Световната текстилна индустрия се променя и промяната е свързана с промяната на търговското корабоплаване. Веригите за доставки на текстилната промишленост и търговията на дребно са глобални и сложни, пише в свой анализ основателят на консултантската фирма Shipping Strategy - Марк Уилямс, цитиран от британските медии.

"През последния половин век търговското корабоплаване даде възможност за глобализация, като осигури по-евтин, по-безопасен и по-надежден транспорт на енергия, суровини, както и на дрехи", казва той и допълва, че заради пандемията нещата вече са по-различни.

Веригите за доставки са изправени пред нова заплаха, която заплашва световната икономика

Веригите за доставки са изправени пред нова заплаха, която заплашва световната икономика

Това е все по-скъпият товарен превоз

Както знаем, повечето произведени стоки като дрехи и обувки се изпращат в контейнери. Те са разположени в кутии, които са са лесни за товарене, повдигане и поставяне в кораби, влакове или камиони, които да превозят съдържанието им сигурно по целия свят.

Глобалният логистичен бизнес вече е толкова усъвършенстван, че търговците на дребно от текстилната индустрия могат да кажат до половин ден кога дадена стока, натоварена в Китай, ще пристигне в Лондон, Ню Йорк или Париж. Или поне до скоро беше така После дойде пандемията, която причини истински хаос по пристанищата и увеличи разходите са всички.

Търговските кораби стават все по-големи, за да постигнат икономии. През 2000 г. най-големите кораби можеха да превозват малко над 4000 контейнера. Днес те са натоварени с 23 000. Един контейнер може да побере 10 000 чифта дънки, така че цената на един артикул на дребно е наистина много ниска.

Повечето хора не се замислят за корабоплаването, докато не се случи някой инцидент, като този с Ever Given - кораб с капацитет от 23 000 контейнера, който заседна странично в Суецкия канал през март 2021 г.

Това причини хаос за 18 000 транзита по канала. Корабите, минаващи между Средиземно море и Индийския океан и обратно бяха принудени да плават около нос Добра надежда в Южна Африка, добавяйки хиляди мили към пътуванията си.

Недостигът на работна ръка обхвана и корабите за доставки

Недостигът на работна ръка обхвана и корабите за доставки

Все повече моряци напускат работа, въпреки че заплатите растат

Инцидентът подчерта крехкостта на глобалните вериги за доставки. Геополитическото напрежение също принуждава производителите да разделят веригите за доставки - една за Китай и неговата сфера на влияние, една за САЩ и техните съюзници.

Веригите за доставки на текстилната промишленост се оказват едни от най-засегнатите и тяхното бъдеще със сигурност ще бъде различно. Глобалната криза в цялостната веригата за доставки и новите екологични регулации принуждават търговците на дребно да мислят различно за своята производствена база и за цените.

На хоризонта се задава една по-малка глобална корабна индустрия с по-малък въглероден отпечатък, която ще оформи бъдещия пазар на дрехи по един различен начин. Той вероятно ще е свързан с превес на различните местни производители. Или казано иначе - с деглобализация на търговията.

Пет пъти по-високи разходи за транспорт на контейнери: логистичните проблеми пред китайския бизнес

Пет пъти по-високи разходи за транспорт на контейнери: логистичните проблеми пред китайския бизнес

От близо 3400 китайски компании, които оперират в международен план, само около 200 отчитат над 1 милиард долара продажби в чужбина