В първия си наистина голям публичен скандал се забърка социалната мрежа Instagram. Разследване на WSJ показа, че алгоритъмът на платформата е склонен да предлага на пълнолетни потребители сексуализирано детско съдържание - и то в комбинация с реклами на големи брандове.
Става дума за кратките Reels видеа. Подобно на TikTok, те се подбират от алгоритъм на база потребителските предпочитания.
Журналистите от американското издание направили следния експеримент - създали нови профили на възрастни хора, като с тях последвали само инфлуенсъри от гимнастически и мажоретни състави в тийнейджърска или малко по-голяма възраст.
В резултат алгоритъмът започнал да им предлага за гледане видеа с порнографско съдържание или сексуализирано детско съдържание - разнообразено с реклами от някои от най-големите брандове в света като например Disney. Същите наблюдения има и неправителствена организация, която паралелно е правила същите опити.
WSJ направили профилите, след като установили, че голяма част от последователите на малолетните и непълнолетните момичета са пълнолетни мъже - и сред тях немалко са демонстрирали интерес към порнографско съдържание.
Иначе казано, алгоритъмът на Instagram явно се грижи за интересите на всички - в това число и на потенциалните педофили.
Вече са налице и първите отказали се рекламодатели - платформите за запознанства Match и Bumble.
В опит да овладеят кризата, от Meta обявиха, че експериментът на WSJ не отразява какво виждат реалните потребители и че се борят "агресивно" с гнусното съдържание, което "е много слабо разпространено" в Instagram. Дали това ще трогне рекламодателите е друга тема.