Ползите от цялостното влизане на България в "Шенген" са значителни и това го казват както политиците, така и представителите на бизнеса. Разбира се, казват го и гражданите, които вече няма да чакат по гранични опашки за достъп до останалите страни от ЕС.
Очаква се страната да има допълнителни приходи от 1,6 милиарда лева приходи на година. Облекчаването на граничния контрол ще спести на българските граждани над 240 000 дни чакане, което се равнява на 24 милиона лева, ако тези дни бъдат прекарани в икономическа дейност. Очакват се и сериозни ползи и за туризма.
Липсата на граничен контрол вероятно ще повиши интереса към морските и зимните ни курорти, заявиха за Money.bg от Българската асоциация на туроператорите (БАТА).
"Премахването на граничните проверки с Румъния и Гърция ще доведе до сериозен ръст на туристите от и към България. Освен това, очакваме и бум на т. нар. "шенгенски екскурзии с автобус", включващи и нашата страна", казват туроператорите.

Източник: iStock Images
Ще поевтинеят ли стоките в магазина?
Дали някои от стоките ще поевтинеят за бизнеса, а от там и за крайния потребител е друг основен въпрос, който интересува хората. Задаваме този въпрос на Българската стопанска камара (БСК). Експертите са сигурни, че цените на част от продуктите у нас ще поевтинеят. На кои, кога и колко обаче още е рано да се каже.
"Когато говорим за търговия и цени на хранителни продукти, те пряко зависият от това дали тировете могат да преминават свободно. Както знаем всяко едно забавяне води до оскъпяване, което рефлектира и върху крайния продукт."
Една от причините в българските магазини някои продукти да са по-скъпи, отколкото в магазини във Франция или Нидерландия беше именно фактът, че не бяхме членове на пространството за свободно движение.

Източник: АПИ
Спад в цените на транспортните услуги
Спад в цените както на вносните стоки, така и на транспортните услуги прогнозират пред Money.bg от Съюза на международните превозвачи. Българските шофьори, които вече преминават свободно през сухопътните граници с Гърция и Румъния, вече започват да планират логистиката по нов начин.
"Транспортните фирми вече изчисляват допълнителните курсове, които камионите ще могат да правят, вместо да чакат на опашки на границите."
Според превозвачите всички стоки, които се превозват с автомобилен транспорт от Западна Европа и които до момента у нас бяха по-скъпи, отколкото са в Германия, например, ще поевтинеят. Защото цената на транспорта е калкулирана в цената на крайния продукт.
Отделен е въпросът ще има ли опити за спекула от страна на някои търговци. Както сега, след влизането ни в "Шенген", така и след предстоящото присъединяване на България в еврозоната. Тук вече идва ролята на държавата, която трябва да следи за нередности и да налага контрол.
Очаквайте продължение!