Европейските производители на автомобили повишават цените на бензиновите автомобили и подготвят отстъпки за електрически превозни средства, на фона на подготовката за още едно предизвикателство - по-строги правила за емисиите, които заплашват още да свият печалбите в затруднената индустрия.

От 1 януари най-малко една пета от всички продажби на повечето автомобилни компании трябва да бъдат електромобили, за да се избегнат тежки глоби.

Досега тази година само 13% от всички превозни средства, продадени в региона, са били електрически, показват данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), цитирани от Reuters.

По-строгите правила идват, тъй като секторът вече се занимава с излишен капацитет поради слабите продажби и нарастващата китайска конкуренция, което предизвиква предупреждения за печалба от Volkswagen, Stellantis и други компании в последните месеци.

Сега те ще трябва да продават повече електромобили, чието производство струва повече от традиционните превозни средства, във време, в което политическата и икономическа несигурност и намаляващите субсидии за електромобили възпират потреблението.

Европейските политици настояват Брюксел да преосмисли целите. Но производителите на автомобили се залавят за работа, като се стремят преди всичко да избегнат глоби, които могат да достигнат 15 милиарда евро въз основа на текущите продажби, каза председателят на ACEA Лука де Мео.

Китайският производител на електромобили BYD за първи път надмина по приходи Tesla

Китайският производител на електромобили BYD за първи път надмина по приходи Tesla

През третото тримесечие компанията BYD за първи път е продала над 1 милион коли

VW, Stellantis и Renault повишиха цените на моделите с бензинови двигатели с няколкостотин евро през последните два месеца, което според анализаторите е опит да се ограничи търсенето на по-тежки емитери и да се направят по-скъпи електрически модели привлекателен.

"Производителите на автомобили започнаха със своята ценова стратегия, за да насочат търсенето към електромобили с батерии, за да постигнат целите за CO2 и да избегнат потенциални глоби", каза Беатрикс Кейм от Центъра за автомобилни изследвания.

Миналия месец Peugeot на Stellantis повиши цените във Франция на всички свои модели с цели 500 евро, като изключим напълно електрическите.

Renault Group увеличи цените на някои чисто бензинови модели, като Clio SCE 65 поскъпна 300 евро или 1,6% към, но цените на хибридните версии са непроменени.

Peugeot описа новото ценообразуване като "икономическо покачване", докато Renault каза, че покачването е "нормално" през целия живот на автомобила.

Стратегията обаче може да има обратен ефект. Увеличаването на цените на бензиновите автомобили трябва да помогне за преодоляване на разликата с по-скъпите електромобили, но предвид слабия пазарен растеж може да не генерира достатъчно продажби на електромобили, каза източник, близък до голям европейски автомобилен производител.

"В действителност увеличаването на цената на автомобилите с двигатели с вътрешно горене означава намаляване на производството и цялата верига на стойността и доставчиците ще пострадат от това", казва източник на медията.