Собствен газов добив, терминали за втечняване, добро географско местоположение, съседен голям и платежоспособен пазар - това са някои от основните съставки, нужни на една държава, за да се превърне в голям хъб на синьото гориво. Притежава ги и Египет, но северноафриканската страна поне към момента е много далеч от това да превърне амбициите си в реалност, пише "Ал Джазира" в свой материал.

През юни износът на LNG към Европа секна, а египтяните се наложи да живеят с режим на тока - в момент, в който държавата е в дългова криза.

Египет се опитва с доставки за Европа да "запуши дупката" от липсата на руски газ

Тази страна се опитва с доставки за Европа да "запуши дупката" от липсата на руски газ

Страната разполага с две съоръжения за износ на втечнен природен газ

(Не чак толкова) добри условия

Египет е единствената държава в източната част на Средиземно море, която разполага с терминали за втечняване на газ. Най-голямото ѝ находище - Зохр, беше открито през 2015 г. и е в експлоатация от 2017 г. Морският добив от него е отговорен за около 40% от цялото производство на Египет. Смята се, че в него има около 850 млрд. кубика синьо гориво.

През 2022 г. от Зохр сякаш извираше не газ, а злато - заради енергийната криза в Европа и високите газови цени, в египетската икономика влязоха 8,4 млрд. долара в сравнение с едва 3,5 млрд. година по-рано.

Снимка 636531

Източник: GettyImages

След това, обаче, всички възможни проблеми дойдоха на главата на египтяните.

Египет купува стотици хиляди тонове зърно директно от Русия

Египет купува стотици хиляди тонове зърно директно от Русия

През последните дни страната е купувала и от България

От криза в криза

На първо място - цената на газа спадна драстично. Така по оценка на Кайро приходите спаднаха с около 50% и търговският дефицит скочи с 24 на сто. Това се случи в най-неподходящия момент - затрудненият внос на украинско зърно удари много силно по икономиката на страната, която силно задлъжня.

Не само това, но и през лятото на тази година стана болезнено ясно, че египетските власти определено не са се справили с планирането в енергетиката си. След влизането на Зохр в експлоатация все повече електроцентрали минаха на газ и намаля вносът на дизелово гориво. Оказа се, че населението на Египет расте с такива темпове, че търсенето на електричество в горещите летни месеци не може да се покрие с наличните мощности.

Така се наложи въвеждането на режим на тока. Пред "Ал Джазира" експерти посочват също и че за дестабилизацията е допринесло по-ранно правителствено решение за подкрепа на енергоемки индустриални предприятия в страната.

Колко печели Египет от Суецкия канал?

Колко печели Египет от Суецкия канал?

Месечен рекорд по приходи от такси за корабен транзит през април

На фона на всичко това, добивът от Зохр не е на максималното възможно ниво. Според наблюдатели причина за това може да са технически проблеми и проникване на вода в газоносните слоеве. Кайро официално отрича.

А съседите?

Освен Египет, в региона Израел и Кипър имат газови залежи. И двете страни нямат LNG терминали и така изглежда логично все пак Кайро да запази ролята си на енергиен център. Оказва се, че не е толкова лесно.

Кипър няма газова връзка с Египет и към момента планира свой собствен плаващ терминал. Според източници на "Ройтерс" САЩ настояват за газопровод между двете страни, който според Вашингтон би донесъл стабилност не само в енергетиката, но и на геополитическо равнище. Даже и това да се случи, ще са нужни години и големи инвестиции.

Голямо находище на газ е открито по крайбрежието на Кипър

Голямо находище на газ е открито по крайбрежието на Кипър

В него има наличие на около 2,5 трилиона кубични фута (TCF) газ

Израел има инфраструктурата за износ към Египет - близо 6 млрд. кубика през миналата година. Това обаче е явно недостатъчно, а разширяването на капацитета няма как да се случи преди 2025-2026 г.

Така в Кайро ще трябва да се подготвят не за статут на глобален енергиен играч, а за горещи и тъмни лета - поне през следващите няколко години.