Творческата индустрия е най-младият, но и най-бързо растящ сектор в сръбската икономика, като вече се оценява на около 2 млрд. евро - и то с потенциал за растеж, разказва в свой материал телевизия RTS.
Заетите в сферите на архитектурата, занаятите, дизайна, издателската дейност, рекламата, маркетинга, киното, театъра, телевизията, радиото, музиката, визуалните изкуства, разработката на компютърни игри и т.н. в западната ни съседка са 155 000 и по думите на директора на центъра за иновации в креативната сфера "Лозионица" Ана Илич, те допринасят за 6% от БВП - принос, сравним с този на строителната индустрия.
Освен това, по думите ѝ само за 6 години износът на Сърбия в тази сфера се е увеличил с 80 на сто - и като цяло секторът е доказал своята издръжливост даже и в кризисно време.
Най-силно е представянето в следните области:
- Създаване на аудио съдържание;
- Създаване на видео съдържание;
- Телевизионна и филмова продукция;
- Гейминг.
Част от това не е изненада - масовата култура на Сърбия намира добър прием из голяма част от бивша Югославия, та и на други места на Балканите, както и сред диаспорите в чужбина. В същото време, западната ни съседка в последно време полага последователни усилия, за да развие творческата си индустрия - по думите на Илич говорим за 130 пъти по-голяма държавна инвестиция в сравнение с преди 10 години.
Според официални данни всяко евро, инвестирано във филмовата индустрия, носи 4,60 обратно - общо над 200 млн. евро са били привлечени чрез снимани в страната чужди продукции, като заетостта в киното се е увеличила с 40 на сто.
В същото време, приходите на 15-те най-големи гейм студиа в Сърбия са 150 млн. евро, като някои студиа се целят директно в американския пазар, отбелязва RTS.
Не е изненада, че творческата индустрия привлича млади хора - на между 20 и 45 години, с добро образование, като освен това около половината са жени.