След години на мъка, съмнения и скептицизъм Илън Мъск, основателят и ръководител на Tesla, има какво да празнува. Съвсем скоро акциите на компанията му достигнаха рекордни нива от близо 1 900 долара, като те се повишиха близо пет пъти от септември на миналата година.

Така че Мъск има основание да "почерпи", както и акционерите на компанията.

"Ако сте преживели нестабилността и всички бури и масивни атаки на късите продавачи, това е добре за вас", казва Шон Ким, изследователски анализатор от Gabelli Funds, който направи бичи призив за Tesla, когато акциите на компанията се търгуваха под 300 долара миналата година.

Но какво предстои пред акционерите сега?

Може би е добре да върнете част от залога си, предупреждават експерти, освен ако не сте дългосрочен инвеститор с хоризонт от 5 до 10 години.

Мъск очевидно е "разрушител" в автомобилната индустрия и той е добър в това. И все пак, управляваната от него компания все още е изправена пред предизвикателства, които могат да доведат до по-нататъшна волатилност в цените и неприятни преживявания за акционерите.

Ето седем такива риска, подбрани от изданието MarketWatch:

Риск № 1: Tesla изглежда скъпа

"Tesla по-скоро ми изглежда като спекулативна позиция, отколкото като добра инвестиция на тези цени", според Тод Лоуйнщайн, стратег за дялови инвестиции в звеното за частно банкиране на Union Bank. "Ценообразувана е не само огромна печалба и пазарен дял, но и безупречно изпълнение на плана, както и световно доминиране", допълва експертът.

Tesla се търгува при 7.8 пъти бъдещите 12-месечни приходи, на фона на само около 0.2 пъти, или по-малко, за компании като General Motors и Ford.

Разбира се, други "разрушителни" компании като Alphabet и Facebook се търгуват при подобни съотношения на продажбите. Но Tesla е много "по-капиталоемък бизнес", така че това не е честно сравнение, смята още Ким.

"Има много FOMO (страх да не изтърват голяма сделка) ефект в инвестициите в компанията в момента. Хората просто се тълпят към акциите на компанията."

Според данни, близо 40 000 акаунта на Robinhood са добавили акциите на Tesla в понеделник, когато те достигнаха рекордни нива на търговия.

"Акцията не се търгува с голяма печалби днес или утре. Тя се търгува с големите мечти на Илон Мъск", казва Робърт Бакарела, който управлява Monetta Fund.

Риск № 2: Tesla може да набере капитал

"Мисля, че трябва да се възползват от пазара и да набират капитал, за да укрепят баланса. Лудост би било да не го кажа", смята Ким.

В зависимост от размера и цените на подобно набиране на капитал обаче, това може да удари силно акциите.

Риск № 3: Бъдещето на електромобилите все още не е напълно ясно

Tesla не е единственият играч при електрическите превозни средства (EV), който буквално "полудя" напоследък. През последните няколко седмици, акциите на други EV-компании също се повишиха рязко, като Nikola при камионите; корпорация за придобиване със специални цели (SPAC), наречена Tortoise Acquisition, която планира да се слее с EV тежкотоварната компания Hyliion; Spartan Energy Acquisition, която купува производителя на електромобили Fisker; китайският производител NIO; и EV-комерсиалната компания Workhorse. Това са само част от компаниите, към които се насочиха огромни инвеститорски капитали.

"В момента сме на "горещ пазар"", казва Ким, който смята, че няколко от тези компании са само спекулативни залози. "Има известна разточителност в сектора", смята още експертът.

Балоните идват и си отиват. И ако този балон се спука, то това ще удари и Tesla, според пазарни наблюдатели.

Мъск ще получи още $1,8 млрд. в акции от Tesla. Ще стане ли най-богатият човек в света?

Мъск ще получи още $1,8 млрд. в акции от Tesla. Ще стане ли най-богатият човек в света?

В рамките на само два месеца той ще получи втората си щедра награда от компанията

Риск № 4: Tesla е изправен пред риск за изпълнението на целта си

Трябва да го отдадете на визионери като Мъск, които мислят за начини да променят света и да нарушат функционирането на цели сектори с иновативни и популярни продукти. Проблемите за всеки прекъсвач в ранен етап, в режим на висок растеж, могат да са свързани с риска от изпълнение, като контрол на качеството или проблеми с доставчиците. Това е почти неизбежно. Подобни "неприятни изненади" могат да наранят Tesla.

Това важи с пълна сила, защото Мъск е изградил очаквания, като внушава, че Tesla се доближава до "ниво 5" пълна автономия при електрическите превозни средства. Това означава пълен набор от функции на електрическите превозни средства - от функции за активна безопасност, като круиз контрол, до пълно автономно шофиране, където автомобилът прави всичко сам.

"Автономното шофиране е един от най-големите проблеми при изкуствения интелект", предупреждава Ким. "Може би Мъск не е толкова близо, защото това е един сериозен проблем".

Риск № 5: Включването в S&P 500 вероятно е с определена цена

Много инвеститори смятат, че Tesla ще получи тласък, ако бъде добавен към S&P 500 скоро, защото индексните фондове ще трябва да добавят компанията към позициите си. Tesla може, или може и да не влезе в индекса, но проблемът е, че основна част от тези очаквания вече са заложени в нивата на търговия на компанията.

Риск № 6: Пазарът достига връх

Наскоро няколко от десетките индикатори за настроенията, които проследяват анализаторите, дават мечи сигнали. Това означава, че инвеститорите са се превърнали в твърде големи бикове, което дава поводи за притеснения.

А участието в силата на пазара се стеснява, евентуален технически признак за по-нататъшна слабост. Броят на акциите на Nasdaq, търгуващи се над 50-дневните си пълзящи средни, е спаднал до 53% от 90% в началото на юни, а S&P 500 също показва значителен спад, казва Уилям Делвиче, инвестиционен стратег в Baird.

"Пазарът по същество е Amazon.com, поръсен с малко Apple, Microsoft и Alphabet ", смята Джаред Холц, стратег в Jefferies.

Всичко това не е крещящ сигнал "продавай пазара". Но това предполага, че е възможна известна корекция сега. А в такива моменти, най-поскъпналите акции като Tesla, могат да бъдат силно засегнати.

Риск № 7: Мъск отново става ексцентричен

В Twitter Мъск прави победна обиколка над късите продавачи, които открито тормозиха него и компанията му толкова дълго. Разбира се, те бяха смачкани и отправиха скандални претенции. Така че може би си го заслужават. Но продажбата на Мъск на "къси шорти", показва, че той може да стигне много далеч. А всички си спомняме в какви скандали със SEC се замеси Мъск, заради своите туитове.

И все пак дългосрочната бича теза за Tesla остава в сила

Иначе дългосрочният бичи сценарий за компанията остава в сила. Проучванията сочат, че компании водени от визионери като Безос и Закърбърг, имат склонност да се представят по-добре от пазара и да правят повече пари за акционерите си.

Нещо повече, Tesla все още може да се окаже в еквивалента на първите дни на Facebook, Amazon и Alphabet. Tesla лесно би могла да се превърне в компания за трилион долара в крайна сметка, казва Ким. Растежът на Tesla беше феноменален, но предстои още много, казва той.

"Tesla доказа, че могат да произвеждат автомобили и да произвеждат в мащаб. Сигурни сме, че един ден ще правят толкова коли, колкото General Motors или Ford", казва Ким. "Хората се захващат за зелената инициатива, а Tesla ръководи инициативата. Тяхната цел е да накарат човечеството да избяга от въглеродна енергия."

Краткосрочните катализатори включват представянето на кросоувър SUV Model Y за около 50 000 долара. Това дава на Tesla по-разумно присъствие в най-популярната част на пазара. Други драйвери за растеж включват Cybertruck, който трябва да излезе в края на 2021 и 2022 г., Tesla Roadster от висок клас, който може да включва опция за ракетна тяга, и Semi, голям камион от клас 8.

"Денят на батерията", насрочен за 22 септември, може да привлече инвеститорите с обявяване на батерия, минаваща милиони мили.

Плюс това, Уолстрийт все още трябва да се качи на борда. Анализаторите все още са скептици със средна цел от 700 долара за акция. Ако най-накрая станат по-бичи и налеят пари в книжата на компанията, можем да видим акциите далеч по-нагоре. Но дотогава, акционерите все още са заплашени от краткосрочните рискове пред компанията.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на Tesla

Как се започва работа в Tesla? Един българин разказва от първо лице

Как се започва работа в Tesla? Един българин разказва от първо лице

Александър Атанасов разказва пред money.bg какъв работодател е Илон Мъск