Наскоро TBI Bank започна рекламна кампания, насочена към изгодните лихвени проценти по депозити, които банката предлага. Нейната смелост за една консервативна индустрия като банковата, провокира интервюто ни с Лукас Турса, вицепрезидент "Финансиране" на TBI Bank. Той ни разказа повече за изминаващата година в TBI Bank, актуалните тенденции в спестяванията и прасето-еднорог от рекламата.

Г-н Турса, 2019 г. е към своя край - как бихте описали годината за TBI Bank?

2019 г. беше страхотна година за нас. Работихме усилено върху дигиталната ни трансформация и развивахме нови продукти и услуги за нашите клиенти. Също така продължихме да изграждаме нашия екип и силна партньорска мрежа. В същото време укрепихме и позицията си като една от най-рентабилните и ефективни банки в България. През първите девет месеца на 2019 г. реализирахме над 27 млн. лева нетна печалба (бел.ред. неодитирана), което представлява 10% ръст сравнено със същия период от предходната година. И този резултат идва още преди най-силният сезон за нашия бизнес да е започнал. Активите ни растат с темпо над средното за пазара и до края на годината очакваме двуцифрен ръст както на кредитния, така и на депозитния портфейл.

Защо хората все още депозират спестяванията си в банка, въпреки исторически ниските проценти?

Статистиката на БНБ показва, че депозитите на домакинствата нарастват с около 7% на годишна база през 2019 г., поддържайки сходни темпове на растеж и през последните няколко години. Това означава, че въпреки исторически ниските лихви, хората все още смятат банковия депозит за най-сигурното решение за своите спестявания. Ясно е, че не самата лихва кара хората да спестяват в банките - реалната доходност, която получават в повечето случаи, е отрицателна, ако добавим ефекта на инфлацията. Основната причина е сигурността - Фондът за гарантиране на депозитите в банките защитава всички суми до 196 000 лв. или еквивалентът им в чужда валута. Това означава, че на практика при банковия депозит няма риск. Може дори да се каже, че спестяванията на хората са защитени от самото правителство, което създава още повече доверие в системата. В този ред на мисли, банковият депозит може да се разглежда и като една по-достъпна и в наши дни доходоносна алтернатива на инвестицията в държавни ценни книжа.

Как бихте описали депозитните продукти на TBI Bank?

Чудите се защо предлагаме едни от най-добрите лихвени проценти на пазара? Накратко, причината за това е нашият бизнес модел. Като една от най-ефективните и рентабилни банки на пазара, TBI Bank може да си позволи да прехвърли част от спестяванията си следствие от високо-ефикасните си операции към клиентите си - под формата на по-добър лихвен процент по депозитите. Например, в Румъния и Германия набираме депозити онлайн, което ни позволява да имаме по-ниски оперативни разходи и следователно да предлагаме по-добри лихви на клиентите ни.

Не много банки рекламират депозити по телевизията. Защо решихте да нарушите този подход?

Това е първата ни телевизионна реклама от доста време насам. Отвъд позиционирането на депозитите ни, които са сред най-добрите на пазара, искахме да повдигнем и въпроса как хората спестяват, колко добре информирани са по темата и обмислят ли всички опции, които са на пазара. Това е тема, която планираме да доразвием вбъдеще. Решихме да сме смели и избрахме да започнем с нашите депозити - банките рядко рекламират своите спестовни продукти, защото честно казано, повечето от тях не предлагат нещо специално. С рекламата ни искаме да покажем на настоящите ни и нови клиенти, че TBI Bank е тук, за да предложи най-доброто за техните спестявания.

Снимка 458219

A каква е историята на прасенцето от рекламата ви?

Докато дискутирахме сюжетната линия на видеото изскочи следния въпрос - кой е най-разпознаваемият обект, символизиращ спестяванията? Очевино, първата асоциация е доброто старо прасенце-касичка. Точно това беше и най-голямото предизвикателство за нас - ние не харесваме прасенцата-касички, понеже са един много преекспониран от банките символ, превърнал се в клише. И така, чудихме се как да направим прасето по-оригинално - като за начало, увеличихме значително размера му. За да го направим още по-атрактивно - превърнахме го в прасе-еднорог. Идеята зад това е следната - ние сме банка, на която можете да доверите спестяванията си, но също така сме и малко по-различни в нашия подход към банкирането. За нас клиентът наистина е в центъра на бизнеса ни и в това отношение се считаме за по-близки до финтех компания, отколкото до традиционна банка. И разбира се, има и самоирония в това, че се идентифицираме с еднорог в контекста на света на стартъпите. Много се забавлявахме, докато снимахме видеото. Актьорите, продуцентският екип и нашите приятели от криейтив агенцията свършиха чудесна работа. Изумени и благодарни сме, че всички бяха толкова търпеливи с нас и не ни изгониха от снимачната площадка, въпреки многобройните ни опити сами да свършим работата на режисьора.