Ако имате планирана почивка това лято, вероятно се чувствате малко нервни.
Извиващите се опашки, пълните зали за излитане и пътниците, пропускащи полети, се превърнаха в твърде често срещана гледка на летищата в Европа. Хиляди хора са пропуснали полета си само тази седмица, не могат да преминат достатъчно бързо през летищата поради липса на персонал.
Но кой всъщност е виновен за този хаос - летището или авиокомпанията? Можете ли да го избегнете?
Докато континентът се подготвя за страхотна лятна ваканция, EuroNews съветва кои летища - и авиокомпании - трябва да бъдат избягвани.
Летищата или авиокомпаниите са виновни за кошмарните опашки?
Накратко, зависи от това с кого летите - и откъде летите.
Цялата индустрия е изправена пред сериозен недостиг на персонал, след като е освободил толкова много персонал по време на пандемията, но някои летища и авиокомпании са особено затруднени.
В пика на пандемията от COVID-19 летищата и авиокомпаниите съкратиха приблизително 191 000 европейски авиационни работници.
Сега, когато пътуванията се възраждат за първи път от 2019 г., няма достатъчно персонал, който да управлява контролно-пропускателни пунктове за багаж, охрана и полетни екипажи.
Набирането на персонал изостава, възпрепятствано от продължителни проверки за сигурност и непривлекателни условия на работа.
Air Council International - европейският търговски орган за летища - прогнозира, че закъсненията са неизбежни на две трети от европейските летища това лято.
Най-лошите летища в Европа заради чакането
Ако летите от някое от следните места, летището, а не авиокомпанията, вероятно е отговорно за всеки хаос при пътуване.
Летище Схипхол
Летище Схипхол, където полетите на хиляди пътници са отменени, страда от критичен недостиг на персонал
В петък националният холандски превозвач KLM открито обвини именно Схипхол за дългите забавяния, които ги принудиха да преустановят продажбата на билети от Амстердам през уикенда.
"KLM спира продажбата на билети за полети до неделя включително, защото Схипхол не може да реши проблемите си със сигурността", каза говорител на компанията.
Миналия месец Схипхол поиска KLM да отмени или пренасочи стотици полети, за да облекчи натиска върху летището.
Недостигът на персонал се задълбочава от това, което работниците казват -че заплатите са неадекватни. Работниците в Схипхол заплашват със стачка, предупреждавайки, че ще бъде "горещо лято", освен ако заплащането не се подобри.
Летище Дъблин "работи на максимум"
Подобно на Шипхол, Дъблин страда от недостиг на служители. Около 1000 летищни работници са приели доброволно съкращаване от септември 2020 г.
В понеделник главният изпълнителен директор на летището Далтън Филипс каза пред ирландската телевизия RTÉ, че летището работи с "много добри маржове" и "работи на максимум".
В неделя повече от 1000 души пропуснаха полети, докато чакаха на дълги опашки. Същият ден министърът на транспорта на Ирландия Иймън Райън изрази "дълбоко недоволство" от ръководството на летището. Говорител на DAA призна, че компанията е "подвела страната".
Подобно на холандския си колега, летището е подложено на натиск от работници да подобри условията. Много работници са наети на договори за минимална заплата, които изискват те да са на разположение по всяко време.
Седемчасови опашки на летището в Манчестър
Посетителите на летището в Манчестър са чакали до седем часа на виещи се опашки. Летището се затруднява с наемането на служители, след като миналата година съкрати по-голямата част от персонала си.
През април шефовете на летището в Манчестър поднесоха извинение на пътниците, признавайки, че са "отстъпили от стандартите".
През същия месец управляващият директор Карън Смарт се оттегли, след като понесе остри критики от пътници и работници.
Летище Майорка близо до "срутване"
Хиляди летовници са преживели кошмарни закъснения на летището в Майорка в Палма тази година.
Правилата след Brexit - изискващи лицата, които не са жители на ЕС, да имат печат в паспортите си при пристигане и заминаване - добавиха хаос, причинен от нарастването на пътуванията.
Синдикатът на полицията на острова предупреди, че летището ще се "срути" без спешно набиране на повече персонал.
Най-лошите европейски авиокомпании заради чакане
Не винаги летището е виновно. Много авиокомпании също се борят да задоволят търсенето и са били принудени да отменят полетите в последния момент.
Закъсненията на летището могат да бъдат причинени и от недостиг на персонал на авиокомпаниите на гишетата за регистрация, така че не винаги е ясно кой е отговорен.
British Airways под натиск
Под натиска на недостига на персонал British Airways намали графика си с 10 процента - с около 8 000 двупосочни пътувания - между март и октомври.
Тези предварително планирани откази, които според авиокомпанията ще бъдат обявени най-малко две седмици предварително, ще помогнат на превозвача да повиши капацитета си от 30% до 80%.
Авиокомпанията планира да наеме 6000 нови служители тази година. Но служителите на British Airways в Хийтроу заплашват със стачни действия, призовавайки превозвача да отмени 10-процентното намаление на заплатите, направено по време на пандемията.
Стачното гласуване ще приключи в края на юни, а всички стачни действия ще се проведат през юли, съвпадайки с началото на натоварения летен ваканционен сезон.
Анулиране на Easyjet
Пътниците на EasyJet бяха потърпевши от отмяна на полети и от големи закъснения през последните седмици. Миналия четвъртък авиокомпанията отмени около 200 полета, заради софтуерен проблем.
Превозвачът също така отмени 240 полета между 27 май и 10 юни, разваляйки плановете на десетки хиляди летовници, летящи от Лондон Гетуик.
Решението е предизвикано от комбинация от проблеми, засягащи операциите, каза говорителка.
"Много съжаляваме за късното известие за някои от тези анулирания и неудобствата, причинени на клиенти, резервирали тези полети, но смятаме, че това е необходимо, за да осигурим надеждни услуги през този натоварен период."
TUI отменя пакетни ваканции
Tui е последната компания, която прибегна до масови анулации. Във вторник превозвачът обяви, че близо 400 полета ще бъдат прекратени преди края на юни - приблизително шест полета на ден.
34 000 пътници ще бъдат засегнати - тъй като цялата им почивка ще бъде отменена
"Наскоро, поради комбинация от фактори, причиняващи значителни смущения в операциите, взехме трудното решение да отменим някои от нашите полети", се казва в изявление на TUI.
"Ако сте засегнати от отмяна на полет и сте пътували на пакетна ваканция на TUI, това означава, че цялата ви почивка е отменена."
Какво означава това за искове за обезщетение?
Вашето право на обезщетение зависи от това дали летището или авиокомпанията носи отговорност за пропускането на полета.
Ако летището е отговорно - например пропуснали се полета си, докато чакате на опашката за сигурност - възстановяване на сумата е малко вероятно.
Нито едно голямо европейско летище няма политика за възстановяване на средства на пътници, които са пропуснали полети поради дълги опашки.
"По закон пътниците биха могли да предявят претенции за неуспешен договор и да твърдят, че летището е виновно, че са пропуснали полета си - но това почти сигурно ще изисква да се обърнат към съда", обяснява експертът Рори Боланд.
Ако полетът ви бъде забавен или отменен заради авиокомпанията, имате право на обезщетение. Пътник на отменен полет има право на място в следващия наличен полет до същата дестинация - дори ако е с конкурентен превозвач.
Освен това имате право на настаняване, храна и напитки, ако сте блокирани за продължителен период от време. Авиокомпаниите може да изисква от вас сами да платите престоя си и да запазите разписките.
Ако полетът ви се забави, може също да имате право на обезщетение. Ако сте резервирали полет, който или е излитал от Обединеното кралство или Европа, или е бил с британска или европейска авиокомпания, вие сте защитени от Регламента за отказ за качване на борда - или Регламент на ЕС 261/2004 - ако полетът ви е закъснял. За закъснения, по-дълги от три часа при полети на къси разстояния, имате право на до 250 евро.