Радослав Благоев притежава богата експертиза в сферата на продажбите и маркетинга с повече от 15 години опит. Бизнес философията му се основава на изучаването на психологията на потребителите и на таргетирания подход за интегрирана маркетингова комуникация и продажби. Money.bg го покани да коментира тенденциите в маркетинга, за които гой ще говори днес по време на конференцията 2015 Marketing Trends: Europe vs CEE
Господин Благоев, кои са 5-те водещи маркетинг тенденции в Европа и у нас, които предстои да разкриете в детайли пред участниците в конференцията 2015 Marketing Trends: Europe vs CEE?
На мен се падна честта да говоря по-задълбочено за различните начини на таргетиране, а именно по емоция и по поведение на потребителя. Специално на емоцията ще отделя повече време, тъй като тя става все по водеща във взимането на решение за покупка и е ключов елемент в изграждането на силен бранд. Ще отдам нужното внимание и на тенденциозно нарастващото желание на потребителя да получава персонализирани предложения.
Останалите три изключително важни тенденции - за влиянието на мобилните устройства, видео и ТВ реклама и така нашумялата тема за Programmatic advertising, ще бъдат разгледани в дълбочина от другите лектори.
Превърна ли се маркетингът в задължителна част от бизнес практиката на българските компании, особено при средните и малките предприятия?
Слагайки средите и малките предприятия под общ знаменател, ще кажа - не! Огромен е процента на компаниите, които не гласуват рекламен бюджет, не включват разходи за маркетинг в ценообразуването и правят хаотични неструктурирани и ниско ефективни действия, които наричат реклама. Силата на рекламата е подценена и вероятно причина за това е, правенето на неефективна такава, от хора които не разбират достатъчно от маркетинг, но с идеята да се спестят пари, в буквалния смисъл, се хвърлят на вятъра.
Каква роля имат мобилният и онлайн маркетинг за съвременните рекламни стратегии?
Вече не знам дали е редно да казвам, че ролята им е нарастваща и че набират сила, защото дигиталния маркетинг вече е силен и с всеки изминал ден става все по-силен. Кампаниите са с проследима ефективност, работи се с аудитории, техниките за маркетиране са десетки, възможностите за таргетиране и филтриране също са много и когато се работи в посока на интегрирана маркетингова комуникация, могат да се постигнат завидни резултати.
Кои според Вас са трите най-чести грешки, които фирмите допускат в своите маркетинг стратегии?
Трудно ми е да ги наредя по степен на важност, но една от грешките е липсата на стратегия и на ясна цел. Често рекламите не преследват фокус група, а са насочени към всички. Това е проблем, защото обект на маркетинга е фокус група.
Друг проблем са частичните маркетингови активности и работата само с един или два от каналите за комуникация, без между тях да има синхрон и логика. Създава се някакъв трафик към комуникирания продукт/услуга и след това не се работи с аудиториите, не се правят задълбочени анализи и резултатите са незадоволителни спрямо вложеното.
В малкия и средния бизнес, проблем е липсата на специалисти. Маркетингът е подценен, възлага се на хора без достатъчно опит и респективно и малките рекламни бюджети се разходват неправилно и неефективно.
Според една агенция, през 2014 г. 80% от рекламите са се представили незадоволително и не са довели до очакваните резултати. Ще цитирам агенцията и още малко статистика по време на презентацията.
Често страхотни рекламни кампании са някак недовършени. Личи си че са вложени усилия и бюджет, но точно последната стъпка, която би донесла най-силен резултат за компанията, не е направена
Вие сте собственик на компания, специализирана в изграждането на мрежи от лоялни клиенти. Какъв е ключът за създаването на такива?
Ключът е в познаването на клиента! Излишно е да казвам колко много усилия са нужни, за да се създаде лоялен клиент при цялата тази конкуренция и лавина от промоции.
Притежаваме ноу-хау в създаването на стратегии за изграждането на емоционално лоялни клиенти, а не просто на ловци на оферти.
Вникнали сме много дълбоко в процеса - продажба, но разбира се и не спираме да се учим. За всички ни е ясно, че обичайните действия, водят до обичайни резултати. Затова сме различни и полагаме усилия в прилагането на различни подходи за позиционирането и развитието на дадена компания.
Радвам се, че все по-често ме търсят за корпоративни обучения и за обучения на търговски екипи. Това е много важно в изграждането на мрежа от лоялни клиенти, защото добрите търговци помагат не само за ръст в продажбите, но и за ръст в доверието към бранда, което от своя страна добавя стойност. А добре знаете, че ако нещо не добавя стойност, единствения начин да накараме клиента да са се чувства печеливш от сделката е, да му направим отстъпка, което от своя страна е зле за бизнеса.