Депутатите приеха окончателно на второ четене Закона за хазарта и по този начин разрешиха на Комисията по хазарта да взема решения за филтриране на сайтове, чрез които се организират хазартни игри от лица, които не са получили лиценз по този закон, както и да ограничават достъпа на интернет потребители до такива сайтове.

Множество организации и политици обявиха, че това е привеждане на скандалната АСТА в действие.

По време на днешните дебати в пленарна зала БСП депутатът Румен Овчаров посочи, че така се създава директен механизъм за контрол върху интернет трафика и, както потвърждават много от доставчиците, това е начин да се въведат по заобиколен начин някои от идеите на АCТА.

Според депутата от левицата на практика всички, които нямат лиценз и въпреки това организират хазартни игри, ще извършват незаконна дейност и няма нужда да се натоварва Комисията по хазарта с това да търси кой е доставчикът на интернет.

„Не е ли това едно доста безсмислено надбягване с времето? Защото всяка интернет страница в черния списък на другия ден може да бъде пререгистрирана с променено име", отбеляза още Румен Овчаров, предаде репортер на News.bg от парламента.

"Благодаря на всички, които гласуваха за този закон!", с тези думи финансовият министър Симеон Дянков приветства приемането на закона.

Досегашният закон според него е бил морално остарял от 1999 година. "От тогава много неща са се променили в сферата на хазарта", категоричен бе Дянков, допълвайки, че се е променил и моралът в хазартния сектор.

"В закона има много нови моменти - увеличава се отстоянието от училища и висши учебни заведения. С новия закон ще стане възможно да излязат от жилищните квартали голяма част от игралните домове, така че нашите деца да не се пристрастяват към хазарт от ранна възраст", смята още финансовият министър.

„С регламентацията на онлайн хазарта ще стане възможно да влязат в хазната пари, които на 100% ще бъдат харчени за развитие на детско - юношески спортове", поясни още финансист номер едно и изтъкна, че големите облаги от закона ще са за децата. Забранява се прякото приканване към хазарт, обясни Калоян Кръстев, шеф на Държавната комисия по хазарта.

Той изтъкна, че комисията ще поддържа т. нар. "бял списък" на легалните организатори на хазартни игри. „Този регистър ще бъде общо достъпен на нашата интернет страница", каза Кръстев. Той обясни, че ако се наложи ще бъде увеличен съставът на Комисията, за да има тя капацитет да "лови" нелегалните организатори на хазартни игри.

С предлoжения проект на Закон за хазарта се създават систематизирани и подредени в точна последователност норми за цялостно и всеобхватно регламентиране на реда, и начина за организиране на хазартните игри, дейностите по производство, внос, разпространение и сервиз на игрално и комуникационно оборудване, както и държавния надзор върху посочените дейности.

Като цяло непроменени остават видовете хазартни игри и дейности, които могат да се организират на територията на страната. Със законопроекта са въведени изисквания за изпълнение на определени условия - извършване на инвестиции и притежание на средства от страна на лицата, които организират хазартните игри и дейности, като тези инвестиции могат да бъдат направени на територията на България или на територията на друга държава от Европейското икономическо пространство.

Целта на тези изисквания е да се гарантира предлагане на качествени хазартни услуги, съобразени с добрите европейски практики. С цел гарантиране извършването на инвестициите в шестмесечен срок, след издаването на първоначалния лиценз за организиране на дейност по закона, е предвидена възможност за окончателно отнемане на този лиценз, в случай че инвестициите не бъдат направени.

Държавната комисия по хазарта (ДКХ) ще има право да наложи такава принудителна административна мярка в случаите, в които организаторите не докажат, както извършването на инвестициите и притежаването на средствата в пълен размер, така и техния произход.

В законопроекта по-детайлно са определени и условията, на които трябва да отговарят лицата, които подават документи за издаване на лицензи, и посочените в законопроекта свързани с тях лица.

Тото и лото игрите, които досега се включваха в едно и също определение и не се разграничаваха по нищо, освен по тяхното наименование, в законопроекта са уредени като две самостоятелни числови лотарийни игри.

Разликата между тях произтича от начина на формиране на печалбата: при тото игрите фондът за изплащане на печалби за всеки тираж се формира като предварително определен процент от постъпленията, а при лото игрите печалбите се определят чрез предварително зададени коефициенти, не зависят от постъпленията и не могат да бъдат предварително определени.

По отношение на експлоатираните игрални автомати в игралните зали и казина е предложено увеличаване на минималния брой на автоматите. Това кореспондира с предвидените инвестиционни условия за организирането на игрите и дейностите, и от друга страна, ще доведе до увеличаване на приходите от данъчни постъпления в републиканския бюджет.

За първи път е регулирано организирането на турнири за игри с карти в игрални казина, които са разпространени масово и трайно са се наложили по света. Важен нов момент в законопроекта е предложената нормативна уредба, отнасяща се до организирането на игрите от разстояние.

Бързото развитие на информационните и комуникационните технологии, и широкото им навлизане във всички обществени сфери, доведе до възможността игрите да се провеждат по начини, нерегламентирани досега в закон.

Оттук произтича и необходимостта от нови разпоредби, които да защитят обществените отношения, възникнали или съществено изменили се през последните години в съвременното информационно общество. Въвеждат се ясни правила за организирането на хазартните игри от разстояние чрез интернет и чрез електронни съобщителни средства.

В законопроекта е допусната възможността всички видове хазартни игри, с изключение на томболите и моментните лотарийни игри, да се осъществяват чрез този способ - от разстояние.

Организаторите на хазартни игри от разстояние, независимо дали са със седалище в България или в друга държава от Европейското икономическо пространство, трябва да спазват българското законодателство при предлагане на услугите си на българска територия и на български потребители.

Хазартните услуги са икономическа дейност със специфичен характер, а предлагането им чрез интернет или други електронни съобщителни средства предполага завишено ниво на риск за потребителите. Игралният софтуер, както и всяка нова версия на софтуера, трябва да е утвърдена от ДКХ.

Изпълнението на тези изисквания ще позволи ефективно да се защити общественият интерес, като не се допуска възможността организатори на хазартни игри от разстояние да злоупотребяват с лични данни и кредитни карти на потребителите. Ще се създаде ефективен механизъм за защита на последните от некоректност при изплащане на печалби.