Водородът вероятно няма да задвижва автомобилите ни скоро, но дали няма да има по-добра възможност да захранва самолетите? Отговорът е положителен, но вероятно технологията няма да е готова навреме, за да помогне на индустрията да достигне целите си за намаляване на вредните емисии, пише The Wall Street Journal.

Миналата година донесе някои аргументи в подкрепа на тезата на тези, които смятат, че водородът е паспортът към по-чисто бъдеще на авиационната индустрия. През есента европейският производител Airbus показа три водородни самолета, които трябва да полетят през 2035 г. Британският стартъп ZeroAvia пък получи подкрепа от British Airways под формата на инвестиции. Universal Hydrogen, водена от бивш мениджър в Airbus, набра $21 млн. от гиганти като JetBlue и Toyota.

В продължение на десетилетия имаше надежди, че водородът е светлото бъдеще на автомобилите. Производителите обаче предпочетоха батериите, а водородът може да намери употреба при влаковете и самолетите.

Авиационната индустрия има цел да намали наполовина емисиите си до 2050 г. Първоначалният интерес към електричеството намаля, след като стана ясно, че батериите са твърде тежки и носят твърде малко заряд, за да бъдат използвани в самолети. Те съдържат едва 9 мегаджаула на килограм, при 40 мегаджаула на килограм при авиогоривото.

При водорода резултатите са далеч по-добри: 140 мегаджаула.

Клетките пък вече са достатъчно узряла технология и струват около $40 за киловат, с 68% по-малко спрямо 2006 г. Това е скъпо за автомобил, но не и за самолет.

Предизвикателства има. Превръщането на електроенергия във водород, а след това отново в електроенергия е неефективно: едва 45% от енергията се използва по предназначение, при 90% за батериите. А и едва 0,1% от водорода се произвежда с технологии, които не емитират въглерод.

Анализаторите обаче очакват "зеленият" водород да стане достатъчно достъпен през следващите пет години. Но това не означава, че компаниите ще се нахвърлят на новата технология. Доказателства, че тя работи обаче, ще помогне за навлизането на водорода и в по-големите самолети.