Изминаха почти 120 години от първия полет на самолета на братя Райт и през това време пътническата авиация напълно промени света.

Историята на съвременната авиация датира от 1903 г., когато излита самолетът на братя Райт. Само за няколко години самолетите започнаха да се използват за превоз на пътници, а след това развитието на пътническата авиация напълно промени света, правейки го много по-близък и достъпен. Нека си припомним най-важните етапи в историята на пътническите пътувания по въздуха.

Снимка 573722

Източник: Wikipedia

Първи търговски пътнически полет

Първият търговски пътнически полет в историята е извършен на 1 януари 1914 г. в американския щат Флорида. Този ден, след церемония, на която присъствали повече от 3000 души, летяща "лодка" Benoist Model 14 отлетя от градчето Санкт Питърсбърг за Тампа. Пилот на този самолет бил Тони Янус, а първият пътник - бившият кмет на Санкт Питърсбърг Ейбрам Фейл, който закупил билета си чрез търг, като плати за времето си впечатляващите $400 за него.

34-километровият полет над залива, разделящ двата града, преминава на височина около 15 метра и отнема 23 минути, докато параходът преодолява този маршрут за два часа. Този полет не беше съвсем гладък: поради повреда на двигателя Янус прави кратко кацане на половината път, след което излетя отново и стигна до Тампа, където голяма тълпа от хора срещна самолета. Янус и Файл се върнали обратно същия ден.

‎В рамките на четири месеца повече от 1200 пътници бяха транспортирани по този маршрут, като всеки плати $5 на билет. Скоро търсенето на полети между Тампа и Санкт Питърсбърг избледнява - последният полет по този маршрут се извършва на 27 април 1914 година.‎

Снимка 573724

Източник: Wikipedia

Първи международен пътнически полет

Историята на редовен международен въздушен транспорт започва на 25 август 1919 г., когато самолетът на британската компания Air Transport and Travel излита от Лондон и каца в Париж. Пилотът на бомбардировача De Havilland DH4A , превърнат за превоз на двама пътници , бил Бил Лоуфорд, а кореспондентът на Evening Standard Джордж Стивънсън-Рис стана първият и единствен пътник.

Полетът отнема два часа и половина. Заедно с първия пътник британският самолет достави хранителни продукти за британското посолство и сметана за парижки ресторант. След кратък обяд, Лоуфорд и Стивънсън-Рийз тръгнали обратно към Лондон.

Снимка 573728

Източник: Wikipedia

Първо пътуване през Атлантическия океан

Следващият крайъгълен камък в историята на пътническата авиация е пускането на редовна трансатлантическа услуга. Преди самолетите пътническите въздушни полети от Европа до Съединените щати се извършват от огромни дирижабли, но катастрофата на германския Хинденбург през 1937 г. всъщност сложи край на развитието на дирижаблите като пътнически транспорт.

През 1939 г. Pan American Airways започва да пренася пътници през Атлантическия океан с въздушните кораби Boeing 314 Clipper. На 28 юни се провежда първият полет по маршрута Ню Йорк - Марсилия с междинни спирки на Азорските острови и Лисабон. На борда имало 22 пътници и 11 членове на екипажа, а целият полет отне два дни.

На 8 юли същата година авиокомпанията започва да лети от Ню Йорк до Саутхемптън, Великобритания, с две спирки за зареждане с гориво в Канада и една в Ирландия. Този полет отнемал малко повече от 24 часа. За удобство на пътниците в кабината на Boeing 314 Clipper бяли оборудвани места за спане.

Снимка 573729

Източник: Wikipedia

Първият полет на реактивен пътнически самолет

Ерата на реактивната авиация настъпва след Втората световна война направи пътуването по въздуха много по-бързо и по-удобно. Първият реактивен самолет в света е британският De Havilland DH.106 Comet 1, който лети за първи път на 27 юли 1949 г. На 2 май 1952 г. самолет на British Overseas Airways Corporation извършва първия пътнически полет по маршрута Лондон - Рим - Бейрут - Хартум - Ентебе - Ливингстън - Йоханесбург. На борда на лайнера имаше 36 пътници, а целият полет отнема почти един ден.

Този лайнер се разби на 10 януари 1954 г. по време на полет от Сингапур до Лондон. Малко след като самолетът излетя от Рим, където прави последното си кацане, на борда настъпи експлозивна декомпресия. Самолетът се разпадна във въздуха, убивайки всички 35 пътници и екипаж.

Снимка 219545

Източник: GettyImages

Свръхзвуково фиаско

Създаването на военни свръхзвукови самолети постави началото на работата по свръхзвукови граждански въздушни лайнери. Конструкторите на самолети в Европа и СССРуспяха да се справят с тази задача като създадоха британско-френския Конкорд и руския самолет Ту-144. Въпреки че съветските самолети за първи път се издигнаха във въздуха малко по-рано от Concorde (в края на 1968 г.), именно европейският лайнер откри ерата на редовните свръхзвуковите въздушни пътувания.

На 21 януари 1976 г. Concordes лети от Лондон до Бахрейн и от Париж до Рио де Жанейро (през Дакар). Ту-144 започва да се използва за превоз на пътници през 1977 г. и спира само няколко месеца по-късно. Съдбата на Concorde се оказва по-щастлива - тези свръхзвукови самолети се използват до 2003 г., но поради много причини (включително катастрофата от 2000 г., което отне живота на 113 души), по-бавните реактивни лайнери не можаха да бъдат заменени.

Знаменателно събитие за пътническата авиация в бъдеще може да бъде появата на хиперзвукови самолети, които ще позволят пресичане на Атлантическия океан за около час. Разработването на няколко такива лайнера все още е в ранен етап, а перспективите за техните търговски версии остават неясни.