Аляска може и да ни се струва като последното място на света, което се нуждае от по-студено време. Но скоро ще се случи точно това — в противен случай една от най-масивните петролопроводни системи света ще потъне в тундрата, пише The Wall Street Journal.

Пожарите, наводненията и сушите по света поставят отново в светлината на прожекторите ролята на петролната и газова индустрия в климатичните промени. Но много по-малко се говори колко уязвима е самата тя от необичайното и екстремно време. Засега ситуацията не заплашва съществуването на индустрията, а някои производители дори могат да спечелят. Но акционерите и потребителите не трябва да плащат сметката.

Трансаляска, главният нефтопровод в САЩ, който свързва находищата в Северна Аляска с пристанището във Валдез, получи разрешение по-рано тази година за изграждането на охладителна система, която ще запази част от почвата край тръбопровода замръзнала. Инфраструктура за милиарди долари е изградена в тундрата. В Русия почти 23% от техническите проблеми и почти трета от загубите при добив са резултат от топящата се вечнозамръзнала почва, заяви по-рано руският ресорен министър Александър Козлов. Икономиката на страната може да загуби над $67 млрд. до 2050 г. заради щетите, които топящата се почва ще причини на инфраструктурата, се сочи в цитиран от него доклад.

Миналата година руската Норникел бе ударена с $2 млрд. глоба заради разляти 20 хил. тона гориво. Компанията заяви, че топенето на почвата е причинило разлива.

“Норникел” получи $2 млрд. глоба заради най-тежкия петролен разлив в историята на Русия

“Норникел” получи $2 млрд. глоба заради най-тежкия петролен разлив в историята на Русия

Компанията, контролирана от олигарха Владимир Потанин, настояваше за намаляването ѝ с 85%

Необичайно студеното време също носи хаос. Екстремният студ в Тексас през февруари затвори по-голяма част от производствения и рафиниращ капацитет по крайбрежието на Залива на САЩ отколкото който и да е скорошен ураган.

Отрицателните ефекти от климатичните промени върху петролната индустрия са многобройни. Наводненията могат да спрат доставките с шлепове и жп транспорт. Сушата може да засегне добива, тъй като недостигът на вода засяга фракинга и рафинирането.

Засега едно нещо спасява индустрията: ако се появят проблеми в една част на света, производителите в друга могат да компенсират — на правилната цена, разбира се. Например, европейските рафинерии бързо поръчаха повече петрол и започнаха да изнасят повече бензин за САЩ след февруарските събития.

Производителите могат да инвестират и в рециклирането на вода, както и в осигуряване на съоръженията срещу студа. Когато става дума за по-обичайни атмосферни явления, компаниите са застраховани. Ако тези събития станат по-чести, застрахователните премии ще отразят това.

Разбира се, всичко това идва за сметка на потребители под формата на по-скъпо гориво и по-високи цени на потребителските стоки, тъй като материалите, производството и доставката се оскъпяват.

Петролните гиганти се разделиха на два лагера. Залогът е тяхното съществуване

Петролните гиганти се разделиха на два лагера. Залогът е тяхното съществуване

От едната страна стоят европейските компании, а от друга американските. Разделителната линия е прогнозата за бъдещето на петрола