Ryanair вече е петата по големина авиокомпания в света (по отношение на капацитет) и се върна към рентабилност през второто тримесечие на 2022 г., което я прави най-успешната от трите най-големи европейски нискотарифни превозвачи.

Въз основа на данни за капацитета на авиокомпаниите и отменените полети, както и информация, публикувана във финансовите отчети на авиокомпаниите за периода април - юни 2022 г., глобалният доставчик на данни за пътувания OAG сравнява Ryanair с easyJet и Wizz Air по някои ключови показатели.

Поглед зад печелившото второ тримесечие на Ryanair

Ryanair е най-голямата от трите авиокомпании, допринасяйки с 16% от целия капацитет на авиокомпаниите от западноевропейските летища. След ирландската авиокомпания се нареждат Easyjet и Wizz Air с по 12% от западноевропейския капацитет.

Всички авиокомпании, опериращи в Европа това лято, са изправени пред големи предизвикателства, докато продължават възстановяването си от глобалната пандемия с високи цени на горивата, недостиг на работна ръка и растящи разходи, но различните им подходи, особено на тези три превозвача, доведоха до различни финансови резултати.

Тайната зад хаоса на летищата в света може да ви изненада

Тайната зад хаоса на летищата в света може да ви изненада

Истината е, че през следващите няколко месеца няма много какво да се направи, за да се нормализира ситуацията

Трите компании са предприели различни подходи за добавяне на резервен капацитет. Оперативният капацитет на Ryanair и Wizz Air обаче е значително над нивата от 2019 г. През август 2022 г. Ryanair оперира с 18,9% повече места, отколкото през август 2019 г., според данни на OAG. Това е в рязък контраст със средното представяне на европейските авиокомпании, при което капацитетът е намалял с 12,3% този месец.

Wizz Air нарасна още по-бързо, като капацитетът на авиокомпанията този месец е с 26% по-голям от преди 3 години. Това измества авиокомпанията нагоре в класацията на авиокомпаниите в Западна Европа от 18-то място преди три години до 9-то място днес.

EasyJet не е добавила капацитет толкова бързо. Авиокомпанията все още се нарежда като втората по големина в Европа и 8-ата по големина в света, ако се измерва капацитет, но броят на разгърнатия капацитет е с 11,5% по-нисък от този през август 2019 г., и е само малко по-добър от средния за Европа.

По-големият капацитет довел ли е до повече пътници?

Простият отговор е "да". Wizz Air са добавили най-много капацитет като процент спрямо това, което са използвали, а обемът на пътниците им за второто тримесечие нараства най-много. Броят на пътниците на Ryanair също нараства, но не с толкова, докато easyJet, който оперира с по-малък капацитет, е превозил по-малко пътници, отколкото през второто тримесечие на 2019 г.

Същевременно анулираните полети в Wizz Air са нараснали до 2,7% през юни, което е рязко увеличение спрямо април (0,4%) и май (0,4%). Процентът на анулираните полети на EasyJet е още по-висок, като се повиши до 4,5% през юни и беше сравнително висок както през април, така и през май - 2% и повече. Ryanair, за разлика от тях, изглежда е запазил процента на анулиране на скромно ниво през второто тримесечие - на 0,7% при 0,1% за май и 0,2% за април.

Дъблин, Гетуик, Манчестър: Кой е виновен за хаоса на летищата в Европа и какви са вашите права?

Това са летищата, авиокомпаниите и туристическите компании, които трябва да избягвате в момента

Закъсненията са неизбежни на две трети от европейските летища това лято

Разбира се, високото ниво на отменени полети не се дължи само на проблеми с операциите на авиокомпаниите, но също е последствие от ограничените ресурси на летищата и стачните действия.

Връщането на Ryanair към рентабилността

Знак за силата на Ryanair е фактът, че от трите авиокомпании тя беше единствената, която отчете печалба за периода април-юни 2022 г. Нетната печалба на Ryanair беше 170 милиона евро и е много по-добра от нетната загуба от -273 милиона евро, отчетена за същото тримесечие на 2021 г.

Имаме ли право на обезщетение за отменен или закъснял полет при стачка?

Имаме ли право на обезщетение за отменен или закъснял полет при стачка?

Съществуват две хипотези:

EasyJet отчете загуба от £114 милиона, което е поне по-малко от загубата от £318 милиона, отчетена година по-рано. Wizz Air обаче увеличи размера на загубата си от 108,6 милиона евро миналата година до 284,5 милиона евро за същото тримесечие на тази година. Част от това може да се дължи на различни стратегии за хеджиране на горивото, но от трите нискотарифни авиокомпании Ryanair изглежда се справя най-добре с баланса между разходи и приходи.