В края на миналия месец IT гигантът Hewlett-Packard обяви, че е избрал България измежду 30 държави, за да разположи един от най-големите си центрове за IT обслужване на корпоративни клиенти в рамките на своя Global Delivery Center (GDC). На 10 ноември компанията обяви, че е избрала 6 страни в целия свят, които да бъдат опорни точки на този проект, в който се инвестират над 1 млрд. долара. Една от тези страни е България, която е единствената за Европа.

Как се стигна до това и какви са вижданията на компанията за бизнеса им у нас, потърсихме за интервю вицепрезидентa на HP Роб Расмусен, който отговаря за развитието на информационните бизнес услуги в IT корпорацията. В разговора участва и Преслав Павлов, който е мениджър на звеното, което се занимава с обслужване на аутсорснати ИТ инфраструктури и услуги на GDC в България.

Г-н Расмусен, защо Hewlett-Packard избра България за тази сериозна инвестиция и какви бяха конкурентните предимства на нашата страна?

HP избира локациите на различните си центрове следствие на една задълбочена преценка, която се взима от нашия стратегически съвет. Той преценява в коя отделна локация да бъдат разположени различните ни продуктови линии - били те в сектора на услугите или в принтерите например. Вземането на решението става след като бъдат преценени различни фактори - геополитически, ниво на образованост и качество на работната ръка. Много е важно и как отделната страна гледа на подобен род инвестиции и какви са нейните традиции в IT сектора.

В нашето търсене на локация за една от световните опорни точки на GDC, лесно определихе България като единствената страна в Европа, която да предлага необходимата комбинация от посочените критерии. Голямо предимство е и това, че вече четвърта година сте част от пазара на Европейския съюз. Така изборът на България всъщност беше сравнително лесен за нас.

Какъв е потенциалът на работната сила у нас?

Това което правим е да разработим наша собствена стратегия, която да е фокусирана върху инвестирането в кадри, които сега завършват своето образование, както и разбира се да назначаваме хора, които идват с доста натрупан опит. Ние много внимателно подбираме такива кадри, защото те се превръщат във важни възли при работата на компанията. Така ние създаваме един тим, в който продължаваме да инвестираме, чрез различни курсове и тренинги. Разбира се тези курсове за подготовка на служителите се водят от едни от най-добрите специалисти в отделните области.

Какви взаимоотношения имате с висшите училища у нас?

В момента продължаваме да изграждаме нашата мрежа от лаборатории, правим съвместни проекти и се стремим да помогнем на студентите с нашия натрупан опит.

Тук в разговора се намесва и Преслав Павлов

Павлов: През тази година ние разширяваме нашите стажантски програми към студенти от Софийския университет, Техническия университет и Нов български университет. Ние вече има много годишно партньорство с тях и сега смятаме, че е един подходящ момент да разширим и задълбочим сътрудничеството си. Така повече образовани млади хора да могат да видят какво представлява отвътре HP. А те могат да бъдат уверени, че ще им бъдат показани най-новите продукти и тенденции в технологиите.

Планирате ли да наемете чуждестранни работници?

Павлов: Ние вече го правим. Те идват основно от другите страни от ЕС и от нашите съседки. В екипа ни има германци, британци, поляци, португалци, румънци, дори имаме и служители от Колумбия

Какво предлага HP на бъдещите си служители?

Расмусен: Разбира се това са неограничените възможности, които компанията предлага за кариерно развитие. Всеки един служител има възможността благодарение на своите знания и умения да върви по възходяща линия и в един момент дори да избира страната, в която иска да работи.

Павлов: Това, което нашите служители получават като опит е почти несравним с този, който биха натрупали, ако изберат по-малка компания. Това е така, защото ние обслужваме едни от най-големите корпорации в света, ползващи върхови технологии и комплексни технологични решения.

Разполагате ли с информация за това колко българи са напуснали работата си в чужбина за да се върнат тук и да работят за HP?

Павлов: Конкретни данни не мога да цитирам, но със сигурност те са няколко десетки на този етап.

В началото на месеца стана ясно, че България е една от шестте страни в целия свят, която е избрана да бъде опорна точка на Best Shore. Защо?

Расмусен: Близостта и до европейския пазар определено беше водещата причина. Нивото на владеене на различни езици от служителите също натежа както и отличния потенциал на българските ИТ специалисти.

Колко страни се бореха за тази инвестиция, освен България?

Расмусен: В крайната фаза на проучването останаха около 6-7, но конкретни имена не бих искал да посочвам.

Какво направи българското правителство, за да улесни още повече избора ви?

Павлов: Бе поет ангажимент България да продължи да инвестира и да подобрява образователната си система. Ние очакваме и едни по-решителни действия в това да бъде продължено обновяването и модернизирането на обучението на IT кадрите. Необходимо е в инженерния курс на обучение да бъдат заложени повече предмети, насочени към това да развиват бизнес мисленето на бъдещите специалисти.

Расмусен: В същото време очакваме страната да продължи да показва политическа и макроикономическа стабилност. Не на последно място е и подобряването на инфраструктурата в енергийния и телекомуникационен сектор.

Бих искал да погледнем нещата и през по-различен ъгъл. Обслужващият ни център тук поема проблеми от най-различни краища на света, което само по себе си е добре. Но искам след няколко години да видим растеж и на местно ниво - повече и по-големи клиенти. Така, че правителството трябва да насочи усилия към това да продължава да подобрява бизнес средата в България.

Как виждате HP след 3-5 години?

Павлов: Ще бъде наистина добре, ако все повече български компании могат да си позволят да инвестират в аутсорсинг.

Расмусен: В глобален план очакваме да задържим лидерската си позиция в сектора. Ще продължим да залагаме на сигурността, както и на защитата на конфиденциалните данни.