накара инвеститорите да продават книжата на JWN.

Ще започнат ли инвеститорите да купуват акциите в JWN скоро? Възможно е...

За разлика от Macy's, Nordstrom всъщност се справи доста добре на фона на ръста на онлайн търговията през последните няколко години. Освен това Nordstrom вече въвежда нов катализатор на растеж, местни магазини без запаси, които биха могли да осигурят значителна искра за растеж в близко бъдеще.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акици на фондовите пазари.