Транспортирането на лопатки за вятърни турбини в по-трудно, от колкото си мислим, особено ако се случва по суша. Ако обаче се транспортира по въздух, това може да ускори развитието на наземните вятърни паркове.

Точно за целта, но революционен товарен самолет, на име WindRunner, се изгражда за да улесни транспорта на турбини в глобален мащаб. Специално проектиран да превозва лопатки с дължина до 104 метра, този самолет обещава да промени логистиката на възобновяемата енергия, разказва Euronews. 

Компанията, разработваща WindRunner, се представя като "катализатор във възобновяемите енергийни източници". Тя се надява, че самолетът ще улесни разпространението на достъпна електроенергия в отдалечени райони и ще разшири мащаба на наземната вятърна индустрия. Така ще могат да се изграждат вятърни паркове там, където условията за тяхното функциониране са най-благоприятни.

Търговските полети на WindRunner се очакват до края на 2027 г.

Обикновено компонентите на вятърните турбини се транспортират по пътищата или с жп транспорт. Но има трудности. Американската компания Radia срещна сериозни логистични предизвикателства при разработването на своите свръхголеми турбини GigaWind. Съществуващите методи за транспорт не са подходящи за техните мащабни проекти, което доведе до създаването на специален товарен самолет.

Honda създава първия в света лек частен самолет, който може да лети на разстояния от над 4 000 км

Honda създава първия в света лек частен самолет, който може да лети на разстояния от над 4 000 км

Това е HondaJet Echelon

WindRunner е създаден, за да преодолее някои ограничения и да направи транспорта на големи лопатки по-ефективен и рентабилен. Той е гигант в товарната авиация. WindRunner е впечатляващ по размери - 108 метра дължина и 80 метра размах на крилете. Товарното му отделение, с дължина 105 метра и широчина 7,3 метра и е достатъчно голямо, за да побере огромните лопатки.

Това го прави с 239% по-дълъг от товарния Boeing 747-400F и дори по-дълъг от стадион "Уембли" в Англия. 

Той може да излита и каца на полуподготвени писти с дължина 1800 метра, което позволява достигане до най-отдалечените райони с високи ветрови ресурси.

WindRunner ще има два усъвършенствани двигателя, които му позволяват да достигне скорост от около 740 км/ч и да носи полезен товар до 72 575 кг. Екологичното му въздействие и въглеродните емисии все още не са обявени.

С пускането в експлоатация, планирано за края на 2027 г., WindRunner има потенциала да трансформира индустрията за възобновяема енергия, като направи транспортирането на големи вятърни турбини по-бързо, по-ефективно и по-рентабилно.