Заради трудностите при намиране на контейнерно оборудване и драстичното увеличаване на цените на морския транспорт има все повече реализирани типично морски пратки с карго полети. Това коментира Даниела Динкова, ръководител на проекта "Въздушен транспорт" в ГОПЕТ ТРАНС.

"Случва се за по-малки обеми цените за морски и въздушен транспорт да са почти изравнени и тогава за клиента е по-изгодно да транспортира със самолет, заради значително по-бързата доставка", обясни Даниела Динкова.

Пореден студен душ за авиокомпаниите: Цените на карго превоза се понижават

Пореден студен душ за авиокомпаниите: Цените на карго превоза се понижават

Те са се свили с 50% спрямо пика си от май и прогнозата е да продължават да спадат

Според експертите към април 2022-а се наблюдава 6% ръст при обработените товари и пощенски пратки на летище София в сравнение със същия период на 2019 година. Тази позитивна тенденция обаче може да не продължи дълго, тъй като въздушните превозвачи и техните партньори започват да изпитват негативните последици от войната в Украйна.

"За да избегнат полети над зоните на военен конфликт, авиокомпаниите трябваше много бързо да променят маршрутите си между Европа и Азия. Това доведе до по-дълги транзитни времена и увеличени разходи. Някои авиокомпании бяха принудени да отменят полети, докато други дори спряха сервизите си до определени дестинации", разказа Даниела Динкова.

Неопределен срок с по-високи цени

и ограничения в транспорта

Водещи при избора на въздушен транспорт са бързината на доставка и спешността на пратките. Най-често по въздух се транспортират пратки с висока стойност или критичен срок на доставка - електроника, фармацевтика, авто- и самолетни части, козметика, храни, цветя и други подобни. Ограниченията, както новите блокирания в ключови райони в Китай и други страни на изток, свиха още повече и без това недостатъчния товарен капацитет, който все още не е възстановен от пандемията. Това увеличи многократно транспортните разходи до определени дестинации.

Апокалипсис сега: Авиокомпании правят пътническите самолети карго

Апокалипсис сега: Авиокомпании правят пътническите самолети карго

Положението за авиокомпаниите сега е сравнимо с апокалипсис

Експертите в бранша прогнозират, че тенденцията на по-скъп транспорт и ограничения ще продължи и е трудно да се предвиди докога. В тази нестабилна икономическа ситуация не само въздушният, но и всички видове транспорт, са изправени пред предизвикателството да се справят с липсата на капацитет и рязката промяна на цените.

Въздушната услуга е най-новият вид транспорт, който ГОПЕТ ТРАНС добави в потрфолиото си - през 2019, само няколко месеца преди началото на пандемията. По време на кризисния период фирмата не само не спря проекта си, но година по-късно вече беше и лицензиран за България ИАТА агент (IATA - Международна асоциация за въздушен транспорт).