Международните вериги продължават разширението си на българския пазар, използвайки третата вълна търговски центрове, сочи проучване на Forton

Според проучването предлагането на нови търговски центрове остава основната движеща сила за пазара. „Международните компании следват новите проекти и разширяват присъствието си: Inditex с основните си брандове, H&M, Marks & Spencer, Debenhams, LC Waikiki, Sport Vision, Deichmann, LPP, NewYorker и Kenvelo. Навлизането на Decathlon, както и новата концепция, с която излезе Puma, показаха еднозначно, че пазарът се развива динамично", казва Росен Генев, мениджър търговски площи във Forton.

„Половин година след своето откриване Paradise Center продължава да привлича интересни марки и нови концепции. Puma разгърна на 325 кв.м в новата си концепция. Deichmann също отвори магазин в най-големия мол в България. Потвърждават се очакванията ни големите търговски центрове с много развлечения и ресторанти да привличат международните вериги", допълва Генев.

Същата тенденция се наблюдава и на главната търговска улица в София - бул. „Витоша". В района от площад „Света Неделя" до Националния дворец на културата присъствието на големите търговци е ограничено, което създава вакуум и предпоставки за появата на интересни нови магазини. „След H&M се очаква и други доказани играчи да стъпят в района. Периодът е преходен за главната търговска улица на София и най-вероятно ще се нуждаем от малко време, за да се установят приемливите условия за помещенията от една страна и работещите решения от друга", казва Росен Генев.

Предлагане

Към края на септември общите отдаваеми площи в молове в страната възлизаха на 735 000 квадратни метра. През третото тримесечие влезе в експлоатация един търговски център - „Странд" Бургас, с което морският град зае първото място по търговска площ на хиляда жители (466 кв.м).

Общо за България търговските площи на хиляда души достигнаха 101 кв.м, все още значително под средноевропейските 260 кв.м на хиляда по последните данни на международната консултантска фирма Cushman&Wakefield.

До края на 2014 г. се очаква откриването на общо четири нови търговски центъра.

Търговските площи ще нараснат с 19% до 119 кв.м на хиляда жители. Съотнесени към покупателната способност на населението (47% от средноевропейския брутен вътрешен продукт на глава от населението по данни на Евростат за 2012 г.), този показател остава на ниво под европейското.

От градовете, в които има молове, София все още е в долната половина на класацията. На последно място е Плевен, където търговската площ на хиляда души е 97 кв.м, по-малко от средното за страната.

„Поради тези причини виждаме интерес към новите търговски центрове в София, а също и Плевен, един от малкото съществени пазари със слабо присъствие на големи вериги", казва мениджърът „Търговски площи" във Forton.

Наеми

През третото тримесечие базовият наем на най-добрите магазини с площ 100-150 кв.м в търговски центрове намалява с 11% до 24 евро на кв.м месечно в сравнение с предходното в София. Това става месеци преди очакваното откриване на поне два нови търговски центъра в следващите шест до девет месеца.

Отчасти спадът е предизвикан и от това, че следващите проекти ще бъдат разположени в по-отдалечени от центъра райони на града. Друга причина е очакваното завършване на няколко мола почти едновременно.

„Увеличената конкуренция води до подобряване на условията за наемане. Мениджърите на мултинационални компании виждат възможност да направят сделки при разумни нива на наемите. Затова смятам, че тяхната експанзия ще продължи в следващите тримесечия с отварянето на нови молове, макар и не на всяка цена", казва Росен Генев.

С около 10% намаляват и наемите за площите в диапазона 100-150 кв.м в търговски центрове в другите големи градове, като те се движат в коридора 16-18 евро на кв.м месечно в зависимост от града. За разлика от столицата обаче сделките са по-малко и не е изключено спадът да продължи, особено на пазари, където предлагането е голямо.

„Голяма част от новото предлагане в последните три години беше извън София. Основните марки вече са заели позиции в значимите за тях градове, след което интересът им беше насочен основно към столицата", казва Росен Генев.

Наемът за топ помещенията от 100-150 кв.м по бул. „Витоша" остава стабилен на ниво 40 евро на кв.м месечно. „Виждаме силен интерес от потенциални наематели за предлаганите площи", казва Росен Генев. „Не смятаме, че има основания корекцията надолу на главната търговска улица да продължи предвид традиционно ограниченото предлагане на помещения с подходящ размер, правилна форма и добро местоположение.

Все пак следва да имаме предвид, че големите международни компании заемат значително по-големи магазини, често на повече от един етаж, и съответно плащат значително по-нисък среден наем както в търговските центрове, така и за самостоятелни обекти на главните улици", допълва Генев.