В края на лятото бирата все още е най-популярното питие сред българите. Затова ще погледнем към 10-те най-големи производители на света, някои от които могат и да ви изненадат.

Бирата е популярна в световен мащаб. Това е индустрия на стойност над 600 милиарда долара само за 2019 г., което е главозамайваща цифра. При ръст от поне 2.4% през тази година, то секторът би следвало да достигне продажби в размер на над 630 милиарда долара, в световен мащаб, според анализаторите на изданието Insider Monkey.

Но тази година беше изключително несигурна и въздействието на пандемията от коронавирус все още не е напълно оценено. И всъщност потреблението може още дълго да остане несигурно.

Всички обичат бирата, от Flam в Норвегия с население от 350 души, домакин на собствена пивоварна, до всеки супермаркет във всеки град, където се събира колекция от бири от големите световни компании. Единственото място, където няма да намерите бира, е може би контролираните от талибаните региони на Афганистан, тъй като ислямът е забранил консумацията на алкохол (те обаче имат проблем с опиоидите).

Но дори ограниченията за консумация на бира намаляват в някои страни. В Дубай, който е част от Обединените арабски емирства и мюсюлманска държава, законите са допълнително разхлабени, за да се увеличат продажбите, а други страни са още по-либерални в своя подход, позволявайки консумация на алкохол. Тези страни включват Ливан, Сирия, Египет, Мароко, Тунис и Йордания. От другата страна на спектъра е страната, която пие най-много бира - Чехия, където се консумира 142.4 литра бира на глава от населението годишно.

Може би си мислите, че предвид целия интерес към бирата, бирените компании са добри възможности за инвестиции. Не бързайте толкава. Anheuser-Busch InBev SA / NV (NYSE: BUD) е една от най-големите бирени компании в света с пазарна капитализация от 116 млрд. долара, но хедж фондовете мразят тези акции.

Стойността на инвестициите на хедж фондовете в този бирен гигант е по-малко от 900 милиона долара в края на юни 2020-та година. Хедж фондовете бяха прави, избягвайки книжата на BUD, които загубиха 30% от стойността си досега тази година. За сравнение 10-те най-популярни акции сред хеждфондовете са донесли възвръщаемост от 41.4% през изминалата година и надминаха широкия щатски индекс S&P 500 с 10.1 процентни пункта. Същите тези акции донесоха доходност от 28.2% за инвеститорите през 2020-та година до 24-ти август, надвишавайки пазара с още 20.6 процентни пункта.

От всички алкохоли бирата е най-консумираната досега и това е добра новина за най-големите бирени компании в света през 2020 г. За да се определи списъкът на най-големите пивовари, са използвани данните на Technavio, откъдето са подготвили обширен доклад за бирата и нейното потребление в световен мащаб.

Класацията по-долу се основава на пазарния дял на всяка компания. Ето и кои са 10-те най-големи пивовари в света:

10. Groupe Castel

Groupe Castel има над 28 000 служители и оперира от шест десетилетия на пазарите. Това е най-големият производител на вино във Франция и за компания, известна със своите лозя, да е на 10-та позиция при производителите на бира си е голямо постижение. Компанията закупи основен африкански конкурент през 1990 г., Brasseries et Glacières Internationales (BGI), което й помогна значително да увеличи пазарния си дял в Африка. Най-популярните марки бира на компанията са, разбира се, Castel и Flag.

9. Kirin

Представяйки глобалната популярност на бирата, посочените компании са от цял свят, а изненадващо, или не, Kirin идва от Япония. Kirin е гигант за напитки и неговата пивоварна компания е безпрецедентна, имайки големи участия не само в Япония, но и извън страната в други азиатски страни. Приходите на компанията са над 17 милиарда щатски долара през 2019 г.

8. Beijing Yanjing Beer Group

Бирата е толкова популярна в Азия, колкото в Европа или Америка, и това е първия по-сериозен пробив от Китай при най-големите компании за бира в света през 2020 г. Тя има над 42 000 служители и през 1995 г. всъщност е обявена за официална бира, която да се сервира на държавни банкети в Китай.

7. Asahi Group Holdings, Ltd.

Компанията е на повече от 130 години и е една от най-големите компании в Япония. Алкохолният й бизнес съставляват едва 41% от общия й такъв. Asahi има най-високия пазарен дял в бирената индустрия в Япония, следвана от Kirin. Asahi закупи няколко световни компании от Anheuser-Busch InBev (InBev) през последните няколко години, увеличавайки експоненциално пазарния дял на компанията в световната бирена индустрия.

6. Tsingtao Brewery Group

В момента Азия доминира в списъка на най-големите бирени индустрии през 2020 г., като Tsingtao, втората по големина пивоварна в Китай, е номер 6. Тя има 15% от вътрешния пазарен дял, а за най-голямата държава в света това е огромно постижение. Компанията е с над 100-годишна история.

5. Molson Coors Beverage Company (NYSE: TAP)

Най-накрая сме в САЩ с Molson Coors, образувана от сливането на две компании от САЩ и Канада. Една от най-популярните марки е разбира се Coors.

4. Carlsberg

Датската компания е на повече от 150 години, но изглежда няма никакви признаци за забавяне на ръста си. Със запомнящия се надпис "Вероятно най-добрата бира в света", тя се придържа към глобалната си експанзия. Водещата марка - разбира се Carlsberg. Компанията има над 41 000 служители.

3. China Resources Snow Breweries

Tsingtao е втората по големина бирена компания в Китай, защото пред нея се нарежда China Resources Snow Breweries. Макар само на 27 години, тя има пазарен дял в Китай от 21%, което отново е изключително постижение за държава с подобни размери.

2. Heineken

Посетете която и да е европейска държава и не можете да отидете в нито един магазин, без кутиите на Heineken да ви гледат зад щандовете. Въпреки че компанията е холандска и невероятно популярна в Европа, тя има своите почитатели и в САЩ, където осигурява милиони барели бира всяка година. Последните се очаква да нарастват с времето.

1. Anheuser-Busch InBev

Може да е продал част от бизнеса си на Asahi, но Anheuser-Busch InBev все още оглавява списъка на 10-те най-големи компании за бира в света през 2020 г. С годишни продажби, надвишаващи умопомрачителните 50 милиарда през 2019 г., благодарение на своя флагман Budweiser изглежда малко вероятно някоя компания да се доближи до детронирането ѝ. Inbev имаше 28% от глобалния пазарен дял на бира в света през 2017 г., което е изключително голямо постижение.