Нарастването на цените на суровините могат да отложат осъществяването на мечтата на главния изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск, както и на други шефове на автомобилни ръководители, да пуснат на пазара по-достъпни електромобили.

Ръстът в цените на никела, лития и други материали ще забави дългосрочната тенденция на падане на цената на батериите - най-скъпата част от електромобилите, което възпрепятства по-широкото навлизане на технологията. Това прогнозира анализаторът Грегъри Милър от агенцията Benchmark Mineral Intelligence, цитиран от Reuters.

По думите на експерта това може да е първата година, в която ще се отбележи първото годишно увеличение на средната цена на литиево-йонните батерии.

Войната в Украйна е поредният тласък за цените на никела и алуминия

Те вече стигнаха до рекордно високи нива в началото на седмицата заради страха, че износът от водещия производител на никел Русия може да бъде спрян.

Според Benchmark Mineral Intelligence най-голямата руска минна и металургична компания "Норникел" произвежда около 20% от световните доставки на никел клас 1, който се използва в батериите за електромобили. Русия е и голям доставчик на алуминий, който се използва в батерии.

Цената на никела на лондонската борса стигна за кратко 100 000 долара за тон днес

Цената на никела на лондонската борса стигна за кратко 100 000 долара за тон днес

Ръстът на цената само от вчера е над 110%

Според Международната агенция по енергетика електромобилите съставляват около 9% от общите глобални продажби на превозни средства миналата година, а консултантската фирма AlixPartners прогнозира този дял да стигне около 24% до 2030 г.

Според проучване от 2021 г. на OC&C Global Speedometer сред потребители в Съединените щати, Китай и други страни, повечето купувачи не са готови да плащат допълнително предварително, за да закупят електромобил, въпреки по-ниските оперативни разходи. Това ще е проблем за производителите на електромобили, ако искат да привлекат масови купувачи, а не клиенти, които търсят сами луксозни автомобили.

Tesla повиши цената на най-евтиния си Model 3 с 18% и електромобилът вече струва 44 990 долара - от декември. Преди време Мъск обеща Tesla да произведе електромобил за 25 000 долара, но наскоро заяви, че не работи по този проект.

Парадокс: Мъск призова  за по-голям добив на петрол и газ

Парадокс: Мъск призова за по-голям добив на петрол и газ

"Мразя да казвам подобни неща, но трябва незабавно да увеличим добива на петрол и газ",написа той в Twitter

Някои дилъри на превозни средства в САЩ се възползваха от недостига на автомобили и увеличиха цените, а автомобилни производители като Hyundai и Ford предупредиха партньорите си, че ще спрат работа с тях.

Повишените цени на лития в Китай също притискат производителите електрически модели като Ora EV на Great Wall и Mini EV на Wuling Hong Guang. За стартиращите компании натискът е особено силен.

"Ако сте малка компания, нямате възможността да притиснете доставчиците си да ви дадат по-ниска цена", коментира Брет Смит, технологичен директор в Center for Automotive Research. Производителите на батерии обикновено имат дългосрочни договори с автомобилните производителите.

Според Benchmark Mineral Intelligence производителите на батерии са започнали да повишават цените в края на миналата година в отговор на по-високите цени на суровините през 2021 г.