Ако разлистите последната класация на списание Forbes за най-богатите хора на планетата, можете да обърнете внимание на 627-мият в нея - Дирк Росман. Чрез своята верига дрогерии, носеща фамилното му име Rossmann, 67-годишният предприемач печели 2.8 млрд. долара през 2013 година. „Това, разбира се, са счетоводни числа, парите не стоят просто в сметката ми", обяснява той в германско предаване преди време.

Империята на Росман управлява 1842 магазина в Германия и още над 3000 в цяла Европа. И внимание! За шестнадесета поредна година компанията расте, разказва милиардерът на годишната си пресконференция. Това го прави удовлетворен, но не напълно: винаги има какво още да се свърши.

„Аз и моята жена нямаме вили в чужбина и собствени самолети. Живеем в къщата, която построихме преди 30 години. Има много замогнали се хора, които остават нормални хора"

Дирк Росман

Ето защо през миналата година той започва да опитва нова концепция за своите магазини. Пробва да разчупи табуто на дрогериите - да привлече повече мъже в тях, като създава в Хановер „мъжки" магазин с подходящи стоки - списания, игри, книги и дори вино. „Страхотно потръгна", обяснява той.

Окрилен от досегашния успех на компанията, която през миналата година отбелязва растеж от 11.6 процента, Росман преследва тазгодишната си цел - да достигне 7 млрд. евро оборот и 8 процента ръст. Но това никак няма да бъде лесно с оглед на новата-стара конкуренция - веригите за хранителни стоки все повече навлизат и на козметичния пазар.Така например германската Aldi сключи сделка с Beiersdorf за продуктите Nivea.

Оптимизмът на Росман не изчезва, когато журналистите го питат за миналогодишната загуба от 1 млн. евро от онлайн продажбите. „Приемам го като принос за науката и развитието", обяснява бизнесменът. „Кой знае, може да се изплати до няколко години", продължава той. „Когато някой поръча пакет тоалетна хартия онлайн, ние губим. По принцип цените за онлайн продажбите би следвало да са по-високи", аргументира се той. Разбира се, при такава силна конкуренция това е невъзможно.

„Въобще не съм амбициозен"

Росман е мениджър с ясно виждане за развитие. „Други на мое място сигурно биха стъпили във вече 30 страни. Аз не искам това. Водачи сме на пазара в Полша, имаме 3000 магазина. Това е достатъчно силно", казва той. Казва още, че не е толкова амбициран. От устата на човек, станал със собствени усилия милиардер, това звучи странно. За разлика от Антон Шлекер (собственик на големия конкурент дрогериите Schlecker, които изпаднаха в несъстоятелност), който инвестира много интензивно в разрастване, Росман е далеч по-внимателен.

Когато журналисти на годишната пресконференция на компанията го питат за Русия, където германските компании инвестират много, той отговаря: „никога не бих отишъл в държава, в която няма правна сигурност". Предприемачът внимателно подбира своите инвестиции.

Ядосват го медийните публикации, които описват богатите. „Аз и моята жена нямаме вили в чужбина и собствени самолети. Живеем в къщата, която построихме преди 30 години. Има много замогнали се хора, които остават нормални хора", казва той. „Не може да искаш да спечелиш пари и да не поемеш отговорност за обществото", сигурен е той. Важно е компанията да печели и да се развива, за да плаща данъци, продължава той. „Ние плащаме два пъти повече данъци от dm (бел.ред. - най-големият конкурент на Росман)", заключва той.