Докато Google завземаше света със своята търсачка през последните две десетилетия, Чехия изненадващо остана встрани, разказва The New York Times.

Хората в европейската държава предпочитаха Seznam — търсачка, създадена в Прага през 1996 г., две години преди основаването на Google. В продължение на около 15 години фокусът на компанията върху местния пазар подпомагаше историята за малкия подценен конкурент, който се изправя срещу надигащия се световен титан.

Но след това се появиха смартфоните, а при по-голямата част от тях Google бе търсачката по подразбиране — с което късметът на Seznam приключи. Днес Google контролира над 80 процента от чешкия пазар.

Но компанията не се отказа и досега е своеобразен трън в петата на Google — включително когато чешката компания се присъедини към иск срещу гиганта, който доведе до рекордна глоба в размер на $5,1 млрд., наложена от Брюксел. Сега компанията помага и за създаването на закони, които да ограничат мощта на компании като Google, а последствията от тях ще се усетят далеч отвъд границите на Чехия.

Законодателите в Европа довършват закон, който цели да защити именно компании като Seznam, като попречи на големите технологични гиганти нечестно да обединяват услуги, с което да изключват по-дребните конкуренти. Проектопромените изискват от Google и други да направят услугите от по-малките компании лесно достъпни за потребителите.

Очаква се новият закон да бъде одобрен до средата на годината. Той ще засегне начините, по които Apple и Google управляват магазините си за приложения; Amazon продава продуктите в своя магазин; а Google и Meta (Facebook) продават реклама. Дебатите в Европа са следени внимателно и от други държави, включително Съединените американски щати, където Департаментът по правосъдие и Федералната търговска комисия също предложиха промени в правилата за конкуренция, засягащи технологичните гиганти.

Новата вълна регулации е знак за притесненията в цял свят, че някои компании са достигнали такъв мащаб, че вече е невъзможно да се появят нови конкуренти, което пък дава на тези платформи несъразмерно влияние върху бизнеса и обществото. Интернетът — някога смятан за децентрализиран метод бизнесите да достигат потребителите по света, все повече се контролира от шепа титани. И има все по-малко място за нови компании, смятат политици.

"Ние сме пример за последствията", казва Михал Феикс, бивш главен изпълнителен директор на Seznam, а сега външен консултант на компанията по правни въпроси. "Без новите закони просто не можете да се съревновавате", допълва той.

Google казва, че успехът ѝ в Чехия се дължи на по-добрата услуга, която предлага.

Историята на Seznam започва малко след падането на комунизма, а компанията е родена от любовта на основателя ѝ Иво Лукакович към компютрите. На 22 г. той създава Seznam (от "списък" на чешки) като страница, която препоръчва други адреси в интернет. През 1998 г. той добавя и търсачка, а през следващите години и имейл услуга, карти и други.

Компанията продължава да расте и след 2006 г., когато Google стъпва сериозно в Чехия. Търсачката на Seznam е създадена да работи на чешки и остава популярна. През 2008 г. Чехия с население от около 10,5 млн. е единствената държава в Европейската икономическа зона, в която Google не е водеща търсачка. Но след 2010 г. ситуацията започва да се променя, тъй като Google инвестира значителни средства в подобряване на услугите си в държавите, в които английският не е основен език. Компанията опитва да се хареса на чехите и като дигитализира антични книги на чешки.

Но Seznam усеща, че има и друга причина за спадащия ѝ пазарен дял.

По онова време Google вече притежава Android — операционната система, която започва да завладява смартфоните. Компанията има сделка и с Apple търсачката ѝ да се използва по подразбиране в iPhone. И с преместването на браузването от десктопа на телефона, Seznam започва да губи позиции.

Google предлага Android безплатно на производителите на смартфони, но изисква от тях да преинсталират приложения като търсачката и браузъра Chrome, за да получат разрешение да качат магазина Goolge Play.

Seznam води разговори с производителите да включат търсачката ѝ в телефоните, но те отказват и посочват, че вече имат договор с Google, казва Феикс. И допълва, че най-големият спад в потреблението е идвал всяка Коледа — когато хората получават нови смартфони.

През 2012 г. Seznam се обръща към чешките регулатори. Година по-късно и други компании се присъединяват към жалбата ѝ към Европейската комисия, с която обвиняват Google, че нарушават антитръстовото законодателство, като използва Android, за да блокира конкурентите ѝ.

Усилията се увенчаха с успех, след като Брюксел наложи рекордна глоба в размер на €4,34 млрд. ($5,1 млрд.) на Google. Решението се обжалва.

Но за малката Seznam то идва твърде късно. През 2014 г. губи водещата си позиция в Чехия и днес държи едва 11 процента от пазара. Миналата година тя заведе дело срещу гиганта за около $400 млн. пропуснати приходи, свързани с неконкурентните практики на Google.

В Европейския съюз политиците посочват Seznam като ясен пример за нуждата от по-силно законодателство в дигиталната икономика. Новият закон ще ускори разследванията, свързани с технологичните компании, както и ще изиска от гигантите да дават на потребителите достъп до услуги на по-малки конкуренти. Глобите ще са в размер на до 10 процента от световните приходи — в случая на Google около $18 млрд. Когато законът влезе в сила, потребителите на нови Android устройства ще могат да избират алтернативна търсачка или браузър. "Европа ще е първата, която въвежда такива правила. Може би други ще се вдъхновят", казва вицепрезидентът на Европейската комисия Маргрет Вестагер.