Алианц България цели 20% от пазара на застраховка гражданска отговорност
02.11.2001 00:00:00
Г-ЖО НЕНОВА, С КАКВО СЕ ОТЛИЧАВА НОВАТА КАМПАНИЯ ПО ЗАСТРАХОВКАТА ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ НА АЛИАНЦ БЪЛГАРИЯ?
- Новото в застрахователната кампания през тази година е, че оторизираните органи взеха решение и с постановление на Министерския съвет бяха двукратно завишени лимитите за обезщетения на вреди, причинени от собствениците, водачите и ползвателите на МПС, за календарната 2002 г. В същото време надзорният орган в застраховането взе решение за завишение на цените на застраховките само с 20%. Това поставя застрахователите в неблагоприятно положение, тъй като колкото и да са ниски лимитите в сравнение с другите европейски държави, те все пак при тежки застрахователни събития може да бъдат достигнати. А събраните премии не могат да акумулират достатъчно резерви за покриване на бъдещи застрахователни събития. И ако пазарът бъде разбит между много на брой застрахователни компании - а почти всички застрахователи са лицензирани за Гражданска отговорност, това означава, че ще има компании с много малко на брой клиенти. И една по-голяма щета или верижна катастрофа може да провокира изпадане на компания в неплатежоспособност. Това са големите рискове на тази застраховка. Давностният срок при нея е 5 години. Възникват много събития, особено когато катастрофите са придружени с телесни увреждания. Обичайно делата се водят по Наказателния кодекс. А там застрахователят не бива въвлечен като трето лице и това го поставя в неизвестност за исковете, които ще бъдат предявени към него впоследствие. Обичайно такива претенции постъпват при нас на втората-третата година след събитието. И ако не се заделят достатъчно средства за настъпили и необявени щети, застрахователите рискуват ефекта от цялостната си дейност.
Така че Гражданска отговорност е един много деликатен продукт, изключително важен и компаниите, които го предлагат, се отнасят много отговорно. Ако се пристъпи към предлагане на по-високи лимити на доброволни равнища на ниски цени, това крие също рискове за застрахователите, които го правят.
НА КАКВО ЩЕ ЗАЛОЖИТЕ ПРИ НАБИРАНЕТО НА КЛИЕНТИТЕ СИ?
- Ние стартираме кампания Гражданска отговорност 2002, като акцентираме върху стабилизирането и развитието на нашата агентска мрежа, която да предостави на нашите клиенти възможно най-добра услуга, най-добре структурирана услуга. Премиите, които са калкулирани на база на статистиката през последните години, не са непоносимо високи. Всеки, който би желал да бъде застрахован срещу по-високи лимити, може да си позволи заплащането.
В момента Агенцията по надзор върху застраховането и хазарта все още не ни е върнала отговор, че одобрява представените лимити и тарифи. Срокът за представяне пред тях беше 26 октомври. В момента, в който получим отговора, всички застрахователи ще публикуват това, което предлагат, за да ориентират клиентите си. Ние предвиждаме за облекчение на нашите клиенти да предлагаме в пакет застраховката Гражданска отговорност заедно с други услуги, при които предвиждаме значителни облекчения. Общо отстъпките при доброволните нива по тази застраховка може да надхвърлят 35%.
КАКВИ ДРУГИ ОТСТЪПКИ ПРЕДВИЖДАТЕ?
- Предвиждаме и отстъпки при застраховките Пожар и Домашно имущество, когато те са вече сключени. В минало време предвиждахме облекчения при едновременното им сключване. Сега предвиждаме тези облекчения да се предоставят за всички наши клиенти, които вече имат действащи договори. И което е най-новото, от първи ноември ние стартираме нов застрахователен продукт, който се нарича Авто асистенс - покриваща до определени лимити разходите във връзка с авария на МПС, внезапна злополука с водача, разноските по придвижване на автомобила, за хотел. Това е принципно нова услуга на българския застрахователен пазар, застраховката е добре балансирана и бих казала, евтина. Тарифата е одобрена и за един автомобил е 25 лв. за една година.
А по отношение на продажбите?
- Тази година за първи път ще предложим плащане на застраховките по електронен път, след като беше приет Законът за електронния подпис. Ние сме разработили възможността притежателите на дебитни карти в ТБ България инвест да плащат премиите за Гражданска отговорност чрез Интернет страницата ни. Очакваме да структурираме паралелна агентска мрежа, която да продава нашите продукти. Но преди всичко се опираме на нашата много добре структурирана мрежа от представителства в 103 населени места в страната, където работят около 2 хил. агенти.
КЪМ КАКЪВ ПАЗАРЕН ДЯЛ СЕ НАСОЧВА АЛИАНЦ БЪЛГАРИЯ ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЗАСТРАХОВКАТА ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ?
- Нашата цел е да обхванем от 18 до 20% от пазара. Спрямо миналата година предвиждаме ръст от порядъка на 30%. Той се дължи на доброто име на компанията и вярваме, че доброто обслужване се увенчава с успех. Надявам се, че ще успеем да постигнем споразумение с другите големи застрахователни компании, обслужването на увредените от катастрофи лица и причинените материални щети по вина на наши застраховани да бъдат обезщетявани по единна методика.
ПО КАКЪВ НАЧИН МОЖЕ ДА СЕ ИЗБЕГНЕ НЕГАТИВНИЯТ ЕФЕКТ ЗА ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ ОТ ПО-ГОЛЕМИЯ РЪСТ НА ЛИМИТИТЕ?
- Нормална практика на близки до България страни е тарифите по Гражданска отговорност да са в рамките на 100-150 DEM в зависимост от това, дали се включва зелена карта или не, докато при нас те варират между 42 и 45 лв. Аз много се надявам, че правителството ще предприеме стъпки в посока на плавно завишаване на лимитите и адекватно на това нарастване на размера на дължимите премии. С това ще се натрупат достатъчно резерви за изплащане на бъдещи събития.
А АКО НЕ СЕ ПРЕДПРИЕМЕ ТОВА В НЕОБХОДИМИТЕ РАЗМЕРИ?
- През следващите години е възможно някои дружества да се отдръпнат от този род застраховки, ако не се вземат мерки от надзорния орган за завишаване на премиите. Увеличението им обаче зависи най-вече от платежоспособността на населението. В крайна сметка застраховката е задължителна и който не я направи, го грози глоба. Данните за минали години обаче показват, че около 50% от водачите не са сключили застраховката, въпреки че е задължителна и евтина. Обяснението се търси в ниските доходи на населението. Това не се отнася за фирмите, които го правят без оглед в кое дружество е застраховката. Практиката при нас показва, че за предходната година имаме около 23% от общо сключените застраховки в доброволните нива, които са по-скъпи. Това са собственици на по-скъпи и нови автомобили, които не се интересуват толкова от цената на застраховката, колкото от покритието.
При едно разумно нарастване на премиите в бъдеще може да се компенсира тази разлика с лимитите по застраховките. Още повече че се демонополизира зелената карта от 1 януари следващата година. И дружествата, основатели на Националното бюро на автомобилните застрахователи, което ще осъществява функциите на Национално бюро зелена карта, се стремят към този вид бизнес. Те са тринадесет, но не зная колко от тях са внесли изискуемата гаранция. Но когато влязат в този вид бизнес, някои от малките дружества ще се откажат. Предполагам, че няма да има повече от 7-8 дружества на този пазар.
ЕКСКЛУЗИВНО ВИДЕО
Още по темата
Водещото днес
Истории
Новини
Борси и финанси
