През по-голямата част от 2022 г. фондовите пазари бяха "мрачно място", като акциите бяха пометени от войната на Федералния резерв срещу упорито високата инфлация и военният конфликт между Русия и Украйна.
Но докато дългосрочните перспективи за пазарите може да изглеждат мрачни, отделните акции могат да блеснат. Мъдрите инвеститори дават на холдингите си години, а не месеци, за да се изплатят. Имайки това предвид, финансовото издание Barron's помоли петима професионалисти в областта на инвестирането да погледнат далеч напред - цяло десетилетие - и да препоръчат една акция, която смятат, че инвеститорите трябва да купят и държат за периода.
Ето и какво избраха те:
Нанси Тенглър, Главен изпълнителен директор и главен инвестиционен директор Laffer Tengler Investments Нанси Тенглър 10-годишен избор: Amazon.com
Въпреки че изглежда като очевидно име, смятаме, че е привлекателно за дългосрочен избор. Ние сме GARP (растеж на разумна цена) мениджъри и купуваме акции въз основа на относителна оценка. При компании, които не изплащат дивиденти, ние разглеждаме съотношението цена-продажба: какво плащам за единица продажба днес в сравнение с това, което сме плащал в миналото или с това, което бихме платили, ако просто се купи индекса?
Amazon е евтин в сравнение с историята си и е в нашата гама за покупки. Въпреки че напоследък акциите се представиха по-слабо, компанията има много лостове, за да направи атрактивни всички свои бизнеси. Първият е силата на ценообразуването.
Amazon повиши цената на услугата си Prime със 17% и не получи никакъв отпор. Това са около 2 милиарда долара, които отиват направо към маржа. След това имате Amazon Web Services (които предоставят платформи за изчисления в облак по заявка). Мисля, че хората се страхуваха, че растежът на звеното ще се забави.
Но IT-директорите все още увеличават софтуерните си бюджети и по-голямата част от тези разходи отиват в облака и предприятията. Разказът за облака все още е в ранните си ининги и има силен попътен вятър зад себе си. Една от причините е, че това е решение за компании, които искат да подобрят производителността в условията на недостиг на работници и растящи заплати. Така че очакваме да видим AWS да продължи да върши тежката работа за компанията.
Освен това рекламата на компанията наистина бележи сериозен ръст. Да, рекламата е икономически чувствителна, но рекламата за електронна търговия на техния сайт е с доста висок марж. И накрая, главният изпълнителен директор Анди Джаси свърши страхотна работа за намаляване на разходите.
Патрик Фруцети, Управляващ директор, Rose Advisors Патрик Фруцети 10-годишен избор: Canadian Pacific Railway (CP)
Харесвам железопътните линии, защото те са оскъден актив - в Северна Америка. Canadian Pacific е железопътна линия от клас 1 и консолидацията е намалила броя на релсите от клас 1 през годините. Canadian Pacific, който е в САЩ и Канада, наскоро се сля с Kansas City Southern, който оперира в САЩ и Мексико.
Така че, това е единствената железопътна линия, която минава от Мексико през САЩ чак до Канада. Вярвам, че сме в ера на деглобализация. И когато мислите за бенефициентите на тази промяна, поглеждате към места като Мексико. Това е област, в която можете да произвеждате сравнително евтино за Северна Америка в няколко сектора.
Зърно, енергийни продукти, селско стопанство, твърди стоки, автомобили - всичко това може да се превозва с железопътен транспорт. И в една инфлационна среда Canadian Pacific има голяма ценова мощ, защото има толкова много релси и разходите им са фиксирани.
Пред каквато и инфлация да са изправени, те определят цени над нея и това е добре за маржовете. Оперативните съотношения са важен показател за железопътната индустрия - колкото по-ниски, толкова по-добре. Оперативният коефициент на Canadian Pacific беше в диапазона от високите 50% миналата година.
През втората половина ще бъде в средата на диапазона от 50%. Ако може да продължи да намалява това оперативно съотношение, а ще го направи, това ще бъде много полезно за оценката на компанията с течение на времето. Харесва ми да купувам компании, които според мен се търгуват със значителна отстъпка спрямо бъдещата им присъща стойност. И мисля, че Canadian Pacific определено е такава компания.
Ричард Сапърщайн, Основател, главен инвестиционен директор, Treasury Partners Ричард Сапърщайн 10-годишен избор: Microsoft (MSFT)
Когато погледнете Microsoft от 30 000 фута, виждате множество двигатели на приходите, всички от които имат характеристики на световен растеж, независимо дали става въпрос за софтуер като Windows, облак в Azure, игри през Xbox и Minecraft и, разбира се, LinkedIn. За разлика от други големи технологични компании, Microsoft има много ниски нива на икономически, регулаторен и геополитически риск. Има супер силни финансови показатели.
Това е една от само двете компании, оценени с тройна оценка от агенциите за кредитен рейтинг. Парите надвишават дълга. През последните 12 месеца тя върна приблизително 50 милиарда долара капитал на акционерите. Очакваме това да продължи.
Мисля, че Microsoft има една от най-стабилните печалби в технологиите. Какво има, 350 милиона потребители сега на Microsoft Office? Има изключително силно присъствие във всички части на облака. Тази тема за миграцията в облака ще бъде много светска. Microsoft има голям ров около бизнеса си.
Ако анкетирате CIO, те виждат Microsoft като най-незаменимия си IT-доставчик. Цената е около 23 пъти бъдещата печалба, така че не е евтина. Но компанията има огромни двигатели на растежа - нейният свободен паричен поток е нараснал с 18% през 2020 г., с 24% през 2021 г. и с 16% за фискалната година, която току-що приключи през юни.
Това не е като много компании, които се възползваха само от работа от вкъщи по време на Covid. Това е светска развиваща се компания с големи елементи на растеж на свободен паричен поток, който очаквам да продължи. Готов съм да платя за име като това.
Зак Джонсън, Главен инвестиционен директор, Stack Financial Management Зак Джонсън 10-годишен избор: Chevron (CVX)
Когато очаквате 10 години напред по пътя, имате нужда от отличен мениджърски екип, който е в състояние постоянно да показва дисциплина и способност да се ориентира в различни типове среди. Връщайки се към огромния спад в цените на петрола през 2014 г., 2015 г., Chevron беше една от първите енергийни компании, които казаха:
"Ние ще се съсредоточим не върху извличането на толкова петрол от земята, колкото можем, а върху това да станем много приятелски настроен към акционерите."
Той се фокусира върху дивидентите, върху намаляването на разходите и навигирането в средата на по-ниски за по-дълго цени на петрола от 2015 г. до 2021 г.
"В исторически план най-добрата възвръщаемост идва от акции в пазарни сегменти, които до голяма степен са били забравени от средния инвеститор.", според Зак Джонсън.
Вие също се нуждаете от компания, която е неразделна част от по-голям цикъл на растеж. Скокът в цените на енергията в Европа подчертава опасността от опит за преход от източници на изкопаеми горива, преди да има жизнеспособен заместител.
Но също така вярваме, че преходът към възобновяеми енергийни източници няма да изключи компании като Chevron; вместо това тя ще бъде неразделна част от гарантирането на успеха на процеса. Chevron наскоро завърши придобиването на група, която произвежда пълна гама от възобновяеми горивни източници и се очаква да похарчи около 10 милиарда долара за нисковъглеродни инвестиции до 2028 г.
Акция, която избирате за 10-годишен цикъл, също трябва да бъде нехаресвана и недооценена. В исторически план най-добрата възвръщаемост идва от акции в пазарни сегменти, които до голяма степен са били забравени от средния инвеститор. Енергийният сектор като цяло сега представлява около 4,7% от индекса S&P 500; през 2008 г. е 16%.
Енергийният сектор ще претърпи съществени промени и компании като Chevron ще преминат през преоткриване на себе си, но ние гледаме на това като на възможност за растеж, а не като причина да ги избягваме.
Джени ван Льовен Харингтън, Главен изпълнителен директор и портфолио мениджър, Gilman Hill Asset Management Джени ван Льовен Харингтън
10-годишен избор: Lamar Advertising (LAMR)
Lamar е най-големият собственик на билбордове в САЩ. Само 3% от портфолиото е цифрово, но тези билбордове съставляват 27% от приходите. А цената на дигиталните билбордове е около една трета от това, което беше през 2005 г., когато Lamar започна да ги прави по смислен начин.
Така че, има тази част от бизнеса, която е сериозен производител. Когато интернет започна да експлодира, всички почувстваха, че всички стари форми на реклама ще изчезнат. Но билбордовата реклама всъщност се задържа и се превърна в много стабилна част от общото портфолио на рекламодателите.
Това е може би единствената форма на реклама, при която имате разнообразна трайна аудитория. А изминатите километри, въпреки че се свиха за кратко през 2020 г., продължават да се увеличават. Една от причините да ми е удобно да държа това в продължение на 10 години е, че сега можете да видите два ужасни периода на стрес тестове.
По време на голямата финансова криза приходите спаднаха с 13%, а Ebitda (печалбата преди лихви, данъци, обезценка и амортизация) спадна с 19%. Заедно с това, времето за възстановяване беше четири години. През 2020 г. приходите са спаднали само с 10,5%, а Ebitda с 14%.
Времето за възстановяване беше една година. Ако препоръчвам акция за 10 години, искам да знам, че тя може да се справи с всякаква неравност по пътя. И когато гледам историята на Lamar, си мисля: "Това е компания, в която банкрутът никога не е бил в плановете."
През последните 10 години CAGR на приходите (комбиниран годишен темп на растеж) е бил около 4,7%. И Ebitda CAGR е 5,2%. Мисля, че е разумно да се очаква среден едноцифрен растеж през следващите 10 години. А Lamar в момента плаща 5,2% дивидентна доходност.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари