Нарастването на цените на суровините могат да отложат осъществяването на мечтата на главния изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск, както и на други шефове на автомобилни ръководители, да пуснат на пазара по-достъпни електромобили.
Ръстът в цените на никела, лития и други материали ще забави дългосрочната тенденция на падане на цената на батериите - най-скъпата част от електромобилите, което възпрепятства по-широкото навлизане на технологията. Това прогнозира анализаторът Грегъри Милър от агенцията Benchmark Mineral Intelligence, цитиран от Reuters.
По думите на експерта това може да е първата година, в която ще се отбележи първото годишно увеличение на средната цена на литиево-йонните батерии.
Войната в Украйна е поредният тласък за цените на никела и алуминия
Те вече стигнаха до рекордно високи нива в началото на седмицата заради страха, че износът от водещия производител на никел Русия може да бъде спрян.
Според Benchmark Mineral Intelligence най-голямата руска минна и металургична компания "Норникел" произвежда около 20% от световните доставки на никел клас 1, който се използва в батериите за електромобили. Русия е и голям доставчик на алуминий, който се използва в батерии.
Според Международната агенция по енергетика електромобилите съставляват около 9% от общите глобални продажби на превозни средства миналата година, а консултантската фирма AlixPartners прогнозира този дял да стигне около 24% до 2030 г.
Според проучване от 2021 г. на OC&C Global Speedometer сред потребители в Съединените щати, Китай и други страни, повечето купувачи не са готови да плащат допълнително предварително, за да закупят електромобил, въпреки по-ниските оперативни разходи. Това ще е проблем за производителите на електромобили, ако искат да привлекат масови купувачи, а не клиенти, които търсят сами луксозни автомобили.
Tesla повиши цената на най-евтиния си Model 3 с 18% и електромобилът вече струва 44 990 долара - от декември. Преди време Мъск обеща Tesla да произведе електромобил за 25 000 долара, но наскоро заяви, че не работи по този проект.
Някои дилъри на превозни средства в САЩ се възползваха от недостига на автомобили и увеличиха цените, а автомобилни производители като Hyundai и Ford предупредиха партньорите си, че ще спрат работа с тях.
Повишените цени на лития в Китай също притискат производителите електрически модели като Ora EV на Great Wall и Mini EV на Wuling Hong Guang. За стартиращите компании натискът е особено силен.
"Ако сте малка компания, нямате възможността да притиснете доставчиците си да ви дадат по-ниска цена", коментира Брет Смит, технологичен директор в Center for Automotive Research. Производителите на батерии обикновено имат дългосрочни договори с автомобилните производителите.
Според Benchmark Mineral Intelligence производителите на батерии са започнали да повишават цените в края на миналата година в отговор на по-високите цени на суровините през 2021 г.