Delta Air Lines и Air New Zealand заявиха, че ще предлагат услуги за чартърни товари на пътнически самолети, за да увеличат приходите си, след като сенатът на САЩ единодушно прие законопроект за предоставяне на своите превозвачи 58 милиарда долара помощ, включително поддръжка за заплатите на служителите, които в голяма част сега са по домовете си.
Индустрията за пътнически пътувания е опустошена от пандемията на коронавирус, като Australian Flight Center Travel Group обяви планове за намаляване на 6 000 туристически агенти в световен мащаб. Мярката може да бъде както временна, така и за постоянно, пишат авторите не Reuters.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), която представлява авиокомпаниите, заяви, че е изпратила писма до ръководителите на правителства на 18 държави в Азиатско-Тихоокеанския регион, включително Индия, Япония, Малайзия, Южна Корея, Тайланд, Виетнам и Филипините. Асоциацията призовава кабинетите да поддържат авиопревозвачите си на крака.
Положението за авиокомпаниите сега е сравнимо с апокалипсис, коментира генералният директор на IATA Александър де Юниак. Той обяснява, че ограниченията за пътуване и кризата на търсене на практика са оставили авиокомпаниите с един единствен ход - карго превози.
Сингапур, Австралия и Нова Зеландия са сред малкото страни в региона, които обявиха някакво финансово облекчение за авиокомпаниите, но това не попречи на превозвачите да започват да пускат персонал в отпуск. Самолети се заземяват.
Американският сенат вчера прие пакет от помощи за икономиката, наполовина под формата на безвъзмездни средства за покриване на около 750 000 заплати на служителите.
От своя страна фирмите, получаващи средства от помощите, не могат да уволнят служители преди 30 септември или да променят колективни трудови договори.
Очаква се Камарата на представителите на САЩ да гласува за одобряване на мярката в петък, а президентът Доналд Тръмп обеща да я подпише в закон.
Помощите обаче изглежда няма да бъдат достатъчни на безпрецедентно закъсалите авиокомпании. Ето защо те търсят всякакви опити да добавят толкова необходимите приходи и да запазят някои самолети във въздуха. Точно в този си стремеж авиокомпаниите Delta и Air New Zealand заявиха, че са се присъединили към нарастващия брой превозвачи, предлагащи товарни услуги на пътническите самолети.
"Споделихме тези опции с нашата глобална клиентска база и получаваме силен интерес от клиентите, които искат да изпращат до и от Шанхай, Хонконг, Сан Франциско, Лос Анджелис, Сидни и Мелбърн", казва Рик Нелсън, който е генерален мениджър на товарния отдел на Air New Zealand.
Около половината от въздушните товари в света обикновено пътуват в товарните отдели на пътническите самолети, а не в специални товарни летателни средства. Така че отмяната на пътническите полети доведе до рязко намаляване на товарния капацитет. С новите ходове вече самолетите ще пътуват празни откъм пътници, но пълни откъм товар.